Kannattaako 2-viikkoisen vuorokausirytmiä yrittää muuttaa?
Nyt pian 2-viikkoinen vauvamme on muuten ihana, mutta hänellä on tapana valvoa aamuyöstä n. klo 3-7. Viime yönä oli ennätys, valvottiin klo 01-7.30. Siinä tuntuu tunnit pitkiltä, kun yrität saada pientä nukkumaan. Joo, on kokeiltu vieressä pitää, omassa sängyssä, sylissä... Mutta hän vaan on päättänyt valvoa. Välillä tisutellaan, ja taas valvotaan... Päivät ja illat hänellä meneekin pääasiassa nukkuessa. Voiko tuon ikäistä vielä yrittää pitää "hienovaraisesti" hereillä illalla? Vähän vaikealta sekin tuntuu, kun toinen kertakaikkiaan simahtaa syönnin päälle.
Alkuyön pikkuinen siis nukkuu tuonne 01-02 saakka.
Mutta nämä 2-4 tunnin yöunet alkaa tätä mammaa pikkuhiljaa väsyttää:((
Kommentit (11)
vauvalla nyt vuorokauden ajat sekaisin. päivällä touhuja,sylissä oloa,lelujen katselua,valoisaa,meteliä,illalla selkeästi hämärää ja hiljaisempaa ja rauhallisempaa
Kannattaa kuitenkin alusta asti erottaa lapselle yö ja päivä. Siinä kolmen kuukauden iässä alkaa lapsi pikkuhiljaa sopeutumaan vanhempien luomaan rytmiin. Jaksamisia pitkiin öihin!
mutta soita neuvolaan ja kysy vinkit sieltä1
mutta ei siinä juuri auta touhuilla lelujen kanssa kun toinen nukkuu.
2-viikkoinen sentään vielä pyöri/liiku sängyssä :O ja ei taida vielä kovin kiinnostunut olla leluistakaan .. Aika pitkiä aikoja tuon ikäiseks valvoo (mainitsemasi "yö ajat")..
lasta tuolloin, vaan pidät joko vieressä ( jos nukutte perhepedissä) tai omassa sängyssään ( kannattaa ottaa lähelle omaanne), etkä nostele tai seurustele vauvan kanssa ollenkaan öisin. Annat toki olla lähellä ja annat tissiä, mutta siinäkin olisi parempi, jos itse olisit nukkunut/ lähes unessa, koska ihminen erittää yöaikaan erilaisia hormoneja, joista vauvan keho tulkitsee että haa, nyt on yö, täytynee nukkua.
Meillä on vauvat oppineet tosi nopeasti vuorokausirytmit varmaan just siksi, että ovat aina nukkunett vieressä, ja itse olen nukahtanut heitä imettäessä. Tämä ei kaikille sovi, meille on sopinut.
imetetään jne. vähillä puhumisilla, hämärässä jne. Päivisin ollaan aktiivisempia. Siitä se lähtee, ei voi kovempia konsteja käyttää tuon ikäisellä.
Yöllä valot pois, tarvittaessa tosi himmeä lamppu. Ei seurustelua, vauva voi olla vieressäsi kyllä. Meillä nukuttiin pinnis sivuvaununa ja jos vauva oli yöllä hereillä niin siihen ei kiinnitetty huomioita, maitoa ja vaipanvaihto tietysti tarvittaessa, mutta nämäkin mahdollisimman vähin seurusteluin. Syliin otimme öisin vain silloin kun itki eikä maito tai vaipanvaihto auttanut. Äkkiä vauva oppi että yöllä nukutaan ja syödään, eikä touhuta muuta.
"opettaa", että yöllä ollaan rauhassa ja päivällä sitten puuhaillaan. Eipä onnistunut. Vauvahan nukkui kun nukutti, parhaiten yleensä sylissä, kun puuhattiin kaikenlaista, mitä enemmän meteliä sitä parempi. Sahaaminen ja vasarointi seinän takana ei häirinnyt tippaakaan. Illalla yritin pitää hämärässä, olla hiljaa ja rauhassa, niin vauva vain innostui eikä nukuttanut yhtään. Samoin toimivat kaikki muut virikkeet, kauppa oli ihan takuuvarma nukutuspaikka.
Mutta ainakin mulla sikiöaikanakin vauva nukkui päivisin ja illalla, kun rauhoituin sänkyyn alkoi potkiminen.
Eli ei onnistunut vuorokausirytmin säätäminen ainakaan tuossa vaiheessa meillä.
ja joo, oli siis öisin pimeää, ei puhuttu, ei vaihdeltu vaippoja, ja päivisin valoa, ääntä ja seuraa, mutta vauva vaan koisas väärään rytmiin...
Huutaako vauva kun valvoo vai miksi et voi itse nukkua?