Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä 2-vuotiaan "kuuluisi" osata???

Vierailija
20.10.2009 |

Tänään iski kauhee huonoäitifiilis kun näin kaveria ja hänen 2vuotiasta tarmopakkausta joka osaa jo vaikka mitä. Puhuu reippaasti, piirtää, leikkii itsekseen, pukee vaatteita ja pottailee niin ettei vaippa ole kuin hätävarana. No meillä 2v tyttö sanoo sanoja muttei lauseita, ei käy potalla lain kaan (se ei kiinnosta) osaa ottaa vaipan pois ja sukat, laittaa kengät jalkaan muttei muuta. Suyö kyllä itse ja juo mukista ja muutenkin ymmärtää todella hyvin, mutta silti tuli semmonen olo että onko jotenkin alikehittynyt?? Ja kauhee morkkis et johtuuko kaikki minusta kun olen yh äiti, ja en hirveästi vissiin ole tsempannut lastani oppimaan....??

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi on kunnossa ja olet hyvä äiti vaikka oletkin yh!

Vierailija
2/11 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy_intro.php?dir=/lapsi_k…

Tuolla siis yleisiä virstanpylväitä ikävuosittain, mutta muista, että kaikki jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.

2v3kk poikani ei myöskään pottaile (=sinne ei tule mitään), taitaakin olla meidän yksin kasvattamien lasten ongelma ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko normaalisti kehittynyt. Ollaanko siellä oltu huolestuneita? Jos ei, niin älä sinäkään huolestu.

Voithan lukea lapselle satuja ja laittaa kynät ja paperia johonkin näkyville, että lapsi pääsee piirtelemään halutessaan. Mutta eri tahtiinhan nuo lapset kehittyy, ei kai siihen äiti voi hirveästi edes vaikuttaa.

Vierailija
4/11 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaventuu sitten selvästi 3-vuotissynttäreihin mennesä.

Mun 2-vuotias sanoi n. 30 sanaa synttäreiden aikoihin (nyt 2,5-vuotiaana puhuu n. 3 sanan lauseita).

Kaverin 2-vuotias osasi puolestaan kertoa aikanaan: "täytän kaksi vuotta huomenna, saan ison kakun ja puhallan kynttilät sammuksiin..."

Vierailija
5/11 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä reipas ja leikkii itsekseen, mutta...

* puhuu siansaksaa jossa vain sana-pari suomea, aiemmin tosin puhui jo kolmen-neljän sanan lauseita pelkästään suomella (takapakkia siis).

* käyttää öisin ja päiväunilla tuttia, ei välitä unikavereista eikä myöskään nuku ilman tuttia (kokeiltu mm. pakon edessä).

* nukkuu todella paljon, kuuden tunnin hoitopäivän jälkeen ei jaksa oikeastaan mitään.

* lähinnä riisuu, ei pue kuin sukkia innolla.

* potta kelpaa joskus suihkussa, yleensä ei ollenkaan. Ei ilmoita hädästä.

* juo mukista mutta sotkee, syö melko hyvin mutta vielä pari kuukautta sitten sai tapella siitä kun lapsi olisi syönyt vaan sormin.

Mitä olen katsellut lapsia päivähoidossa, nuoremmat puhuvat JA pukevat ym. paljon paremmin.

Vierailija
6/11 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika vasta 1 v 10 kk, mutta ei osaa moniakaan niistä asioista, joita tuttavaperheen superlapsi osaa. Meidän poika ei puhu yhtään sanaa, ei pottaile, ei pue jne. kun tuttavaperheen samanikäinen tenava ilmoittaa hädästä, puhuu monisanaisia lauseita, ei käytä kuin yövaippaa jne.

Kumma kyllä, mulla ei ole tullut ollenkaan samanlaisia ajatuksia kuin ap:lla. Melkeinpä päinvastoin. Minusta on nimittäin ihanaa, kun mulla on tollanen "vauva". Oma lapseni on ihan syötävän suloinen ja minusta hän saa olla vauva niin pitkään kuin mahdollista. Kyllähän sen puhumisen ja pottailun kerkeää opettelemaan sitten myöhemminkin. Ja uskon toisaalta myös siihen, että eiköhän neuvolassa puututa, jos lapsen kehitys vaikuttaa huolestuttavalta. Meidän poika on muuten tosi reipas ja sosiaalinen, mutta juuri nuo edellä mainitsemani taidot (pottailu, puhuminen jne.) puuttuu.

Vierailija
7/11 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostunut pukemisesta tai riisumisesta. Saa ehkä toisen hihan paidasta pois. Ei innostu, vaikka rohkaisen, joten olen antanut olla. Päiväkuiva helposti 2v., yövaippa. Muuten reipas ja omatoiminen, toki hyvin uhmakas.

Vierailija
8/11 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva oli saada tsemppiä teidän kommenteista. Neuvolaa odotellaan, mut tuskin siellä tosiaan mitään sanomista tulee.. Sitä vaan niin herkästi vertaa kun näkee miten joku toinen saman ikänen on niin paljon kehittyneempi.

Paljon parempi mieli nyt, kiitos vielä! =)

Vierailija
9/11 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v3kk poikani ei myöskään pottaile (=sinne ei tule mitään), taitaakin olla meidän yksin kasvattamien lasten ongelma ;)

Täällä 2v 2 kk poika, täydellisestä ja idyllisestä ydinperheestä (sarkasmia), mutta pottahommat ei vaan kiinnosta. Istuu potalla/pötöllä aika mielellään, mutta ihan tyytyväisenä tekee vaippaankin, eikä edes kunnon pallokakka häiritse menoa. Eikä puhettakaan, että ilmoittelisi etukäteen, usein ei jälkeenpäinkään sano, vaan antaa hajun kertoa.

Vierailija
10/11 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-pukee mielellään itse, tosin ei ne vaatteet läheskään aina mene oikein päälle

-juttelee omaa kieltään, muutama lause tulee, esim. äiti/iti ajaa autoa, olen täällä, äiti paapaa (nukkuu)

-tekee palapelejä joissa on oma reikä kullekin palalle

-juoksee, hyppii

-syö ja juo itse

-käy potalla aika paljon myös oma-aloitteisesti, kakka tulee kuitenkin pääasiassa vaippaan

-tuttia käyttää nukkuessaan mutta ollaan vieroittamassa lähiviikkoina

Kyllähän nuo lapset kehittyy yksilöllisesti. Toisella voi olla esim. sisaruksia jotka ehkä edesauttavat asioiden "oppimista". Tuskin kannattaa olla huolissaan.

Vierailija
11/11 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei pue itse, mutta yrittää sentään joskus.

- riisuu osan vaatteistaan, lähinnä sukat, tumput, lakit ym. helpot.

- syö ja juo itse, jos vain haluaa.

- käy potalla säännöllisesti, mutta pottaaan tulee harvoin tavaraa. Pari kertaa ilmoittanut pissahädän ja silloin pissa on tullut pottaan.

- juoksee ja hyppii tasajalkaa. Kierittelee ja pyörii ympäri eli tanssii muutenkin.

-puhuu huonosti. Yksittäisiä sanoaja ja nekin osa epäselviä. Omaa kieltään mokeltaa ja suuttuu jos ei äiti ymmärrä.

-ilmaisee hyvin vahvasti mitä haluaa ja mitä EI halua. Tosin toisinaan helposti taivuteltavissa tai huijattavissa.

-leikkii itsekseen paljon ja hyvin pitkäjänteisesti keskittyen.

-tekee 12-18 palan palapelejä, rakentaa legoilla ja brion junanradalla. Kokkailee leikkiastioilla ja tarjoilee niistä muille.

- on ollut ilman tuttia 2kk. Jäi pois todella vaivattomasti, eikä pyytänyt enää nukkumaan mennessään.

Meillä tuntuu lapsi olevan jäljessä monesta ikäisestään, lähinnä liikkumisessa ja puhumisessa, kun lähipiirissä vertailee muihin saman ikäisiin. Toisissa asioissa taas tuntuu olevan edellä, mm. keskittymiskyky.