Huuto.net-ostaja ei maksa - miten teen rikosilmoituksen?
Eli onko jotain minimisummaa jonka alle ei ilmoitusta voi tehda (nyt kyseessä 9e ja 24e)? Ajattelin vain tayttaa netin kautta kaavakkeet, mutta sitten mietin etta ehka poliisilla on parempaakin tekemista... Miten te olette toimineet?
Kiitos,
Kommentit (12)
voi se kyllä rikosasiakin olla... jos henkilö siis tahallaan jättää maksamatta -> petos. jos tilapäisiä maksuvaikeuksia niin silloin ennemminkin tuo sopimusrikkomus. mun tuttu ainakin on tehny rikosilmotuksen tyypistä joka oli huutiksessa myyny kameraa, ja ei sit lähettänytkään tavaraa...
Tuskin on syytä epäillä rikosta.
Kyseessä on kahdenvälisen sopimuksen rikkominen, siis siviiliasia. Turha sitä on poliisille tyrkyttää, vaan oikea osoite on käräjöoikeus.
Pienin riesa on kuitenkin tuo negatiivinen palaute ja tarjoa tuotetta toiseksi ylimmän tarjouksen tehneelle tai laita uudestaan myyntiin.
vasta myyjä lähettää tuotteen? Tai sitten ainakin tunnistautunut käyttäjä, jolla paljon positiivista, että voi luottaa.
Itse olen vain ostanut ja toiminut aina siten, että maksanut ensin. Kauppoja joku 40.
Jos maksat tavaran etkä saa maksettua tuotetta? Tai tuote ei yhtään vastaa sitä mitä olet ostanut?
Kuinka silloin toimitaan?
Itse en ole koskaan mitään netissä myynyt tai ostanut.
tietysti saatavaasi käräjäoikeuden kautta eikä poliisin. Mitä poliisi tässä asiassa voisi tehdä? Kysehän on velasta ja sen perinnästä. Oletko kuullut milloinkaan, että poliisi tulisi ovelle kolkuttelemaan vaikkapa maksamattoman puhelinlaskun tai vaikkapa sanomalehtitilauksen takia? Ai, et ole kuullut. En minäkään.
Ja tiedoksi sulle, että ainakin pari vuotta sitten summaarinen haastehakemus maksoi (hakijalle siis) 72 euroa. Saatuasi sitten käräjäoikeudesta yksipuolisen tuomion, voit mennä tuomiosi kanssa ulosottomiehen pakeille, joka ulosmittaa saatavasi. Ja ulosotto maksaa tietysti vielä enemmän kuin tuo tuomio. Eipä taida kannattaa...
T. Ap (ja yleensä en toimita ennen maksua, mutta nyt olosuhteiden pakosta oli vain yksi tilaisuus postitukseen)
Paiskaat vaan negapalautteen ostajalle lunastamattomasta huudosta ja tavara myyntiin uudelleen.
Mutta jos olet erehtynyt lähettämään tavaran ennen maksua (miksi miksi?) niin on kohtuullista odottaa nyt ainakin viikko-pari, yrittää kaikin keinoin tavoittaa ostajaa ja sopia asia. Sitten jos ei onnistu, niin rikosilmoitus. Mutta en mä nyt ihan pikkurahan takia viittis.. 20e on vielä liian vähän, että viitsisin....
Mitä olet jo tehnyt (kysellyt maksun perään, sähköpostilla, puhelimitse)? Onko tuote jo ostajalla?
Itse en myyjänä koskaan lähetä tuotetta ennen maksua, enkä ostajana oleta myyjän näin tekevän. Yhtään hutia ei vielä ole tullut (palautteita eli kauppoja noin sata).
Oletko ihan varma että ostaja ei aio maksaa? Jos olet ja tuote on jo ostajalla, sanoisin että taisi mennä sun tyhmyyden piikkiin tämä. En tiedä onko rikosilmoituksen tekemiseen mitään tiettyä eurorajaa.
Älä postita ennen kuin olet saanut maksun!
annat negan ja ilmoitat ylläpidolle.
Voin kertoa, että multa varastettiin lompakko joitakin vuosia sitten ja tein rikosimoitusken ja tekijä myös saatiin kiinni valvontakameran kuvan perusteella. Itse kärsin n. 50 e tappiot ja pankki useamman satasen koska oli onnistunut vinguttamaan jo suljettua pankkikorttia baareissa puoleen yöhön saakka, jolloin sulkulistat päivittyivät.
Juttu meni oikeuteen ja kundi sai tuomion, mutta mun olisi itse pitänyt lähteä perimään saataviani tältä tyypiltä ja oikeuden laamanni sanoi suoraan, että kannattaa ehkä unohtaa koko juttu jollei jätkä jostain ihmeen syystä maksa ihan vapaaehtoisesti. Perinnästä aiheutuisi mulle kolminkertaiset kulut saataviin nähden.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:38"]
Varokaa Mii L. nimistä lääkäriä Akaasta, ei noutanut postiennakkolähetystään ja paljon negatiivisia palautteita.
[/quote]
Juu. Olikohan edes oikea hlö?
Tuskin on syytä epäillä rikosta.
Kyseessä on kahdenvälisen sopimuksen rikkominen, siis siviiliasia. Turha sitä on poliisille tyrkyttää, vaan oikea osoite on käräjöoikeus.
Pienin riesa on kuitenkin tuo negatiivinen palaute ja tarjoa tuotetta toiseksi ylimmän tarjouksen tehneelle tai laita uudestaan myyntiin.