Miksi älykäs, hyvin koulutettu nainen ei selviä
niin perustavaa laatua olevasta tehtävästä, kuin vauvan kanssa olemisesta, vaan masentuu, ravaa vauva-ajan terapiassa ja pakenee töihin niin pian kuin mahdollista?
Kommentit (17)
asenne, jonka mukaan vauvanhoitokin on suoritus jne. monia syitä.
Lapsi on ensimmäinen? Tai siksi koska on vaan inhimillinen ihminen ja kokee ehkä syyllisyyttä? Ei jaksa kuunnella tuomitsevia ihmisiä kuten ap:stä?
johan sen BB-Esakin on jo oppettanut.
ja hyvä koulutus ei valitettavasti suojaa esimerkiksi synnytyksenjälkeiseltä masennuksleta tai muiltakaan tunne-elämän häiriöiltä. Minäkin olen älykäs ja akateeminenkin vielä. Valitettavan hermoheikko silti ja terapiapotilaskin.
äidin rooli ei riitä elämänsisällöksi, mutta vähemmän koulutettu voi sen sijaan saada äitiydestä merkitystä ja jopa elämäntarkoituksen.
masentua, olla ahdistunut kotona, tuntea itsensä turhautuneeksi jne. Ei älykkyys suojaa tuollaisilta.
Älykäs nainen on voinut itse saada riittämätöntä hoivaa, hän ei välttämättä osaa olla lapsensa kanssa tai tuntea empaattisuutta jne. Älykäs äiti voi vaatia itseltään liikaa, olla suorittaja jne.
Ihan kuten tyhmempikin ja/tai vähemmän kouluttautunut äiti.
Lapsensa varhain hoitoon laittava ei kuitenkaan välttämättä ole masentunut eikä hänellä ole ongelmia nauttia lapsestaan.
Jokainen saa varmasti elää ihan sellaista elämää kuin haluaa ja tehdät omat päätöksensä.
Kyllähän äitiys on muuttunut, eikä kaikin osin hyvään suuntaan.
ja koulutetuilla on muitakin velvollisuuksia kuin viedä pussillinen tyhjiä siideritölkkejä siwan muovikassissa päivittäin kauppaan ja katsella telkkarista kaikki saippuasarjat ja käydä kerran viikossa lapsen kanssa ulkona.
Minusta älykkyys on vaikeasti määriteltävä asia ja se ei kerro ihmisestä mitään. Toisaalta ei koulutuskaan kerro ihmisestä mitään, mutta kuin se, että mistä on kiinnostunut.
Minä olen korkeasti kouluttautunut, mutta silti en havittele mitään suurta uraa ja suurta palkkaa. Minulle riittää tämä mikä minulla on ja saan tehdä itselleni mielekästä työtä. Lisäksi olen erittäin onnellinen kolmesta lapsestani ja teen heidän kanssaan paljon yhdessä. Harrastuksia minulla ei paljon ole paitsi käyn silloin tällöin lenkillä ja lapset lähtevät samaan aikaan mukaan pyöräilemään. Lisäksi käyn kerran viikossa pelaamassa sählyä, ja lapset on mukana pelaamassa. Oikeastaan vietän kaiken vapaa-ajan lasten ja perheen kanssa. Se riittää minulle.
Oikeastaan lapset ja mies on minun elämänsisältö, elämäntarkoitus ja olen omasta mielestäni hyvä ja paras äiti omille lapsilleni.
Tuollainen yleistäminen kertoo pienestä elämänkokemuksesta ja ehkä tyhmyydestäkin. Minusta olisi ihan yhtä tyhmää väittää, että vähemmän koulutetut eivät välitä lapsistaan, kun eivät halua turvata lapsilleen hyvää perusturvaa hyvän palkan muodossa.
Ongelmia vanhemmuudessa on varmasti ihan saman verran riippumatta siitä, mikä koulutus on vai onko älykäs vai ei.
Älykkäälle ja koulutetulle
äidin rooli ei riitä elämänsisällöksi, mutta vähemmän koulutettu voi sen sijaan saada äitiydestä merkitystä ja jopa elämäntarkoituksen.
olen kyllä sitä mieltä, ettei raskaudenjälkeinen masennus tai masennus yleensä iole mitenkään yhteydessä älykkyyteen tai koulutukseen.
Jos äiti on masentunut, niin äidin elämä on varmasti mennyt huonoon suuntaan. Mutta ihan yhtä huonos suunta se on riippumatta koulutuksesta ja älykkyydestä.
Minusta ap:n aloitus oli oikein mainio.
Kyllähän äitiys on muuttunut, eikä kaikin osin hyvään suuntaan.
Kukapa ei ahdistuisi joutuessaan kohtaamaan todellisen minänsä, tarpeensa ja vielä lapsen tarpeet, riittämättömyyden tunteita, sitä, ettei olekaan kaikkivoipa. Helpompaa on kiitää tukka putkella ja suorittaa.
Itsekin akateeminen, älykäs, masennukset kokenut ja lapsiperhe-elämää stressaava äiti
pyrkiä hallitsemaan, suunnittelemaan ja kontrolloimaan elämään. Lasten kanssa, etenkin ihan pienten vauvojen, kanssa tuo vain ei enää toimikaan. Saattaa tulla aikamoisia riittämättömyyden tunteita, vielä kun esikoisen kanssa joutuu joka tapauksessa opettelemaan niin paljon uutta ja koko elämä muuttuu.
äidin oman kiintymyssuhdetyylin kanssa sekä sen kanssa, millainen suhde hänellä on äitiinsä ja/tai mieheensä. Siis huono äitisuhde sekä turvaton kiintymyssuhdetyyli nostaa riskiä synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastumiselle.
akateemisia äitejä, senhän nyt olisi luullut tajuavan viestistäni. Tarkoitin, että miksi OSA tällaisista äideistä kuuluu mainitsemaani alaryhmään.
Hyviäkin vastauksia on tullut, jotka vastaavat kysymykseeni.
Ap
Ja kun sitten saa lapsen, on rahat tiukilla ja huoli pystyykö jatkamaan uraansa samasta paikasta kuin lähti niin siinähän on soppa valmiina....