Meidän 3v. ei ole ikinä ollut sairaana :)
Lukuunottamatta nenän valumista kahtena päivänä. Jos sitä nyt voi edes sairastamiseksi sanoa.
Minusta se on aika hyvin!
Sisarensa on kyllä sairastanut pari kertaa vuodessa jonkinlaisen räkätaudin, mutta se ei ole tarttunut pienempään kertaakaan.
Kotihoidossa on ollut molemmat lapset, mutta päiväkerhossa ja perhekerhoissa on käyty ahkerasti. Ja isompi aloitti nyt syksyllä eskarin
Saas nähdä joudutaanko sikainfluenssan kanssa .tekemisiin.. itse saan tosin työni puolesta rokotuksen siihenkin.
Kommentit (15)
mutta molemmat lapset on imetetty melkein kaksivuotiaaksi.
ap
Lukuunottamatta nenän valumista kahtena päivänä. Jos sitä nyt voi edes sairastamiseksi sanoa. Minusta se on aika hyvin! Sisarensa on kyllä sairastanut pari kertaa vuodessa jonkinlaisen räkätaudin, mutta se ei ole tarttunut pienempään kertaakaan. Kotihoidossa on ollut molemmat lapset, mutta päiväkerhossa ja perhekerhoissa on käyty ahkerasti. Ja isompi aloitti nyt syksyllä eskarin Saas nähdä joudutaanko sikainfluenssan kanssa .tekemisiin.. itse saan tosin työni puolesta rokotuksen siihenkin.
täällä. Meillä 4 ja 5 vuotiaat, kotihoidetut ja pitkään imetetyt.
Pari kuumetta ja vain nimeksi nuhaa.
Toisin kuin ap lapsi niin en valitettavasti voinut imettää kuin pari kuukautta mutta ei se korvike näköjään ole vaikuttanut sairasteluihin.
Tyttö 10v taas saa kaikki taudit mitkä mainitaankin ja häntä kuitenkin imetin lähes 8kk kokonaan ilman mitään muuta.
Meidänkään lapsi ei sairastanut mitään, ennen 3 ikävuotta. Aloitti tänä syksynä päiväkodissa. Nyt jo 4 flunssaa sairastanut.
Kannatan pienempiä ryhmiä päiväkoteihin. Vastustan ryhmien keskinäistä yhteityötä. Kannatan sikainfulenssan mukanaan tuomaa hygieniavöyhötystä. Kannatan käsihuuhteitä koteihin ja päiväkotiin.
3v korvakierrepotilas, 6 putket menossa, kunnon infektiokierre, hyvä jos tervettä viikkoa talvessa on. Perusterve, käsihygienia todella korostunut, ei hometta, kaikki allergia poissuljettu.
ja ovat säilyneet terveinä. Koko pph-ryhmä on sairastellut vähän, toisin kuin muiden pph-ryhmät, saati sitten pk:ssa.
nuhakuumeen juuri 3 täytettyään. Päiväkodin oli aloittanut 6kk aikaisemmin eli 2,5 vuotiaana. Nyt 7-vuotiaana ei ole koskaan esim. ollut vatsataudissa/oksennustaudissa, ei ole ollut ainuttakaan korvatulehdusta eikä eläessään ole syönyt antibiootteja. Ja meillä ei ollut pitkää imetystä, "vain" 8kk.
ekasta elinpäivästään lähtien, ihan vähän vaan imetin, olisko ollut esikoista jotain pari kuukautta ja toista ehkä pari viikkoa. Ja siis niin, että pulloa 90% ja loput imetystä. Eli käytännössä ei imetystä ollenkaan.
Lapset nyt 3v ja 1v ja vanhempi on ollut kerran nuhataudissa kun oli 2v ja nuorempi kerran nukkui yhden yön huonosti. Luulin, että oli tulossa kipeäksi, mutta olikin vissiin hammasjuttuja...
Mä itse sairastan tosi harvoin. Uskon, että perimä vaikuttaa tähän, lapset näköjään perii tämän multa. Eli ei tosiaan näytä mitenkään vaikuttaneen vielä se, että ei ole imetetty yhtään.
Odotan että koska ne pulloruokinnan huonot puolet alkaa näkyä, mutta ei vielä näy. Ei ole ollut koliikkia, ei korvatulehduksia, ei kuumetauteja... Terveitä lapsia!
Tosin kyllähän sitä nyt ehtii seuraavan 50v aikana sairastaa varmaan vaikka mitä, mutta alku on mennyt hyvin :D
olivat terveitä siihen saakka, kun menivät päiväkotiin 3 vuotiaina. Sitten olivatkin jatkuvasti sairaina ja nyt taas tilanne rauhoitunut (päiväkotilapset 5v ja 6v).
Meidänkään lapsi ei sairastanut mitään, ennen 3 ikävuotta. Aloitti tänä syksynä päiväkodissa. Nyt jo 4 flunssaa sairastanut. Kannatan pienempiä ryhmiä päiväkoteihin. Vastustan ryhmien keskinäistä yhteityötä. Kannatan sikainfulenssan mukanaan tuomaa hygieniavöyhötystä. Kannatan käsihuuhteitä koteihin ja päiväkotiin.
Varsinkin kun vanhempi aloitti eskarin, niin olen tarkkana, että kädet pestään usein päivän mittaan.
Eskarilaisella on vain paha tapa kaivella nenäänsä silloin tällöin. Silleenhän ne pöpöt pääsevät suoraan kohteeseensa. Onneksi pienempi ei ole vielä sitä tapaa keksinyt.. ehkä onkin sen takia säästynyt räkätaudeilta.
ap
3kk sitten, muttei ole toistaiseksi sairastanut tänä vuonna ollenkaan.
Yksi hengitystieinfektio ollut vuosi sitten, muuten ei mitään. Olen itsekin harvoin kipeä ja komppaan ajatusta jonkinmoisesta perimästä.
Imetin noin vuoden, käsidesiä käytetään vain ulkomailla, muita lapsia ja aikuisia tavattu vaikka kuinka alusta saakka ja kotona ei hössötetä pölypallojen kanssa. Jospa nääkin olisi sitä vastustuskykyä lisänneet?
mutta muistetaan nyt kuitenkin se, että ihmisen immuunipuolustus oikeasti kaipaa välillä haasteita. Pienet nuhakuumeet on toisaalta "terveellisiä" normaalin vastustuskyvyn kehittymiselle. Monien autoimmuunisairauksien synnyn ja immuunipuolustuksen "tarpeettomana olon" yhteyttä on tutkittu... Jos ihminen ei koskaan tarvitse immuunipuolustustaan, se saattaa kääntyä kehoa itseään vastaan.
Eli itse olen ihan "tyytyväinen" että lapseni sairastaa sen pari nuhakuumetta vuodessa, eipähän jää puolustus ihan käyttämättömäksi.
mutta muistetaan nyt kuitenkin se, että ihmisen immuunipuolustus oikeasti kaipaa välillä haasteita. Pienet nuhakuumeet on toisaalta "terveellisiä" normaalin vastustuskyvyn kehittymiselle. Monien autoimmuunisairauksien synnyn ja immuunipuolustuksen "tarpeettomana olon" yhteyttä on tutkittu... Jos ihminen ei koskaan tarvitse immuunipuolustustaan, se saattaa kääntyä kehoa itseään vastaan. Eli itse olen ihan "tyytyväinen" että lapseni sairastaa sen pari nuhakuumetta vuodessa, eipähän jää puolustus ihan käyttämättömäksi.
Mä mietin vain sitä, että olisiko pienemmän lapseni immuunipuolustus jäänyt sittenkään ihan toimettomaksi, vai onko se vain niin tehokas, ettei räkätaudit ole päässeet alkua pidemmälle?
Sen takia mietin näitä, kun kuitenkin tilanteissa joissa vanhempi lapsi on sairastunut räkätautiin, niin heti kohta joko minä ja/tai mieheni ollaan sairastuttu myöskin samaiseen räkätautiin. Mutta pienempi lapsi ei ole.
Jos perheessä myllää räkätauti vuorotellen jokaisessa reilu parin viikon ajan, niin luulisi pienemmän lapsenkin saavan osansa pöpöistä!
ap
Hän meni silloin eskariin, sitä ennen oli kotihoidossa. 1,5-vuotiaana oli kyllä vesirokko, mutta sen jälkeen ei mitään. 6-vuotiaana hän sitten sairasti pari flunssaa ja varmaan viisi mahatautia, mutta on taas reilut puoli vuotta ollut täysin terve. Yhtään lääkekuuria hän ei ole koskaan tarvinnut.
mekin ollaan oltu onnekkata, koska meidän lapset oli eka kerran kuumeessa 1 v ja 2 v. Molemmilla vain yhdet korvatulehdukset, toisella 1 v ja toisella 5 v.
Järkyttävää, kun joillakin lapsilla kymmeniä korvatulehduksia ym. tautia vähän väliä. Saa olla onnellinen terveistä lapsista!