ENSKOJEN TAMMIKUU
Viime pino täällä:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Laitoin uuden nyt ihan koko kuuksi, jos tulee paljon tekstiä, niin laitetaan uutta pinoa sitten kesken :)
Miten teidän uudet vuodet meni? Me oltiin ihan vain kotosalla ja kuunneltiin raketteja. Lasillisen join punaviiniä.
Aadan unet on huonontuneet entisestään... Päiväunillakin vaatii jatkuvasti liikkuvia vaunuja ja välillä sekään ei riitä... Esim. oltiin kävelyllä ja piti sitten kantaa loppumatka kotiin, kun vaunuissa huudettiin vaan hysteerisesti. Aika väsynyt (ja itkuinen) tapaus olen nyt.
Kerroinko muuten, että ostimme koko perheelle yhteiseksi joululahjaksi Italian matkan? Toukokuussa ollaan 10 päivää siellä :)
Korka ja Aada (viikkoa vaille 3kk)
Kommentit (48)
En ollut hetkeen käynyt täällä ja jututhan oli jo pärähtäneet seuraavalle sivulle ! Tehän olette olleet aktiivisia ! :)
Korka, meillä esiintyy myös tuota kiljumista. Välillä olen miettinyt et onkohan neidillä kaikki kotona kun karjuu ja kiljuu jatkuvasti :D Ei siis todellakaan itke, mutta esittää mielipiteitään. Masullaan ei viihdy kahta minuuttia kauempaa. Jos on sylissä, pitää liikkua melkein jatkuvasti. Jos hetkeksi istahtaa, niin komennus tulee heti !
Pariisittarelle kovasti huiskutuksia myös ! : )
Kuulostaapa mukavalta että Fiiun Urho on innostunut muskarissa ja lopettanut yösyömiset ! Sitä odotellessa... : )
Norppis, teidän Matias on yhtä päivävirkku kun meidän Minttukin ! Nyt viimeviikkoina päiväunet on olleet yhtä taistelua.
Siispä kysynkin teidän muidenkin mielipidettä:
Minttu nukkuu 11-13 ja 15-18 päiväunet. Tai siis pitäisi nukkua. Totuus nykyään on se että kumpanakin päiväunilla heräilee jatkuvasti !! Hyvällä tuurilla nukkuu 30min ja sitten alkaa se heräily. Joskus sattumalta saattaa nukkua tunnin, mutta harvemmin. Me sitten aina pistetään tuttia uudelleen suuhun ja hyssytetään. ( Nukkuu vaunuissa eteisessä) Tuntuu jotenkin niin kamalalta 5-30minuutin välein käydä toista hyssyttämässä. Onko tää nyt meidän rytmeistä kiinni,et typylle vaan sopis esim. kolmet lyhyemmät päikkärit ?! Mun mies on sillä kannalla et sillon nukutaan ku on päiväuniaika :D Mut alan olee vähän erimieltä.... Toisaalta yöt on nukkunut hirveän hyvin, niin kuin viimeksikin kirjoitin. (21-8 n. kahdella heräämisellä) Mut jotenkin tuntuisi oudolta et noin pieni (3kk) vielä menisi päivää yksillä päikkäreillä? Selkeesti on aina maagisen kahden tunnin rajan jälkeen kuitenkin väsynyt ! Tiedä näistä....?
Weeran Ainolle paljon paranemisia !
Ei meilläkään ole mitään sen ihmeempiä. Viimeviikolla oltiin ekaa kertaa kahvilassa ja kaupassa koko perhe, silleen et Minttu oli hereillä. Hyvin viihtyi ! Ujostelee vaan vieraita, näyttäis hyvinkin siltä et vierastaa ! Ihmettelen et onko se jo mahdollista ?! Jos joku vieraampi tulee hälle juttelee, katselee hetken kulmat kurtussa > sit alahuuli ruttuun > hirvee huuto päälle ! Maanantaina lähdetäänkin sit isompaan kaupunkiin Mintun ja mummon kanssa ! Katsomaan isoisomummoa (91 vee ) ja kaupoille : ) Etukäteen jännittää mut...hyvinhän se varmasti menee. ( Oon tällänen jännittäjä,stressaaja,vellihousu ;)
Mä olin yks ilta "vähän" väsynyt...siis suomeksi aivan poikki. Aloin sit itkee ja tilitin mun miehelle etten halua että Minttu kasvaa ! Haluan että se on aina mun pieni vauva, mitä voin suojella. Oon niin huolissani ( turhista asioista ) jo nyt etten tiedä mitä se on, kun typy on isompi. Tuntuu ihan hirveältä että se kasvaa ja saa sit joskus kokea vastoinkäymisiä ja tän mailman "pahuutta". Tosihan se on että ne vastoinkäymiset opettaa, ilman niitä ei osaa arvostaa sitä mitä on. Kerroin mun omalle äidille näistä asioista ja totesi et "se on sulla kasvamisen paikka". Ja niinhän se taitaa olla. Onko kukaan muu ajatellut näin ?
Sadeorkidea ja Minttu 3kk
Kirjoitellaanpa muutama rivi, kun täällä kerran surffaillaan : ) Ja muutkin on niin ahkerana kirjoitellut!
Kiva kuulla kuulumisia pohjoisesta ruskanodotukselta, hyvä että ristiäiset meni hyvin! Siellä onkin tosiaan pakkaset paukkunut, mutta ei taida olla mitenkään poikkeavaa niillä leveysasteilla, kurjaa vaan jos ei ulkoilemaan pääse.
Pariisitarkin oli kirjoitellut kuulumisia, toivotaan todella, että vyöhyketerapia auttaa teillä, monille se on avun tuonut ja kyllähän vauvat jokatapauksessa nauttivat kovasti kosketuksesta ja hieronnasta. Hienosti on Tonttunen saanut painoa. Meillä oli myös alkuun taistelua imetyksen kanssa ja olin varma ettei maito riittäisi, mutta niin se vaan sitten riitti, korvikettakin yritin joskus lisäksi antaa, mutta ei tytölle kelvannut pullo, eikä kelpaa vieläkään, eli riittävästi on saanut rinnoista. Ja kyllä se on täydellinen äiti, joka antaa korviketta jos rintamaito ei riitä. Jaksamista sinne, ja Tontulle toivotaan helpotusta masuvaivoihin!
Fiiulla ja Norppiksella on yösyötöt loppunut, kuulostaa mahtavalta! Meillä syödään yöllä nykyään tiheämmin kuin koskaan ja olen ihan väsynyt siihen kun yritän itse imetyksen jälkeen etsiä paremman asennon ja alkaa nukkumaan, niin eiköhän se hamuileminen jo pian taas ala. Nuppu ei tahtoisi päästää rintaa pois siitä imuetäisyydeltä ollenkaan.
SadeOrkidea, en oikein osaa ottaa kantaa noihin päiväuniasioihin, meillä mennään vielä tytön/meidän menojen tahdissa eikä niinkään kelloa katsella, kun päivät vaihtelee aika lailla kuitenkin. En kyllä usko että yksillä päikkäreillä vielä jaksaisi. Kiva muuten, kun teillä tuntuu mies ottavan aika lailla kantaa lapsenhoitoasioihin (olen pannut merkille : )) Meillä on enempi niin että minä yksin näitä asioita pohdin ja sitten yritän mieheltä kysellä sen mielipiteitä, mutta lähinnä siis tuntuu olevan mulla se ainoa näkemys lapsen hoitoon liittyvistä asioista. Siis mies on kyllä innokas ja hyvä hoitamaan Nuppusta, eikä kaihda likaisiakaan hommia, mutta olisi kiva jos enemmänkin osallistuisi kaikkiin arkisiin pohdintoihin ja suunnitteluihin ja saisin jakaa vastuuta myös näissä perusjutuissa. Niin, ja vielä tuosta "isosta pahasta maailmasta", minullakin on välillä sellaisia tuntemuksia, että mitenkähän sitä osaa tuota Rakkaintaan suojella, kun maailma on täynnä kaikenlaista pahaa. Suuri vastuuhan meillä on kasvattaa noista pienokaisista joskus omilla jaloillaan seisovia, fiksuja ja empaattisia kansalaisia. Ja onhan se niin ettei niiltä pettymyksiltä ja itkuilta voi kukaan välttyä, vaikka äiti kuinka yrittäisi suojella.
Korkalle vielä kiitos mukavasta kävelyseurasta! oli kyllä vähän kylmä, mulla ihan sormet jäätyi. Onneksi Nupsu jatkoi uniaan aina kotiin asti, mitenkäs te selvisitte kotimatkan?
-maisi ja nuppu
Maisi, joitahan jaksaa tiheitä yösyöttöjä! Tuntuu, et näillä lapsilla on jos jonkinmoisia kausia ja just kun tuntuu, et kaikki on hyvin, niin rytmit muuttuu tmv. Ja toisaalta, kun tuntuu et ei jaksa enää yhtään, niin sit helpottaa. Toivottavasti teilläkin kävisi niin.
Sadeorkidea, oon kans miettinyt noita asioita, et apua, tämähän kasvaa ja muuttaa pian kotoa!!! Ja nytkin yöllä kun Urho on taas oppinut haluamaan viereen nukkumaan (het kerrasta taas oppi..) niin oon aatellu et nuku poika kainalossa niin kauan kun haluat, tulee aika jolloin et tuu syliin vaikka kuinka äiti haluis.. Kaikkea sitä tulee murehdittua jo etukäteen, koulunkäyntiä ja kaikkea. Kai me äidit sit vaan aina murehditaan lapsiamme. Kunhan muistetaan kuitenkin myös nauttia heistä :) Noista Mintun unista, ehkä tuokin on joku kausi et unet vaihtelee. Monella kaverilla on nyt ollut tuota et lapsella yhtäkkiä unet lyhenee eikä mene kuin puoli tuntia kerrallaan. Tilanne on sit heillä ainakin palautunut jonkun ajan kuluttua. Urho on kyllä ollut aina hyvä päikkyjen nukkuja. Meillä tais olla 4kk iässä kun siirryttiin kaksiin uniin. (Tietty välillä tulee kolmetkin tai jopa neljät jos esim autossa nukkuu lyhyitä pätkiä.) Nukuttaminen yöunille alkoi olla parin tunnin pieti ja auttoi kyllä siihen nopeasti. Jos Minttukin sitten ottaa useammat lyhyet unoset?
Norppis, nukkuuko Matias teidän kanssa samassa huoneessa? Muistan, kun ainakin joskus pohdit et pitäsikö siirtää omaan huoneeseen? Ollaan sitä kans täs vähä mietitty. Kun tuntuu et oisko Urhon uni sit rauhallisempaa kun ei ois mitään häiriötekijöitä, se tuntuu olevan aika herkkäuninen. Mut mulla on Niin kynnys siirtää se omaan huoneeseen, en tod. malttais. Katotaan nyt jos nää yöt tästä rauhottuis. Teillähän nukutaankin niin hyvin, Urho kyl heräilee paljon useemmin. Hyvänä yönä pari kertaa, huonona 20. Tuttia on vailla ja nyt uutena asiana ihan muuten vaan tutti suussa välillä mölisee. Tassutteluun on kyl nopeesti rauhoittunut tai sitten oon ottanut kainaloon nukkumaan.
Meillä huomenna neuvola, saapa nähdä miten on kasvettu. Ruoka on ainakin maistunut :)
Öitä ja mukavaa viikkoa kaikille!
F ja U 6kk
Vitsi, miten monta viestiä tänne on tullut! Mukava lukea kaikkien kuulumisia!
Weera, miten Aino voi? Toivottavasti flunssa olis jo jäänyt taakse...
Ruskanodotus, tosi mukava kuulla susta! Oonkin odotellut pohjoisen kuulumisia :) Kiva, että nimijuhlat menivät hienosti ja muutenkin kuulosti siltä, että kaikki on hyvin. Samanlaiselta kuulostaa teidän yösyönti kuin meidänkin... Tosin ne 3h välit on harvinaisempia. Meilläkin oli terveellinen tammikuu - nimitettiin sitä tuskatammikuuksi - mutta se loppukin sitten jo perjantaina, kun mun suklaanhimo yltyi liian pahaksi :D Mulle kyllä sais pari kiloa tullakin, on päässyt laskemaan paino liikaa.
Fiiu, Urho taisi selvitä ilman korvatulehdusta? Ja kuulostipa hyvältä nuo 12h unet! Oon ihan kateellinen ;)
Pariisittarelle vilkutuksia myös! Ja jaksamista... Kirjoittelen sulle piakkoin lisää!
Miten Norppiksella menee? Ootko saanut nyt hengähtää viikonloppuna? Meillä kans on yhtä neidin viihdytystä ollut nämä viime päivät... Tämä kääntymisvimma on nyt sellanen, että heti, kun selälleen laittaa, on pakko kääntyä. Jos ei pääse, alkaa hirveä kiljuminen. Jos pääsee, alkaa kiljuminen myös, kun mahallaan ei oo kivaa... Kylpyhuoneen lattialla viihtyy pikkasen paremmin, kun kaakelit luistaa ja pääsee vähän liikkeelle :) Ja kuten Sadeorkideakin mainitsi, sylissä paikallaan ei myöskään viihdytä. Virikkeitä pitäisi olla siis koko ajan. Onneksi meilläkin mies oli viikonlopun kotona ja sain vähän olla rauhassakin :)
Sadeorkidea, meillä ei ole tiettyjä päiväuniaikoja. Mennään enemmän sen mukaan, miten meillä on menoja ja miten Aada jaksaa... Päivät saattavat vaihdella siis, ainoastaan yöunet on suurinpiirtein samaan aikaan. Tosin aamuheräämiset ovat nyt aikaistuneet... Mutta nämä rytmit kai muuttuvat tässä iässä vielä niin paljon, etten ole alkanut niistä stressaamaan. Jos vain mahdollista, yritän pitää Aadaa heräillä pitempiä aikoja, jotta nukkuis myös pitempiä pätkiä, mutta välillä mennään neljillä pienillä päikkäreillä... Kiva, että olitte myös päässeet kahvilaan Mintun kanssa :) Me ollaan harrastettu nykyään jonkin verran kaupassakäyntiä kantorepussa, kun vaunuissa neiti ei suostu oleen hereillä... Repussa on kiva katsella, kunhan äiti vain pysyy liikkeellä. Oon myös nykyään ottanut kauppaan kantopussin mukaan, jos mennään päiväuniaikaan, niin ei tarvii käsissä kantaa, jos Aada herää.
Maisille kiitos kävelyseurasta :) Oli oikein mukavaa. Ja Aada sitten teki nukkumisennätykset just sillon, tultiin kotiin ja lähdettiin vielä kauppaankin eikä neiti herännyt :)
Meillä tosiaan on virikkeidentarve kova eli koko ajan pitää jutella tai laulella tai heilutella tai päristellä... Mutta kovasti Aada kyllä sitten hihkuukin ja hymyilee! Eli tykkää huomiosta kovasti :) Mies sanoo, että äitiinsä on tullut... Heh. Viikonloppu meni mukavasti, lauantaina oltiin ensin uimassa ja sitten matkamessuilla pyörähtämässä. Menee päivät mukavasti, kun jaksaa touhuta ja lähteä ulkoilemaan.
Hienoa viikkoa kaikille!
Korka ja Aada reilut 3kk
Meillä oli tänään neuvola, lääkärineuvola ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Nupsun uudet komiat mitat on 8930 g ja 66 cm, eli ei mikään pikkuinen tuo tyttö : ) Tulomatkalla kävin kaupassa ostamassa porkkanoita ja bataattia, jos alkaisi tuonne pakkaseen jo soseita tekemään. Puhuttiin että muutaman viikon päästä voisin alkaa kokeilemaan, eli kun Nuppu on reilu 5kk. Taas oli kyllä sellaista itkua siellä neuvolassa, pitävät varmaan aika kiukkuisena tuota meidän tyttöä. Alkuun on ihan hyvällä päällä, mutta kun alkaa riisuminen ja mittailut, niin ei ole enää kivaa...
Meillä myös kaivataan jatkuvaa viihdyttämistä ja menohalut olisi jo kovat, voimat vaan ei ihan vielä riitä.
Tässä nyt tällaisia meidän kuulumisia, jäi kommentoinnit, mutta palaillaan taas : )
-Maisi ja nuppu 4,5kk
Maisin Nupsukkahan on komeis mitois! Hyvin on tissimaidolla kasvanut, vau! Mikä oli muuten Nupun syntymäpaino? Ja kuka sielä neuvolassa nyt niin jaksais olla koko ajan hyväntuulinen..
Urhon kanssa myös oltiin neuvolassa eilen. Meillä ollaan päinvastoin hiukan hoikkeliinia, paino nyt 7655g ja pituutta 68cm. Ruoka maistuu tosi hyvin ja poika on tyytyväinen, taitaa olla hoikkuus geeneissä. Ei tosin äidin puolelta :) Rypsiöljyä sanottiin et vois ruokaan lisätä ja niin oon nyt sit toiminut. Ja päivällisen kasvisateriaankin oon lisänny lihan. Terkka sanoi, et uusimpien tutkimusten mukaan on hyvä saada uuusia ruoka-aineita juuri tuossa 4-6kk iässä ja varsinkin vehnän on todistettu suojaavan allergioita vastaan. Tästä viisastuneena annoinkin sitte heti neljän viljan puuroa aamulla hiukan eikä ole sitä ainakaan moittinut.
Oma painonpudotus karkasi vähän lapasesta tuossa viikonloppuna, kun maanantaina oli ekan kerran oikein ryhmään meno. Viimeinen ateria, viimeiset suklaat jne.. :) Nyt sit uudella innolla vaan.
Norppikselle vielä unohtui sanoa että kyllä tuo töihinlähdön murehtiminenkin vain tulee liian äkkiä eteen! Vaikka meillä Suomessa loistava äitiysloma onkin.. Mulla loppuu huhtikuun puoles välis mut jos miehellä töitä riittää niin oon seuraavaan jouluun asti kotona. Opiskelen sit samalla, tavoitteena valmistua vuoden päästä. Ja sittenhän oliskin mukava jäädä uudestaan äippälomalle ;)
Terkut kaikille, nyt Urhoa viihdyttään! On jo tehty istumaharjoituksia, pompoteltu, Urho on viihtynyt kävelytuolissaan ja nyt huikkii lattialla. Kävelytuolista voi olla montaa mieltä mut meillä pieninä annoksina ollut tosi kiva. Urho huisuuttaa sillä jo kovaa vauhtia, ohjauksesta tosin ei oo mitään hajua :)
F ja U 6kk
Oho oli jäänyt caps lock päälle, Nuppu on päässyt vähän räpläämään näppistä, kun äiti on lukenut netistä uutisia. Kiva kun on taas viikonloppu tulossa, ja onneksi ei ole kamalasti menoa, vaan saadaan viettää viikonloppua rauhallisesti kotona perheen voimin. Siivota kyllä tarvis, tuntuu että nykyään pääsee kämppä aina pahasti rempalleen siivousten välissä.
Fiiu, Nuppu painoi syntyessään 3800 g, eli ei mikään suuren suuri, eikä pienen pieni, sopivaa keskitasoa. Aika pulskahan hän nyt on, mutta tasoittuu tuo painonousu varmasti kunhan hän alkaa liikkumaan. Hyvän kokoinenhan Urhokin on, ja hyvä että ruoka maistuu!
Minä olen myös ajatellut olla kotona vielä tämän vuoden loppuun, ellei mitään ihmeitä tapahdu. Varsinaisesti äitiysloma loppuisi jo toukokuussa. Mahdollinen pikkukakkonen ei vielä ole aikatauluissa : )
Niin ja meillekin muuten neuvolalääkäri puhui, että 4kk:n imetys olisikin uusimpien tutkimuksien mukaan suosittava (jo 4kk:n täysimetys toisi parhaan mahdollisen allergiasuojan, näin hän sanoi) ja kiinteiden aloitus ei saisi jäädä ainakaan yli kuuden kuukauden. Tämän takiakin ajateltiin aloittaa maistelu ennen tuota puolta vuotta. Nyt on pakkasessa jo porkkanasosetta. Tänään voisin tehdä sinne bataattia.
Mukavaa viikonvaihdetta kaikille enskoille!!
-Maisi ja Nuppu 4,5kk
Pakkaset paukkuu ja tuntuu, et pesissä saa olla ikituli, et tarkenee.
Fiiun Urho on unohtunu onnitella. Eli onnea puolen vuoden iästä!! Ootte saanu yösyötöt loppuun, meillä kans. Tai parin viikon aikana on yhtenä yönä Matias syöny, sillonkin vasta 6 aikaan aamulla. Meillä on kans nyt nukuttu noin 12 tuntia. Kerran tai kaks, joskus ei ollenkaan kitisee sängyssään, mut käyn vaan kääntämäs selälleen ja laitan tutin, niin nukkuu heti takas. On se mahtavaa, kun itekin saa nukkua.
Pariisittaresta kiva kuulla. Toivottavasti tonttusen vatsavaivat helpottaa. JOko ootte ristiäisiä/nimiäisiä suunnitellu? Onko nimestä ollu taisteluita miehuksen kanssa?:)
Samoin Ruskanodotuksenkin kuulumisia oli kiva lukee. Toi "suklaaton tammikuu" ois ollu hyvä. Mulla ei toi suklaa taho mahtua noihin pisteisiin:)
Nopeesti lapset kasvaa ja kehittyy, liiankin nopeesti.. Lämmintunnelmaiset ristiäiset teillä ollu.
Maisin Nupulle onnea kääntymisen taidon johdosta, siitä se meno alkaa pikku hiljaa.
Weeran Ainolle pikaista paranemista. Toivottavasti on vaan yksittäisiä korvatulehduksia, ettei mikään kierre ala!
KOrkan Aadalle onnea masulleen kierähtämisen johdosta. Matiaskin sillon alussa ekana päivänä kierähti monta kertaa mahalleen, sit meni varmaan viikko ennenkun taas käänty.
Meille ihan semmosta arkee vaan. Matias on päättäny, et päivisin ei kauheesti kannata nukkua. Kai se johtuu, kun yöllä nukkuu niin paljon. Parilla päikkäreillä on nyt menty toista viikkoo. Aamupäivällä nukkuu yleensä 1-2 tuntia ja illalla 30-45 minsaa. Paras oli tiistaina, kun nukku aamulla 40 minsaa ja illalla 20 minsaa. Koko ajan ihan älytön meno päällä. Mä en tajua, mistä sillä energiaa piisaa. Yritin pari kertaa viedä sänkyyn, mut ei puhettakaan rauhottumisesta, siellä se meni kun väkkärä pitkin sänkyä. Sitten kun sen yöunille saa on itekin ihan valmis petiin.
Matiakselle on nyt joku juttu, et joku pitää olla näkyvillä koko ajan ja kun mies on ollu iltavuoros tän viikon, niin mähän sen kans tääl oon aikaa viettäny. Toiseen huoneeseen kun meen laittaan puita pesään tai vaikka vessaan, niin huuto kuuluu. Onneks on viikonloppu eessä ja ukkokin viihdyttämäs poikaa, niin saan omaakin aikaa ees hetken. Nää iltaviikot on yksiä piruja. Tai kai sitä itteensä saa syyttää, kun täällä vaan möllöttää. Voishan sitä pakata poitsun autoon ja lähtee ihmisten ilmoille, mut kun ei millään viitti..
Joop, eiköhän tuo valitus piisaa, asiat on kuitenkin hyvin. KOnttausasento on kans löydetty ja siinä heijaillaan vähän väliä, mut liikkeelle ei uskalla lähtee. Viikolla varmistu mun töihin lähtökin, eli huhtikuun alussa meen töihin ja mies jää isäkuukaudelle, sit pidetään lomia vuorotellen ja laskettiin, Et vasta elokuulla tarvii laittaa Matiasta hoitoon.. NYYYYh, mä en halua, et mun vauva on jo niin iso, et tarvii miettiä jo töitä ja hoitoon menoo. Tästä tulee vielä monet itkut.. Multa meinaan:)
Nyt lähen ootteleen miestä töistä kotiin. Toivottelen kaikille hyvää viikonloppua! Meillä on ens keskiviikkona 8 kk lääkärineuvola, joten sen jälkeen viimestään palailen kertoon kuulumisia..
Norppis ja Masa-poitsu