Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pph:n tehtävä opettaa vauva syömään kiinteitä?

Vierailija
17.10.2009 |

Minulla on hoidossa 4lasta, joista yksi aloitti hoidon 5,5kk iässä ja nyt ollut reilu pari kuukautta hoidossa. Hoidon aloittaessa sai vaan maitoa, kiinteitä ei ollut vielä aloiteltu ja yhä kotona ei (vanhemmat itse kertoneet) juurikaan saa kiinteitä. Minä toki annan hoidossa pienelle kiinteitä, mutta se on sujunut huonolla menestyksellä. Kiinteitä alotin antamaan 6kk iässä, keskustelin vanhempien kanssa ja sanoivat, että aloittavat kotona 6kk iässä ja toivovat myös minun hoidossa antavan kiinteitä. Tämä lapsi yökkää, jos kiinteät on hiukankin sakeampia, menee vain sellainen, joka on aavistuksen sakeampaa kun maito. Vanhempien kanssa oon tästä puhunut ja ovat huomanneet saman, mutta eivät vaikuta olevan huolissaan. Minusta tuo ei ole ihan normaalia vai onko muilla ollut samanlaista. En halua kyseisiä vanhempia syyllistää, on heidän esikoisensa. Omista lapsistani yksi oli ns. sihtikurkku ja sakeammat kiinteät alkoi maistua vasta vajaan 1kk maistelun jälkeen. Tämän lapsen hoitopäivät vaihtelee niin että on hoidossa 4-10tuntia ja 2-5päivää viikossa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi syö luonasi vaikka 3 ateriaa, niin tietty annat hänelle silloin joka aterialla kiinteitä.

Kaikkihan lasten ruokailu on "opettamista", kaiken ikäiset opettelee jotain (uusien aineiden maistelu, itse syöminen, pöytätavat...) ja se on tietenkin myös hoitopaikan tehtävä ihan luonnostaan.

Eihän vauvalle sitten jää kotona syötäväksi ehkä muuta kun päivällinen ja iltapuuro (joka saatetaan korvata vellillä).

Ja tietenkään noin pieni ei kovin karkeaa ruokaa vielä syö, etenkään jos ei ole paljon hampaita.

jos teet vauvan ruoat itse, ne on helpostikin sen verran rakeisia että yököttää - ehkä vanhemmat käyttää kotona kaupan soseita, jotka on paljon sileämpiä ja tasaisempia koostumukseltaan.

Kokeile vaikka sekoittaa oma tekemääsi ja kaupan valmista kasvissosetta, vähitellen omatekemän määrää lisäten.

Vierailija
2/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tarkoitin, että kun minä annan kiinteitä hoidossa ja vanhemmat ovat sanoneet, että eivät ole joka päivä kiinteitä antaneet, vaikka lapsi olisi ollut kotona koko päivän, saanut vaan korviketta. Sen ymmärrän, että jos on hoidossa 10h niin sillon ei kotona enää tarvitse kiinteitä antaa kotona, mutta jos vaan 4tuntia tai koko päivän kotona niin sillon kyllä. Syyksi ovat sanoneet kun lapsi yökkää/oksentaa niin eivät siksi anna joka päivä. Minä ja vanhemmat tehdään soseet itse, tämä lapsi on moniallergikko ja kaupan soseet ei siksi sovi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saisi puuttua, mutta eihän vaan tuon ikäinen ole 10h hoidossa??

Aika hurjaa, että jos vanhemmat ovat tienneet, että lapsi joutuu varhain hoitoon, niin eivät sitten harjoitelleet hyvissä ajoin tuota kiinteiden syömistä kun ei kuitenkaan imettämisestä ole kysymys tässä että sen takia olisi soseiden antoa venytetty. Vai ymmärsinkö väärin?

Vierailija
4/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimia niin kuin sen hetkinen tilanne vaatii. Jos lapsi ei ole oppinut jotain niin Sinä työajallasi teet parhaasi ja kotona tekevät mitä tekevätkin, toivottavasti Sinun kanssasi yhteistyössä.

Meille kuuluu siisteyskasvatus, potalle opetetaan jne.

Vierailija
5/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pph ja en edes suostuisi ottamaan noin pientä hoitoon. Mulla nuorin hoidossa aloittanut on ollut 10 kk:n ikäinen. Niitä onkin ollut monta, ja sen ikäisten kanssa on jo helppoa, vaikka hoidon alussa joudun aina lasten unirytmin muuttamaan. Yksi 10-kuinen oli syönyt hoidon aloittaessaan ihan pelkkiä vauvaruokia, siis niitä 4-kuisten soseita, mutta pian hän oppi syömään vähän karkeampaakin ruokaa ja vuoden ikäisenä jo söi ihan täyttä päätä muitten kanssa samaa.

Vierailija
6/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömisen ja pottailun opetus ja muunkin, tästä ei ollut kyse vaan ihmettelin/ihmettelen sitä, että vanhemmat sanoivat aloittavansa myös kotona kiinteät tuossa 6kk iässä ja nyt sitten taas ovat sanoneet, ettei lapsi olekaan saanut kiinteitä vapaapäivinä tai lyhyinä hoitopäivinä kotona aina vaan ainoastaan joinain päivinä. Minulla on tämän 15v pph:na työskentelyni aikana ollut 4lasta, jotka on aloittaneet n. 6kk iässä ja näiden kolmen aiemman kanssa kaikki on mennyt hyvin, vaikka vain yksi näistä on syönyt kiinteitä hoitoon tullessaan. Näissä siis myös vanhemmat ovat antaneet lapselle kiinteitä n. 6kk alkaen, mutta nyt nämä vanhemmat eivät. Näillä vanhemmilla oli kyllä pätevä syy laittaa lapsensa näinkin pienenä hoitoon.

Minä en pidä pahana, että minun täytyy kiinteitä opettaa, mutta vähän oudolta vaikuttaa, ettei kotona anneta kiinteitä. Kuitenkin kiinteiden maistelun aikana on tapahtunut kehitystä ja kiinteitä on alkanut mennä vähitellen enemmän.

Tämän lapsen hoitoajat on 4-10tuntia, mutta yleisimmin on hoidossa 6-7tuntia. 8-10tuntia on hoidossa 1-4kertaa kahdessa viikossa ja keskimäärin hoitopäiviä on 4viikossa.

ap

Vierailija
7/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi meinaan olla merkki yliherkkyydestä sille ruoka-aineelle. Muutenkin ruokapäiväkirjan pitäminen tuon ikäisellä moniallergikolla olis tosi tärkeetä, jotta oireita voi seurailla.

Vierailija
8/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaako se edes äitiään enää jos on 10 tuntia joskus ollut hoitopaikassa..

Vierailija
9/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän heillä ole ihan hyvä syy olla syöttämättä niitä kiinteitäkin. Eli väsymys. Vielä ei ole paniikkia, vasta yksivuotiaan ruokavaliossa maidon merkitys vähenee.

Vierailija
10/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän päiväkodin, jossa otetaan hoitoon alkaen 6kk iästä ja tuttavani vei pph:lle lapsensa 6,5kk iässä olosuhteiden pakosta. Suomessa kuitenkin lienee aika harvinaista viedä 6kk ikäinen hoitoon, muttei siis mahdotonta.

Asutko ap ulkomailla? Itse olen pph ja en edes suostuisi ottamaan noin pientä hoitoon. Mulla nuorin hoidossa aloittanut on ollut 10 kk:n ikäinen. Niitä onkin ollut monta, ja sen ikäisten kanssa on jo helppoa, vaikka hoidon alussa joudun aina lasten unirytmin muuttamaan. Yksi 10-kuinen oli syönyt hoidon aloittaessaan ihan pelkkiä vauvaruokia, siis niitä 4-kuisten soseita, mutta pian hän oppi syömään vähän karkeampaakin ruokaa ja vuoden ikäisenä jo söi ihan täyttä päätä muitten kanssa samaa.

Vierailija
11/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän päiväkodin, jossa otetaan hoitoon alkaen 6kk iästä ja tuttavani vei pph:lle lapsensa 6,5kk iässä olosuhteiden pakosta. Suomessa kuitenkin lienee aika harvinaista viedä 6kk ikäinen hoitoon, muttei siis mahdotonta.

Asutko ap ulkomailla? Itse olen pph ja en edes suostuisi ottamaan noin pientä hoitoon. Mulla nuorin hoidossa aloittanut on ollut 10 kk:n ikäinen. Niitä onkin ollut monta, ja sen ikäisten kanssa on jo helppoa, vaikka hoidon alussa joudun aina lasten unirytmin muuttamaan. Yksi 10-kuinen oli syönyt hoidon aloittaessaan ihan pelkkiä vauvaruokia, siis niitä 4-kuisten soseita, mutta pian hän oppi syömään vähän karkeampaakin ruokaa ja vuoden ikäisenä jo söi ihan täyttä päätä muitten kanssa samaa.

Mulle ei ole onneksi koskaan tarjottu noin pientä hoitoon enkä missään nimessä suostuisi ottamaankaan.

Vierailija
12/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyä lapsista, ainakaan kunnallisella puolella tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Eri asia, jos on yksityinen.

Mulle ei ole onneksi koskaan tarjottu noin pientä hoitoon enkä missään nimessä suostuisi ottamaankaan.

Vierailija
13/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon karkeemmat kiinteet alko menee vasta n.1v kun tuli isot poskihampaat. yökkäs paljon karkeemmat ja melkein mentiin niillä 6kk soseilla sinne "loppuun" asti. sit yhtäkkiä kun puhkes kerralla 2 poskihamamsta ja 1 muu hammas niin ruokailu alko sujuu. (tietysti lopussa vaikutti sekin ettei hampaiden tulon takia maistunu ruoka kun tuli kuumetta jne.)

mut sitä vaan tarkotin et sellasia lapsi on jotka yrityksestä huolimatta ei pääse siitä karkeuden yökkäämisestä äkkiäkään (1kk?) pois, vaan homma kestää ja kestää..

sun täytyy kysyy vanhemmilta mikä linjaus otetaa ruokailuun et ois sama kotona ja hoidossa..!

Vierailija
14/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyä lapsista, ainakaan kunnallisella puolella tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Eri asia, jos on yksityinen.

Ei oteta hoitoon ennen hoitovapaan päättymistä eli ennen n 9kk ikää. Yksityinen vói ottaa milloin vain.

Vierailija
15/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellet sitä mitä se suostuu syömään???

VAi nälässäkö ajattelit ptiää??

Minusta ihan älytön kysymys..... Miten niin opettaa.... Ei se mitään opettamsita ole.. senku painat menemään kurkusta alas sitä ruokaa mitä lapsi suostuu syömään ja sillä siisti.. Et kai muutakaan voi?

*Ei käsitä kysymystä ei*

Vierailija
16/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on noin suuri tarve, et tarttee viedä noin pieni hoitoon.

Ei ole työhon meno, silloin olis voinut jättää tuon lapsen tekemättä. Sillä sen takia on äitiysloma, et äiti hoitaa lastaan kotona.

Huh mitä meinikiä.

Ja kyllä yli 6kk ikäinen tarvitsee jo kiinteämpää ruokaa!! Ihan rautavarastojenkin alenemisen takia, anemia uhkaa.

Kannattaa varmaan puhua vanhempien kanssa asiasta! Ehkäpä eivät vain tajua miten lasta hoidetaan oikein..

Ps. Meillä oli tämä neljäs hyvinkin sihtikurkku, jonka tottuminen ruokaan vei useamman kuukauden. Oksensi kaiken ulos, ehkä pari lusikallista saatiin syömään. Vielä 9kk ikäisenä meni alle puolipurkkia ruokaa.. Sitten yhtäkkiä 10kk ikäisenä alkoi ruoka maistua ja kökätkään ei enää haitannu yhtään.

Joillaki vie vain aikaa tottua kiinteiin.

Kyllähän se pph:lle kuuluu tuokin "opetus" jos näin pieniä annetaan ottaa hoitoon. Mutta yhdessä vanhempien kanssa! seuraa tilannetta, juttele vanhemmille ja ota yhteyttä ohjaajaan.. sillä onko tuossa nyt jotain muuta taustalla. Vähän mietityttää.

Vierailija
17/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun meidän poika rupesi syömään kiinteitä (6kk iässä), ei me varmaan ihan joka päivä niitä annettu edes. Ihan kotona oli hoidossa siis. En mie siis ymmärrä mikä ongelma se on, jos vauva ei joka päivä niitä kiinteitä syö, pikkuhiljaahan sitä syömistä harjoitellaan. Etenkin jos syöminen on hankalaa ja yökkäyttää, silloin on ihan ok pitää välipäiviä harjoittelusta. Kyllä tääkin vauva varmasti aikanaan oppii syömään ruokaa kuten muutkin. :)

Vierailija
18/20 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa lapselle niitä kiinteitä sillon kun lapsi kotona, ei siis kuulu pelkästään sinulle. Suosittelisin keskustelemaan vanhempien kanssa, olen itsekin pph ja minulla oli vähän vastaava tapaus ja kun heidän kanssaan keskustelin niin kävi ilmi, etteivät kumpikaan tienneet lastenhoidosta paljoa ja neuvolassa oli työhönsä kyllästynyt täti, jolta ei paljon neuvoja herunut.

Vierailija
19/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puoli vuotias saa olla nesteruualla jos niin halutaan!

Voihan sen pitää kokonaan nesteellä jos niin päätetään.

Älkää olko niin ällöttävän vaikeita. Kenenkään ei tartte ostaa valmisruokaa lapselleen jos ei halua! Ja vastaavasti korvike saa korvata rintamaidon.

Ei kenenkään tartte kouluttaa lasta tarhakuntoon, vaan asiat tehdään lapsen tahdissa.

Ja jos puolivuotiaalla on allergiaa niin ne saattaa olla vuoden ikäsenä ohi.

Meilläkin on lapsi opetellut pottailemaan MYÖS tarhassa ollessaan. Ai kamalaa!

Pitääkö olla vaipoissa kunnes osaa? Ei meidän tarhan mielestä ainakaan, vaan potalle mennään jos siinä lapsi malttaa istua.

Ihme marinaa!

Vierailija
20/20 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että noin pienen vauvan voi viedä hoitoon!!! Luulin että pitäis olla vähintään sen 9kk. No, joidenkin ei ehkä pitäis ees lapsia tehdä jos isä tai äiti ei voi sen pidempään hoitaa omaa lastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän