Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei jotain rajaa subjektiiviseen hoito-oikeuteen!

Vierailija
14.10.2009 |

No niin, tästä varmaan moni pillastuu, mutta mä en kyllä tajua täysin tätä subjektiivista hoito-oikeutta! Musta nimittäin on outoa että jos esim äiti on vauvan kanssa kotona (ja samoin isä kun on omasta halustaan käytännössä työtön eli sen verran varakas että "puuhastelee" sijoittamisen parissa), niin 3-vuotias esikoinen on joka saamarin päivä täyden päivän hoidossa. Ja kun tällaisia tapauksia on sitten päiväkodissa useampia, niin kappas vaan, oikeasti työssäkäyvien lapset ei sitten mahdukaan hoitoon - ei edes sisarusperiaatteella. Siis kyllä korpeaa!!

Ymmärrän hyvin että lapsia halutaan kasvattaa sosiaaliseksi yms mutta miksei tällaisessa tapauksessa voi viedä lasta esim seurakunnan kerhoon? Onko täysipäiväinen päiväkoti ainoa paikka missä sosiaalistumista muka opitaan? ja mitä lapsi oppii perhearvoista kun sekä äiti ja isä ovat päivät kotona vauvan kanssa mutta hänet viedään aina hoitoon? Tässäkin tapauksessa äiti suoraan tunnusti että on muka niin raskasta hoitaa kotona sekä esikoista että vauvaa kun esikoiselle pitää olla tekemistä ja ohjelmaa...

Siis anteeksi vaan, mutta mielestäni se jaksaminen kuuluu vanhemmuuteen samoin kuin myös kasvatus- ja hoitovastuu (=sama äiti kun totesi että tarhassa se esikoinen niin helposti oppi vaipoistakin pois). On tää suomalainen sosiaalidemokratia ihan järjetöntä joskus!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritähän selvitä.

Vierailija
2/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme 5v on tästä syksystä ollut pk:ssa 5h/pvä. Menee klo 9 ja haetaan klo 14. Isä on YKSIN kotona (tai missä onkaan sillä aikaa). Kas kun sai hyvän aikoinaan tehdyn duunisopimuksen myötä jäädä täydelle eläkkeelle jo 60v ikäisenä. ;) Toki joskus lapsi on ylimääräisillä vapaapäivillä mutta ei aina.

Kun olimme vielä kummatkin töissä miehen kanssa niin lapsi oli pk:ssa 9-16. Meni pk:iin 2,5 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti siis myöntää että mielellään sysää kasvatusvastuun kunnalliselle päivähoidolle.

Ja tuo on väärin että työssäkäyvien lapsille on vaikeuksia saada hoitopaikkoja kun virikehoitolapset kansoittavat hoitopaikat. Meilläkin on paha tilanne kun 2 lapselle pitäis saada hoitopaikka mutta kunnalta ilmoittivat että kaikki paikat on täynnä. Ja minä palaan töihin, mitä me tehdään, apua!!

Vierailija
4/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä menivät isommat sisarukset päiväkotiin, kun 3. lapsi syntyi. en tiedä kuka siitä sai traumoja, ei nyt jo teini-ikäiset sitä mitenkään traumaattisena kokemuksena pidä.

traumoja saavat varmaan ne, jotka eivät lähipäiväkotiin meidänlaistemme takia pääse.

mutta, kuka mun perheen asioita hoitaa, ellen minä itse. joskus vaan on pakko olla itsekäs.

Vierailija
5/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä päiväkodin tädit jaksaa !! =)

Uskomatonta on tosiaan että kahta lasta ei jakseta hoitaa (vauvakin on lapsi, useimmiten vielä helposti silmällä pidettävä sellainen) kotioloissa. Päiväkodissa sitten täti hoitaa noin 7 - 10 muksua kerrallaan kunnan päättäjien kylmäpäisyydestä riippuen.

Esim tänä syksynähän on kaikkialla sijaiskielto eli hoidon laatu ei päätä huimaa. Mutta onneksi saa äidit levätä !! Ja lapset saa virikkeitä = kuinka odotan pipo päässä ja villahaalarit kutittaen kuinka täti pukee 10 muuta lasta... Tai olen nyt täällä Riston puristuspihdeissä enkä pääse pois kun täti irroittaa Nooraa Roosan tukasta...

Vierailija
6/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim. kaveriperhe, jossa äiti kotona ja isommat lapset päivähoidossa. Kun isällä on lomaa töistä, lapset käy silti päiväkodissa, koska loma ei tunnu muuten lomalta... Ei mene mun kaaliin.

Ja ei ole mikään ongelma perhe, ei ole masennuksia tai muuta sellaista, joihin aina vedotaan puolusteluissa.

Vierailija
7/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuopuksen syntymää, mutta ei tullut pieneen mieleenkään, ettenkö olisi ottanut häntä kotiin heti toisen äitiysloman ensimmäisestä päivästä lähtien. Pidin tätä itsestäänselvyytenä, ja olenkin suu auki seurannut keskustelua aiheesta myöhemmin, kun olen tajunnut, miten moni pikkuinen on hoidossa, vaikka äiti nuoremman kanssa kotona. Muutama päivä viikossa, n. 4-6 h kerrallaan ehkä joten kuten ymmärettävissä, etenkin jos esikoinen yli 3-vuotias, mutta lähipiirissä jopa alle 2-vuotiaat esikoiset laitettu 8-9 h päiviksi hoitoon viitenä päivänä viikossa vaikka äiti vauvan kanssa kotona täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Monet tuntuvat ajattelevan, että toisen ja kolmannen vauvan kanssa pitäisi olla samanlaista kuin esikoisen kanssa eli päivien pitäisi saada kulua pelkkää vauvaa tuoksutellen..

Vierailija
8/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ei se, että työssäkäyvien lapset ei tahdo saada hoitopaikkaa ole "virikelasten" eikä edes niiden vanhempien syytä. Vaan kunnan virkamiesten, jotka ei älyä kuntalaisten hoidon tarpeen määrää. Jos kaikki "virikelapset" otetaan pois hoidosta, ei hoitopaikkojen määrä kasva. Tapahtuu ihan jotain muuta: hoitopaikkoja suljetaan. Ja hoitopaikan saaminen on ihan yhtä vaikeaa kuin nytkin. Moni "virikelapsista" on siellä hoitopaikassaan osaltaan ihan vain siksi, että saavat pitää sen hoitopaikkansa, jotta ei tarvitsisi vaihtaa paikkaa kun äiti palaa vanhempainvapaan jälkeen töihin.

Ei lasten poisottaminen hoidosta tuo lisää hoitopaikkoja. Kunnan viranomaiset etsivät kissojen ja koirien kanssa mahdollisuuksia vähentää hoitajien määrää ja hoitopaikkoja.

Subjektiivinen päivähoito mahdollistaa laittamaan kunnan päättäjät puun ja kuoren väliin. Hoitotarve on ja se on täytettävä. Kunnan viranomaisilla ei ole mahdollisuutta luistaa vastuustaan.

Ja tuo on väärin että työssäkäyvien lapsille on vaikeuksia saada hoitopaikkoja kun virikehoitolapset kansoittavat hoitopaikat. Meilläkin on paha tilanne kun 2 lapselle pitäis saada hoitopaikka mutta kunnalta ilmoittivat että kaikki paikat on täynnä. Ja minä palaan töihin, mitä me tehdään, apua!!

Vierailija
9/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki "virikelapset" otetaan pois hoidosta, ei hoitopaikkojen määrä kasva. Tapahtuu ihan jotain muuta: hoitopaikkoja suljetaan. Ja hoitopaikan saaminen on ihan yhtä vaikeaa kuin nytkin.

Todetaan että hoitotarve on pienentynyt ja ryhmiä suljetaan.

Vierailija
10/10 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toimi hyvin. Eli esikoinen oli päiväkodissa kunnes kuopus syntyi, tehtiin esikoiselle hoidonkeskeytys, hän kävi pari vuotta seurakunnan kerhossa kahtena päivänä viikossa ja oli muuten kotona minun ja vauvan kanssa. Ja sitten kun menin takaisin töihin, esikoinen palasi "vanhaan" päiväkotiinsa ja kuopus pääsi sisar-politiikalla perässä.

Tämä kuvio ei ehkä toimi kaikille ja kaikkialla, mutta meidän kohdalla Helsinki hoiti homman ja velvollisuutensa tässä tosi hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi