Korkeammin koulutetut tapaavat vanhempiaan harvemmin kuin vähemmän koulutetut
Taitaa olla ura omaa sukua ja perhettä tärkeämpi :(
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009102510489915_uu.shtml
Kommentit (9)
Oma suku malliesimerkki. Miehen puolella kaikki duunareita ja asuvat muutaman kymmenen kilometrin säteellä vanhempien kotitalosta. Meidän suvussa paljon akateemisia. Sitä lähdetään sitten opiskelemaan toiselle puolelle Suomea ja helposti jäädään sille tielle. Mikä tässä on näin vaikeaa käsittää.
että korkeastikoulutettujen lapset eivät välttämättä ole jääneet asumaan kotinurkkiin, vaan kenties myös kouluttautuneet korkeasti ja asuvat sen vuoksi kaukana.
Usein näkee sitä, että duunarivanhempien lapset käyvät amiksen, tai vain muuttavat viereiseen kortteliin ja menevät suoraan töihin sinne tehtaalle tms., missä vanhemmatkin ovat. Tai vastaavaa, eli alhaisesti koulutetut jäävät useammin samalle paikkakunnalle ja samoihin nurkkiin, koska työ tai opisekelumahdollisuudet eivät vie heitä kauemmas.
opiskelemaan kauemmaksi ja jäivät sinne myös töihin.
jossa on myös kouluttautumismahdollisuuksia. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuu viidennes suomalaisista ja moni pääkaupunkiseudulta kotoisin oleva jämähtää sinne lapsuuden maisemiin ja kouluttautuu siellä. Mutta vanhempia ei jakseta tavata vaikka asuisivat 10 km päässä kun mennään mieluummin viikonloppulomalle jonnekin ulkomaille.
Oma suku malliesimerkki. Miehen puolella kaikki duunareita ja asuvat muutaman kymmenen kilometrin säteellä vanhempien kotitalosta. Meidän suvussa paljon akateemisia. Sitä lähdetään sitten opiskelemaan toiselle puolelle Suomea ja helposti jäädään sille tielle. Mikä tässä on näin vaikeaa käsittää.
mutta valitettavasti kotipaikkakunnallani ei ole yliopistoa eikä alan töitä. Alemmin koulutetut sisarukseni ovat jääneet kotipaikkakunnalleni ja tapaavat vanhempiani useammin kuin minä, joka asun kaukana. Vai tarkoitako, että opiskelupaikkaa valitessa pitäisi valita joko ura tai oma perhe ja suku? Ettei saisi lähteä kotipaikkakunnalta minnekään?
mun vanhempani, jotka eivät kyllä itsekään ole sitä ihan alinta koulutuskastia, mutta eivät varsinaisesti korkeastikaan kouluttautuneita, ovat omasta tahdostaan jättäneet tapaamiset tosi vähälle. Toki asumme eri paikkakunnilla, mutta usein, kun olen käymässä/menossa käymään jomman kumman kotipaikkakunnalla, ja soitan että voisinko tulla käymään, sanovat olevansa jossain muualla/varattuja, jotakin niin ettei tapaaminen käy. Jälkikäteen selviää, että ovat olleet kyllä ihan vaan kotosalla. Kuulen tämän usein jostakin kautta rantain, ja samaa reittiä olen kuullut myöskin sen, että he kokevat itsensä "tyhmiksi" minun ja sisarusteni seurassa, ilmeisesti juuri siksi, että olemme kouluttautuneet heitä korkeammin. Tarkoituksella emme ainakaan ole sisarusteni kanssa heille tällaista olotilaa tai vaikutelmaa yrittäneet antaa, mutta minkäs teet. Olkoot siellä omassa mökissään keskenään puolisoinensa, jos se kerran on heille mieleen, eikä kiinnosta omia lapsia tavata.
mutta kun nuo asuvat toisella puolella Suomea kuin minä. Ja näin on tosiaan siksi, että muutin parikymppisenä Lapista Helsinkiin opiskelemaan ja sillä tiellä olen. Ihan samaa "uraa" voisin yrittää luoda siellä kuin täälläkin. Takaisin muuttaisin ehkä jos jäisin leskeksi tai eroaisin. Yksihuoltajana pärjäisin siellä huomattavasti paremmin.
että korkeastikoulutettujen lapset eivät välttämättä ole jääneet asumaan kotinurkkiin, vaan kenties myös kouluttautuneet korkeasti ja asuvat sen vuoksi kaukana.
Usein näkee sitä, että duunarivanhempien lapset käyvät amiksen, tai vain muuttavat viereiseen kortteliin ja menevät suoraan töihin sinne tehtaalle tms., missä vanhemmatkin ovat. Tai vastaavaa, eli alhaisesti koulutetut jäävät useammin samalle paikkakunnalle ja samoihin nurkkiin, koska työ tai opisekelumahdollisuudet eivät vie heitä kauemmas.