Oletko raskaana? Onko sinulla riskiryhmään kuuluva lapsi? Aiotko ottaa sikainfluenssarokotteen?
Olin kuopuksemme kanssa 1v-neuvolassa ja täti otti esille sikainfluenssarokotteen. Samalla hän sanoi että minäkin kuulun nyt riskiryhmään kun olen raskaana ja saan rokotteen jos haluan.
En ollut (enkä vieläkään ole) ehtinyt miettiäkään koko asiaa. Näitä rokotuksiahan aletaan antamaan riskiryhmille vasta joskus ensi kuussa joten aikaa pohtia on.
Oletko sinä ajatellut ottaa sikainfluenssarokotteen? Entäpä aiotko ottaa rokotteen riskiryhmään kuuluvalle lapsellesi?
Kertokaa mielipiteitä, kuultuja juttuja ja faktaa, olen aivan ulalla koko rokotteesta :)
Kommentit (10)
SI on raskaana oleville suurempi riski kuin muille terveille ihmisille. Oliko se nyt niin että USAsta oli sellaisia lukuja että 6% sairaalahoidossa olleista raskaana olevista kuoli tautiin, muista 1 %.
Mutta olen jo niin pitkällä raskaana että en ehdi rokotusta saamaan jos ei ihmeitä tapahdu.
Ei tulisi mieleenkään olla ottamatta tai etenkään rokotuttamatta lapsia. Näistä rokotuksista kieltäytyjillä ei ole mitään perusteltua syytä, perstuntuman vuoksi ei pitäisi näin tärkeitä päätöksiä tehdä. Inhottaa aina hoitaa vaikeasti sairaita lapsia, joiden sairaudet olisi helposti voitu estää jos äiti ei olisi ollut niin tyhmä.
T. lastenlääkäri
Tuskin kerkeän saamaan. Nyt rv 37 menossa. Tuota sitten mietinkin, että miten käy vastasyntyneen vauvani, jos minä en kerkeä rokotetta saamaan. Hänellähän ei sitten ole mitään suojaa tautia vastaan.
ja meillärokotukset riskiryhmille alkavat parin viikon päästä. Luultavasti en ota rokotusta. En pysty millään uskomaan, että muutamassa kuukaudessa olisi testattu sikiölle(kin) turvallinen rokotus, kun normaalisti lääkkeiden kehittämiseen menee vuosia ja taas vuosia... Mun muut lapset on jo yli 3,joten eivät kuulu ns. riskiryhmään. Jos rokotus tulee heille ajankohtaiseksi, täytyy tarkkaan miettiä sitäkin.
Lapsen vien rokotukseen, jos hänen huoltajansa antaa luvan.
Komppaan tuon lastenlääkärin kommenttia, että harmittaa kun jotkut ovat niin tyhmiä, että luulevat rokotteista olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Olen ottanut lapsilleni vesirokko-rokotteet, A ja B-hebatiit (matkustelun vuoksi) ja aion jatkossakin ottaa heille rokotteita. Mieluummin yksi pistos kuin näiden tautien pahimmat jälkitaudit!
ja aion ottaa rokotuksen itselleni. Lapseni eivät sitä varmaankaan saa vielä tässä vaiheessa (2v ja 5v), harkitsen heidän rokotuksiaan sitten, kun se on ajankohtaista. En usko rokotteesta olevan sikiölle mitään vaaraa ja varsinkin tässä vaiheessa kaikki tärkeimmät jutut ovat jo kehittyneet ja vauva vaan lähinnä kasvaa kokoa.
Ja siis raskaana olen. Rokotuksella haluan ensisijaisesti suojata syntymätöntä vauvaa, sillä kun en ole tautia sairastanut, ei myöskään lapsella ole mitään vasta-aineita tautia vastaan, eikä voi rokotusta itse saada ennen kuin 6kk iässä. Kun minut rokotetaan, saa samalla myös lapsi suojaa. Ja siis tämä on faktaa, ei "kuultuja juttuja". :)
t. terveydenhoitaja rv 30+