Kilpparin vajaatoimintalaiset
Onko teillä oireita vaikka lääkitys olisikin tasapainossa? Millaisia? Itselläni ollut 5 vuotta lääkitys, otan 1,5 aikuisten tabua päivässä. Viimeisen vuoden aikana on tuntunut (näkynyt myös) että paino nousee ja nousee vain. Vielä toistaiseksi olen painoindeksiltäni 22.5 mutta ruokahalu hillitön. Maha on aina turvonnut kuin ilmapallo. Väsymystä myöskin. Kuinkas teillä? Millainen ruokavalio on esim käytössä?
Kommentit (13)
Käyn puolen vuoden välein ja viimeksi kesäkuussa ihan kunnossa.
ap
kun lääkitystä ei saatu kohdalleen (aina arvot joko liian korkeat tai matalat) niin koko kilppari leikattiin pois. Nyt on 2 vuotta leikkauksesta ja vieläkään ei sopivaa annostusta ole löytynyt vaikkei kilpparia enää ole, kontrollissa käy parin kuukauden välein. 1 on liian vähän ja 1 1/4 liikaa. En tiedä oliko tästä mitään apua kylläkään.
kuulla muiden sairauden omaavien kokemuksia. Haittaako vaiva jotenkin elämää ynnä muuta..
ap
Ei ole välttämättä hyviä jos on rajoissa mutta huonommalla puoliskolla.
Mulla itsellä menee nyt 3 (!!!) aikuisten tabua päivässä, olo ei ole mitenkään erityisen hyvä näinkään. Paljon auttoi kuitenkin siirtyminen vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.
Hurjan iso lääkitys sulla. Millä annoksella aloitettiin ja mitä oireita sulla oli?
Autoimmuunityreoidiitti ollut jo pitkään, joten saattaa jo nyt olla kilpirauhanen pelistä pois kokonaan.
Oireina kaikki tyypilliset kilpirauhasen oireet. Menin hyvälle erikoislääkärille ja pyysin jos vaihdettaisiin lääkettä toisiin. Ei lääkäri innostunut aiheesta ja sanoi että nostetaan Tyroksiiniannosta niin että riittää. Ja sillä tiellä ollaan yhä edelleen.
Verenpaine yleensä tosi alhainen 89/58 ja kehon lämpö 35,4. Tosi raivostuttavaa.
TSH taisi olla alle yhden, T4V jotain 17-18. En tarkkaan muista. Elättekö te muut lääkityksen suhteen tasapainossa olevat sitten ihan oireetonta ja hyvää elämää?
koko ajan. Mutta se kai johtuu muista asioista.
Voihan olla, että syönkin liikaa liikkumiseen nähden. Tietty sekin varteenotettava asia.
paitsi joskus kun jää pidemmäksi aikaa lääkkeet ottamatta. Silloin tulee heti oireita.
Olen uusi ja lääkitystä vielä etsitään. Taas sitä nostettiin. Mutta olen lukenut, lukenut ja lukenut asiasta paljon.
Olen ymmärtänyt, että oireettomaksi pitäisi päästä. Joillain tämä tarkoittaa sitä, että tsh:n pitää olla 0.0..jotain, eli tosi, tosi alhaalla. Nuo arvot ovat siis yksilölliset.
Toinen asia, mitä olen ymmärtänyt on lääkitys. Kaikille Thyroxin ei ole se oikea lääke ja sitten pitää ottaa Armouria tms.
Kolmas asia, minkä olen ymmärtänyt on se, että yksityinen endokrinologi on lääkäri, jonka tapaamisesta kannattaa maksaa.
käynyt yksityisellä endokrinologilla, koska vaivpja ei niin paljon ole, haitaksi asti. Armourin saannin vaikeudesta olen lukenut. Ja tosiaan, vei monta vuotta ennen kuin pääsin tuohon lähes nollaan tsh:n arvossa. Kuukauden kuluttua taas verikokeisiin. Ruokavaliota en ole muuttanut, enkä suuremmin mitään hivenaineitakaan alkanut käyttää. Ehkä niitä aletta seuraavaksi tutkia.
ap
Minulla on aika ajoin, muutaman vuoden välein pitänyt lisätä lääkitystä. Ei välttämättä ole aina oireitakaan.