Se lapseton, joka oli hämmentynyt toissa iltana kyselee taas
Kummipoikani isä soitti tänään ja kertoi, että kummipojan kaverin isä oli soittanut ja kysellyt, paljonko ovat minulle velkaa. Kävi ilmi, että pojalle oli annettu rahaa mukaan mutta hän ei ollut minulle sitä kertonut. Vanhemmat olivat kysyneet pojalta, antoiko rahan minulle ja npoika oli vastannut, että ei antanut.
Sanoin kumipoikani isälle, että antaa olla kun ei ollut kuitenkan suurista summista kyse.
Kysymykseni kuuluukin, että voinko siis jatkossa kysyä kummipoikani kaverilta, että antoiko vanhemmat rahaa mukaan? Mitäs sitten jos kaveri vastaa, että eivät antaneet? Olenko nolostuttanut lapsen silloin?
Kommentit (3)
Jatkossa voin siis ikään kuin ohimennen kysäistä, että antoivatko vanhemmat sinulle rahaa. Jos tulee tämä sama kaveri uudestaan niin tiedän, että vanhempansa antavat rahaa mukaan.
Nämä on vähän vaikeita juttuja kun ei ole omia muksuja ja sitä kautta kokemusta vallitsevista käytännöistä.
Tärkeintä kuitenkin suhde kummipoikaan ja yhteinen aika hänen kanssaan. Alkaa vain olla siinä iässä, että kaverit ovat tärkeitä, joten sovittiin, että voi aina ottaa kaverin meille mukaan jos haluaa.
ap
Jatkossahan voisi etukäteen sanoa kummilapsen vanhemmille jotain tyyliin: "Aiomme tehdä sitä ja tätä, joten Paavo tarvitsee rahaa mukaan noin x euroa." Mukava kummi olet!
Mielestäni hyvin voi kysyä onko annettu rahaa mukaan. En usko että lapsi siitä ajattelisi että rahaa pitäisi olla mukana. Ja voisihan tuo kysymys tarkoittaa että onko "törsäysrahaa" (siis ei pääsylippuihin ja ruokaan, vaan "hömpötykseen").
Voin hyvin kuvitella että meidänkin kullanmurut eivät muistaisi että rahaa on mukana, kun ovat niin tottuneet että vanhemmat maksavat. Olisi kiva että heitä tästä rahasta muistutettaisiin, jos emme itse olisi maksavan aikuisen kanssa puheissa.