Kaksosia odottaneet/odottavat!
Arvasitko odottavasi kahta? Millä viikolla vatsa alkoi näkyä? Oliko alkuoireet erityisen raivokkaat? Oliko perinnöllinen "alttius" kaksosraskauteen?
Haluaisin tietää mahdollisimman paljon.. Minua kovasti mietityttää onko meidän lähetys tuplautunut. :)
Kiitos jos kerrot jotakin!
Kommentit (9)
rv 11 taisi selvitä, ei se isompi vatsa kuin muulloinkaan. Alkuraskaudessa verenvuotoa, jonka syy ei koskaan selvinny. Ei pahoinvointia. Väsymystä oli hieman enemmän alussa.
olen nyt rv 12 ja olin juuri np-ultrassa siellä näkyi vain yksi sikiö mut lopuksi huomattiin et takana näkyi toista sikiöpussia mut ei sikiöä. sanoi et on alkanut kaksosraskautena mut toinen luultavasti kuihtunut pois. (olen kyl lukenu et rakenne-ultrassa onkin vasta näkynyt kun on ollu piilossa toisen takana) mul näytti raskaustesti plussaa jo viikon ennen ku menkkojen olisi pitäny alkaa ja neuvolas luultiin et olen pidemmällä ku kohtu niin iso. ja sit oli aivan taju äklö olo mitä ei kahdesta aikaisemmasta ollu. no nyt vaan odotellaan rakenne-ultraa... mul on suvussa ainakin viidet kaksoset. onko kellään kokemusta vastaavasta et pitäs olla yx mut myöhemmin löytyikin toinen?
yksityisellä ultrassa...
aloin vahvasti epäillä jo ennen tuota kun vatsa oli jotenkin huimasti isompi kuin lukuisilla ystävillä jotka olivat saaneet lapset, siis verrattuna samoilla viikoilla. Ystävät masuani ihmettelivät :D
Lisäksi minun puolelta on todella monia kaksosia ja miehen puolelta myös.
Mutta tuolla nuo identtiset poitsut nukkuvat ja 2v täyttävät kohta puoliin.
Syntyivät rv 38+5, a 3120g, b 3060 :D
Voin tosi hyvin odotusajan, ehkä parina aamuna oli pahoinvointia, ei muuta :). Lapset leikattiin vkolla 37+5, viikkoa ennen sovittua sektioaikaa raskausmyrktyksen takia. A-vauva, poika oli 45,5 cm, 2545g ja b-vauva, tyttö 47 cm, 2560 g.
Jälkikäteen olen kuvista katsellut, että olin AIVAN järkyttävän ruma todella ison mahani kanssa. Lapset poikkitilassa, koska minä olen 153 cm pitkä ja muuta tilaa kasvaa ei olisi kai ollut :). Jo vkolla 30 ihmiset arvailivat, että olen viimeisilläni :D.
Meidän tuplat ovat 8-v ja elämä on helpottanut kovasti sitten vauva-aikojen :)
Minä sain tietää "sukurasitteesta" kertoessani äidilleni asiasta. Äidin äidin äidillä oli ollut aikanaan kaksoset ja äidin äidin äidin tyttärellä :)
rv12 niskapoimuultrassa ja se oli YLLÄTYS ja aikamoinen. Olin käynyt jo ultrassa pari kertaa aiemmin, mutta silloin näkyi vain yksi.
Minulla oli alkuraskaudesta asti järjetön pahoinvointi ja myös vuotoa sekä kipuja. Pahoinvointi oli niin rajua, että jouduin sairaslomalle hyvin alussa jo ja sitä sitten kestikin.. Jouduin olemaan yhdessä vaiheessa ihan neljän seinän sisällä usemman viikon kun ei pysynyt oikein mikään sisällä.. Tiputuksessa olin kerran. Ruokakaupassa en voinut käydä,sulkeuduin makuuhuoneeseen kun mies teki itselleen ruokaa jne. Minua lohduteltiin siitä että kyllä se pahoinvointi nyt viim.rv17-19 loppuu, mut ei loppunut vasta kun lasten syntymään.
Joten nyt ymmärrän hyvin niitä, jotka joutuvat olemaan sairaslomalla töistä raskauspahoinvoinnin takia :) Mutta vieläkin ihmettelen yhtä lääkäriä joka yhdessä ultrassa totesi minulle, että jos et vaan ajattelisi sitä pahoinvointia!!??? Joo, sillähän se lähtee!! Töissä työkaverit katsoivat hölmistyneenä miksi olen töissä, kun kuljin seiniä pitkin ja oksensin vähän väliä.. Kun välillä yritin siis tehdä töitäkin huonolla menestyksellä.
Niin ja meidän suvussa on usemmat kaksoset. Mut en silti osannut odottaa meidän kohdalle :)
Suvussa on kaksosia, joten se meni sen piikkiin.
Alkuraskaus ei poikennut esikoisen raskaudesta paljoakaan. Lopussa olo oli tukalampi. Aloitin äitiysloman/sairasloman kuukautta aikaisemmin.
Ihmettelin, miten voi ihmisellä olla niin huono olo ja ajattelin esikoisen aiheuttaman pahoinvointikokemuksen perusteella, ettei kaikki ollut normaalisti.
Suvussa ei ole ikinä kuultukaan kaksosista ja olin erittäin järkyttynyt.
Näin jälkeenpäin naurattaa, mutta silloin pääpöntössä 1,5-vuotiasta siinä sivussa hoidellessa olo ei ollut hohdokas.
Kaksi yli 3kg vauvaa putkahti ja ovat erittäin rakkaita. Vatsan fyysinen venytys oli jotakin järkyttävää ja napa oli lähellä kuoliota : )
sain tietää kaksosista rv 17, oli todella yllätys, vaikka joku aika alussa heitti et taitaa olla kaksoset siellä ja itse naureskelin takaisin, et heh heh. Meillä kun ei suvussa kaksosia ole ja nämä siis yllärit. Oireita ei mitään, pahoinvointia ei missään vaiheessa, vaikka lääkärikin sanoi, et aina kaksosia odottaessa on pahoinvointia, no eipä mulla ollu mitään.
Mulla siis vatsa alkoi erottua varhain jo rv 8 oli "isomman" oloinen masu, mutta laitoin sen turvotuksen piikkiin, joka siis ei sitten ollukaan TURVOTUSTA, vaan syy selvisi, tosin hieman myöhemmin, koska ekassa ultrassa rv 12 masussa näkyi vain 1, ja myöhemmin selvisi, että toinen olikin ollut piilossa toisen takana. Neuvolassa alettiin epäillä poikkeavuutta, koska sydänäänet kuului eritasaisina, mutta tosiaan syy oli kaksi vauvaa.
Kaksoset syntyi rv 36+5, a poika (se joka alussa piilossa) 2860g ja b tyttö 2995g. Kaksoseni täyttävät joulukuussa 9v