Lapsettomuus on ekologinen valinta
Itse valittu lapsettomuus ei ole itsekästä, kuten av-mammat usein väittävät, vaan ekologisesti kestävä ratkaisu. Väestön liikakasvu on todellinen ongelma. Mikä siinä on itsekästä jos ei halua pahentaa asiaa omalta osaltaan? Eikö lasten hankkiminen ole itsekkäämpää maailmankaikkeuden kannalta?
Kommentit (37)
kuitenkaan ole koskaan mitään sitä vastaan, että heidät hoidetaan vanhoina ja sairaina ja heille maksetaan eläkkeitä. Linkola sentään kalastelee vielä ihan itse.
kuitenkaan ole koskaan mitään sitä vastaan, että heidät hoidetaan vanhoina ja sairaina ja heille maksetaan eläkkeitä. Linkola sentään kalastelee vielä ihan itse.
Työvoimapula tulee Suomeen joka tapauksessa, eikö olisi ekologisempaa houkutella työntekijöitä tänne muualta kuin itse niitä väkertää?
Itsekin olen raskaana mutta silti lapsettomuus on minusta ekologinen valinta.
on tarkoitus elää mahdollisimman terveenä ja mahdollisimman omatoimisena niin pitkään kuin mahdollista. Tosin ei sitä voi etukäteen tietää. Eikä sekään välttämättä auta vaikka lapsia hankkisin, niistähän voi tulla vaikka juoppoja, tappajia, mielenterveysongelmaisia, vaikeasti vammaisia tai muita joista on yhteiskunnalle vain kuluja eikä hyötyä
että minusta on tehty näin itsekäs. Mun elämä on niin rikasta lapsien takia, myös mieheni, joka rakastaa lapsiamme yli kaiken! Ihanaa, että olemme näin itsekkäitä, että olemme hankkineet lapsia, ja aiomme hankkia vielä lisää. En halua, että lapseni ovat yksinäisiä tässä maailmassa.
Jos ei HALUA lapsia, se on itseriittoisuutta koska asettaa silloin itsensä ja puolisonsa lasten edelle.
Lapsettomalla nimenomaan ei ole niitä lapsia, joiden edelle asettaa itsensä tai puolisonsa. Itseriittoisuutta se toki on itsellisen (lue: puolisottoman) osalta siinä mielessä, että kokee olevansa mielekäs olento ilman jälkikasvuakin.
Mutta itsekkyyteen suhteessa lapsen hankkineeseen tästä ei mitenkään pääse. Ne, jotka haluavat lapsia, hankkivat niitä, eli tämä lapsien "edelle asettaminen" on oma valinta ja mieliteko, ei pyyteetön pyrkimys. Vastaavasti ne jotka eivät
lapsia tee seuraavat omia mielitekojaan.
Ainoat, joita ei ovi itsekkyydestä syyttää, ovat ne, jotka eivät halua lapsia, mutta vahinkoraskauden seurauksena niitä saavat ja ovat silti hyviä vanhempia sekä ne, jotka haluiasivat biologista jälkikasvua, mutta asettavat maapallon liikakansoitusongelman omien halujensa edelle.
ei tänne kukaan viitsi tulla. Puolet vuodesta on pimeää, koleaa ja loskaa ja toinen puolet niin valoisaa, ettei voi nukkua, ja kylmää. Palkat ovat huonot erityisesti koulutetuilla, mutta verot vastaavasti korkeat, eikä niillä siltikään saa oikein mitään eikä riittävän nopeasti.
Työvoimapula tulee Suomeen joka tapauksessa, eikö olisi ekologisempaa houkutella työntekijöitä tänne muualta kuin itse niitä väkertää?
Itsekin olen raskaana mutta silti lapsettomuus on minusta ekologinen valinta.
jostain lentomatkustelusta, ja samalla itse joka päivä aiheuttavat lapsimäärällään paljon enemmän vahinkoa ilmastolle!
biologisia lapsia joko 2 tai 3.
mutta muuten yhdyn tohon, että varsinkin länsimaissa lapsettomuuden pitäisi lisääntyä ja radikaalisti. jos olisin odottanut hiukan kauemmin, niin että maailman tila ja ekologisuus olisi ollut paremmin tiedossa, olisi minultakin jääneet lapset tekemättä. olisin adoptoinut. mutta nyt mennään näillä. opetan kyllä lapsille ekologisia valintoja ja toivon että he omaksuvat ne.
ja huom. sille joka sanoi että kehitysmaissa asukkaat katkovat metsän pois tupakkamaiden tieltä..otapa asiasta selko että kuka niitä metsiä niissä maissa riistää..
on muistaakseni sanonut, että itsensä saa "monistaa", eli pariskunnalle kaksi lasta, jolloin maapallolle jää vanhempien kuollessa saman verran lapsia. Huonosti selitetty, ehkä joku tajusi :) Eli siis jos pariskunta hankkii kolme tai enemmän lapsia, vanhempien kuollessa he ovat lisänneet maailmaan ihmisiä.
Olen jollain tavalla samaa mieltä. Ja toivon saavani kaksi lasta, ei missään nimessä enempää.
Kukaan ihminen ei oikeasti valitse lapsettomuutta ekologisista syistä. Kyllä siinä aina taustalla on muita, painavampia syitä.
Mutta siinä olet oikeassa, että lapsen hankkiminen on aivan yhtä lailla itsekästä.
Eli: lapsen hankkiminen tai hankkimatta jättäminen ovat molemmat hyvin syvästi ihmisen psyykkeeseen ja elämänunelmiin liittyviä päätöksiä. Lapsen joko haluaa tai ei. Jälkikäteen tuota syvää gut feeling -päätöstä voi sitten itse kukin koristella millä perustelulla haluaa.
sekä lapsettomilla että lapsellisilla. Molemmat voivat olla itsekkäitä suhteessa muihin ihmisiin. Yhtä lailla kuin lapseton voi olla jonkun mielestä itsekäs, koska "ei halua luopua yöunistaan /harrastuksistaan", niin lapsellinenkin osaa tämän minäminä-menon. Esimerkkejä:
"minä haluan lapsen juuri kun minulle sopii, yhyy miksi en tullutkaan raskaaksi ensimmäisestä kierrosta"
"minun vauvani ruokitaan/nukutetaan tavalla X ja siihen pitää koko muun suvun ja naapureiden sopeutua"
"minä haluan parkkipaikan marketin oven edestä, koska minulla on lapsi(a)"
"minun pitää päästä valitsemaan paikkani lentokoneessa/junassa/bussissa ensin, koska olen lapsellinen"
"minun lapseni kerhoon tuli yskivä lapsi / erityislapsi, voi apua sentään mitenhän se vaikuttaa nyt minun lapseeni"
"minun lapseni kuuluisi saada se stipendi, koska hän on luokkansa priimus"
jne.
HANKITA epäitsekkäistä syistä. Vaan aina itsekkäistä: MINÄ haluan saada vauvan ja kokea äitiyden, jatkaa sukua jne.
-29-
jos suomalaiset jalosti ottaisivat ja kuolisivat sukupuuttoon, niin mm. kiinalaiset ja intialaiset riemusta hihkuen tulisivat, täyttäisivät ja VILJELISIVÄT tämän pohjoisen maan...
Mutta yksilön kohdalla se on kestävämpi ratkaisu kuin lisääntyminen.
itsekkäiden ihmisten käteväksi havaitsema uusi perustelu. Aikaisin nämä ihmiset kertoivat, miten tärkeä heille on, että voivat piipahtaa työpäivän jälkeen ystävien kanssa pubissa, jutella miehensä kanssa työpäivän tapahtumista viinilasillisen ääressä ilman keskeytyksiä, pelata rauhassa golffia ja kokata pitkän kaavan mukaisesti burgundinpataa ilman että lapset sotkevat kuvioita.
Ekologisuus on myös kätsy peruste sille, että katsoo kieroon lentomatkustamista vaikka syy pohjimmiltaan onkin vaikka siinä, että itsellä ei ole tilaisuutta matkustaa - TOVK-ilmiö siis.
että lisääntyminen on oikeasti mielestäsi ekologisesti kestävä ratkaisu?
vaikka meneekin vähän asian sivusta.
Mun mielestä ei ollenkaan välttämättä mene noin kuin kirjoitat. Esim itse olen luopunut lentomatkustamisesta ekologisita syistä jo vuosia sitten (tätä ennen olin muutaman menopaluulennon Euroopassa ehtinyt tehdä). Ajattelen, että voin lentää jos ikävä jotakin ihmistä kohtaan on aivan valtava (eli kerran lensin kun ei olisi ollut aikaa muuhun matkustusmuotoon ja poikaystävä oli vaihdossa mutta en ole nyt 9 vuoteen lentänyt lainkaan enkä varmaan tulekaan lentämään enää koskaan, näin olettaisin).
Meillä ei ainakaan olisi rahasta pulaa ja voisimme tehdä lentomatkoja ihan hyvin ja lapsikin varmasti kulkisi niillä mukana ihan ok. Ajasta sen sijaan on pulaa ja tämän vuoksi emme voi enää tehdä juna ja bussireissaamista Euroopassa, jota ennen lasta ja erityisesti opiskeluaikana tein sekä yksin että mieheni kanssa. Lentomatkoja taas ehtisimme tehdä (esim. pitkiä viikonloppuja jossakin Euroopan kohteissa) mutta emme tee. Lentämättä jättäminen on nimenomaa ekologinen valinta ainakin meillä ja koen kyllä, että se on jostakin luopumista kun lyhyillä lomilla ei sitten kyllä minnekään ulkomaille ehdi tai viitsi junailemaan lähteä. Mutta voihan Suomessakin matkustaa eli ei tilanne huippukurja ole onneksi kuitenkaan. Ja kai sitä yhteistä lomaakin vielä joskus on niin mennään sitten vaikka sille reilille koko perhe jos se vielä silloin houkuttelee.
t: ihminen, joka halusi lapsen ekologisista haitoista huolimatta ja haluaisi vielä toisenkin, ajattelen niin, että itsensä voi uusintaa vaikka ymmärrän hyvin myös sen, että moni ei ekologisista syistä lapsia halua.
Sydän sanoo yhtä ja omatunto toista.
Eläin sinussa sanoo niin eikä mikään sydän. Elukka, jonka elämän tarkoitus on lisääntyä, saada mahdollisimman monta jälkeläistä. Vertaa hiiri tai kani.
vielä ekologisempi teko.. Kuinka pitkälle onnellisen elämän edelle kukakin haluaa ekologisuuden asettaa.
En näe lapsettomuudessa mitään itsekästä, ja sen puolustelu ärsyttää. Kaikki äidit tietää että oma lapsi on maailman suurin onnen aihe, mutta jos joku ei sitä halua niin eipä se mulle kuulu.
Tuo lapsettomuuden ekologisuuden toitotus menee kuitenkin ihan liian pitkälle, kukaan tuskin valitsee lapsettomuutta sillä perusteella ja samalla elää mukavaa länsimaista elämää netteineen, matkusteluineen, autoineen, lämmitettyine tarpeettoman isoine taloineen ja liharuokineen?
EN ymmärrä miksi lapsettomuutta pitäis puolustella ekologisuulla, tai millään muullakaan. Valintansa kullakin.
koska asettaa silloin itsensä ja puolisonsa lasten edelle.