ENSKOJEN TAMMIKUU
Viime pino täällä:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Laitoin uuden nyt ihan koko kuuksi, jos tulee paljon tekstiä, niin laitetaan uutta pinoa sitten kesken :)
Miten teidän uudet vuodet meni? Me oltiin ihan vain kotosalla ja kuunneltiin raketteja. Lasillisen join punaviiniä.
Aadan unet on huonontuneet entisestään... Päiväunillakin vaatii jatkuvasti liikkuvia vaunuja ja välillä sekään ei riitä... Esim. oltiin kävelyllä ja piti sitten kantaa loppumatka kotiin, kun vaunuissa huudettiin vaan hysteerisesti. Aika väsynyt (ja itkuinen) tapaus olen nyt.
Kerroinko muuten, että ostimme koko perheelle yhteiseksi joululahjaksi Italian matkan? Toukokuussa ollaan 10 päivää siellä :)
Korka ja Aada (viikkoa vaille 3kk)
Kommentit (48)
Nostelen pinoa, missäs naiset luuraa?
Miten meni Korka teidän asunnon näyttö? Oliko paljon porukkaa, saati tuliko heti kaupat?
Entäs uinnit mummin kanssa? Mummi taisi tykätä kun pääsi teidän kanssa harrastamaan :)
Meillä alkoi ainakin kiinteät vaikuttaa yöuniin aika mukavasti. Annoin maissivelliä iltaisin ja aamuisin ensimmäisenä kiinteänä ja siitä aiheutui että syötöt väheni yöllä kahteen ja kun muutakin ruokaa tuli kuvioihin niin yhteen. Toki meillä oli se tuttirumba pahimmillaan siinä, ja vaikkei syöttöjä ollutkaan enää niin montaa niin olin entistä väsyneempi. Toivottavasti Aada saa vain nukkumavoimaa kiinteistä!!
Ootkos Maisi jo antanut soseita vai vieläkö ne oottaa aikoja parempia? Meillä olikin mummu tänään tehnyt soseet pakkaseen kun oli täällä Urhon kanssa. Oli paljon järkevämmin pakastanutkin ne, minä kun oon tehnyt jääpalapusseihin.. Niitä menee nykyään niin paljon että palat menee yhtäkkiä ja pussitusvaihe on niin hankala ettei sitä voi edes yksin tehdä..
Me oltiin eilen vähän retkeilemässä ystäväperheen kanssa. Oltiin laavulla paistamassa makkaraa, kivaa oli. Urho oli rintarepussa menomatkan ja takaisin tullessa nukkui vaunuissa. Niin korvessa ei siis oltu ettei olisi vaunuilla päässyt. Muutenkin kuuluu hyvää. Yötkin on olleet aika rauhallisia, muutamalla tutin laitolla menty. Mutta erona se, että mä olen uskaltanut itse vaipua jo kunnon uneen ja nukahtanut heti tutin laitettuani uudelleen ja niin onneksi poikakin. Ihana olo päivisin kun on saanut yöllä levättyä. Oonkin jaksanut ruveta jo vähän ajatteleen kouluhommia, gradu tässä painaa päälle. Teen parin kanssa, joka haluaa valmistua jo kevääksi. Mutta se sopii mulle, nyt tuntuu et on oikeestaan aika hyväkin aika aloittaa. Kiroan tätä satavarmasti vielä ennen kesäkuuta mutta sittenpä on tehtynä.
Öitä kaikille ja tulkaahan nyt kertomaan että mitä kuuluu!
F&U 6,5kk
Ollaan jo toisella sivulla menossa.
Kauheita en nyt jaksa keskittyä kommentoimaan.
Sen verran vaan Sadeorkidealle päikkäreistä: Mä en oo yrittäny pitää kiinni mistään tietystä rytmistä. Nyt tuntuu olevan aika hakemista päikkärit. Masa yrittää ehkä siirtyä kaksiin päikkäreihin, mut ei ihan joka päivä vielä suju. Pojasta huomaa kyllä, koska on unien aika ja sit nukutaan. Nyt on rytmit ollu joko A) aamupäivällä 2 tuntia +iltapäivällä noin tunti, tai B) 3x noin 30-45 unet. Meillä ei koskaan onnistunu takasinnukuttaminen, jos Masa vaunussa tai sängyssä herää, niin ei siinä hyssyttely auta, meno alkaa:)
Fiiu: yhä nukkuu Masa meidän makkarissa. Viime viikolla taas muuttamista harkittin vakavasti, kun poika heräs aamusin isännän kellon soittoon viideltä ja piti sitten 1½ tunnin bileet sängys. Kai se oli sitä mieltä, et kun kello soi, niin pitää nousta ylös:) Tylsä äiti oli vaan eri mieltä, eikä suostunu lähteen puuronkeitolle aamuviideltä:) Huone ois ihan meidän makkarin vieres ja pinnistä vaille valmis, mut en raaski..
Muille nyt vilkutukset ja tsemppiä! Toivottavasti ootte kiertäny kaikki pöpöt kaukaa!
Meillä siirty neuvolalääkäri perjantaille, kun lääkäri oli saikulla viime viikon. Perhekahvilaharrastus ollaan taas alotettu, kiva nähä muitakin ihmisiä ja siä on kolme muutakin lähes Masan ikästä muksua.
Yläkulmahampaat on nyt puhjennu molemmat. Meillä on oma pikku vampyyri. Neljä hammasta on nyt kaikkiaan suussa. Konttausharjotukset on kovat. Nousee hyvin kontilleen noin miljoona kertaa päiväs, mut ei uskalla käsiä vielä siirtää. Välillä jopa nukutaan konttausasennossa. Pulkkailua aloteltiin viime viikolla. Mitä kovempi vauhti, sitä leveempi hymy pojalla.
Ihan hyvin siis menee, paitsi mun laihdutusurakalla. Ei vaan saa itestään irti. Aamusin aina alotan pistelaskut, mut iltapäivällä jo unohan..
Sit semmonen ihanan paha uutinen: mulle läheinen ihminen kerto eilen saavansa vauvan loppukesästä. Ja se paha osa: mulle iski älytön vauvakuume.. Ihanaa, tänään heti oli jo ihan pakko ostaa 50 senttinen body vauvelille. Vähän se oli pikkunen Masan 80 senttisen rinnalla. Nyt tässä itteeni kuulostelen, josko tää kuume menis viä hetkeks ohi, mut ihan hirveesti tahtosin vauvan vattaani..
Jep, ny lähen kömpiin iltahommeleihin!
Voikaa hyvin ja kirjotelkaa!
Vauvakuumeen kourissa oleva Norppis ja ylihuomenna tasan 8kk täyttävä Masa
Oltiin Norppis yhtä aikaa linjoilla.. Vai pukkaa sulle(kin) vauvakuumetta, se on vaarallinen tauti :) Meillä on mies siitä enempi puhunu, eilenkin sanoi kun joku kysyi multa et mitä aiot alkaa tekeen kun valmistut niin se sanoi et no urholle veljiä!! (tai siskoja!!) Kyllä tekis mieli jo vähän itelläkin mut jos nyt kesään asti ainakin malttais..
Onnea 8kk Masalle!! Kyllä teillä pian varmaan uskalletaan jo irrottaa kädet lattiasta ja lähteä liikenteeseen..Sama juttu siis teilläkin, minä en malta tuota poikaa laittaa yksin nukkuun. Enkä laitakkaan ainakaan viä jos nää yöt pysy näin rauhallisina. Tuokin ipanaario muuten kun herää niin ei siinä hyssyttelyt auta vaunuissa eikä muuallakaan. Heti on täys meno päällä. Aamulla joskus auttaa kun ottaa kainaloon oman peiton alle. Riittäis varmaan joskus siinäkin kohtaa pelkkä tutin laitto mut oon alkanu harrastaa viereen ottamista kun se on niin ihana pieni tuhina siinä..
No niin Nyt Maate!
F.
Täällä onkin ollut vähän hiljaisempaa nyt viimepäivinä, hyvä Norppis ja Fiiu, kun nostitte pinoa : )
Ja vauvakuumetta siellä podetaan! Meillä ei kyllä kuumeile vielä kumpikaan, sen verran on haastetta vielä tuossa meidän vauvassa. Yöunet kun saataisiin kuntoon, niin oltaisiin tosi tyytyväisiä. Nuppu nukahtaa edelleenkin vasta puolenyön aikaan :( Saattaa olla koko illan hereillä n. 5 tuntia putkeen, eikä sitä meinaa saada nukahtamaan millään. Ja yöt on sitten yhtä tissin hamuilemista toisinaan. Nälkä en usko hänellä olevan, tutti kun ei kelpaa niin minä toimitan sitten sitä virkaa... Omaan sänkyyn ollaan häntä kovasti yritetty, mutta ei vielä kovin hyvin tuloksin. Se on hyvin tarkalleen se puoli tuntia, kun hän siellä nukkuu, sitten kun herää niin uudelleen nukuttaminen ei ole onnistunut. Omassa sängyssä nukkumisessa olisi se hyvä puoli, ettei maito tuoksuisi, niin saisi ehkä nukuttua paremmin. Päiväunissa parvekkeella ei ole mitään ongelmaa, siellä se nytkin nukkuu, eikä ole tarvinnut viimeaikoina edes käydä heijailemassa vaunuja, vaan hyvää katkeamatonta unta se siellä vetelee.
Ja kiinteiden aloitusta vielä odotellaan, mutta ensi viikonloppuna voitaisiin aloitella. Tuntuu isolta askeleelta kiinteisiin siirtyminen, vaikka tokihan sitä imetystäkin sitten jatketaan. Meillä on ollut alusta lähtien niin tiiviin tuntuinen symbioosi tuon tytön kanssa, että välillä se on mua vähän jo väsyttänytkin, mutta silti vaan kaikki mikä sitä tulee hajoittamaan tuntuu vähän pahalta, esim. kiinteät ruuat, omaan sänkyyn siirtyminen....)
Korkalle, olen veteen tehnyt soseet, mutta tarvittaessa yritän sitten vaikka käsin lypsää pikkuisen maitoa joukkoon jos tuntuu siltä. Mutta pakastanut olen ilman maitoa.
No, nyt syömään! Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia!
Maisi ja nuppu
Meillä nää päiväunet on olleet sellaista säätöä, etten kertakaikkiaan ole kerinnyt kirjoitella. Se pieni aika minkä Minttu nukkuu, niin teen hätäisesti jotain kotiäidin pakollisia.
Maisi, juu niin se kyllä on että on kiva kun on toinen täysillä mukana tässä lastenhoidossa ja kasvatuksessa. Myö vaan ollaan sellasia pässejä kummatkin et sarvet kolisee aika usein , kun on kummallakin vahvat mielipiteet. Toisinaan vaan ajattelee että voi kun tuo vaan sanoisi kerrankin että "joo ! "
Kun aloittelette kiinteät, niin kerrohan että miten ja millä ruoilla !
Ja olis kiva kuulla muiltakin vinkkejä kiinteiden aloittamiseen ?
Fiiu ja norppis, mulla on kanssa sellainen suunnitelma että nää loput 10kg vielä lähtis. Yhteensä tuli huimat 20kg ! Jotenkin mä koen sen niin että kun on päivät typyn kans kahdestaan kotona , mies tulee kotiin ja pääsee yksinään kauppaan, ni sitä ostelee nälkäisenä vaikka mitä herkkuja ! Eilenkin ostin vaikka mitä "uutuuksia" mitä piti maistaa :D Ja viikonloppuisin kun mies on kotona, niin on ihana oikein herkutella ja tehdä jotain herkkuruokaa ja ottaa lasi punaviiniä !
Aloitin kolme viikkoa sitten spinningin ja se sentään antaa jotain puhtia tähän hommaan.
Kiitoksia päikkärivastauksista kaikille ! Tänään sit nukkui kummatkin päikyt tosi hyvin ! Nytpä erona edellisiin oli se et nukkui ulkoeteisessä ( missä muutenkin ) mut tällä kertaa oli ikkuna auki ja toppapuvun ja makuupussin sisällä typy makoili. Selkeesti raitis ilma ja paksu puku auttoi paremmin syvään uneen ! Iltapäivisin käydään normaalistikin ulkona. Huomaa et on itse kyllä ihan riekaleina kun on tottunut siihen et vetelee n. 2-3h unia putkeen, kun sit se että nukkuu puolen tunnin pätkissä !
Mut selkeesti auttoi asiaa se että tein omassa päässäni päätöksen et nukkuu kun nukkuu, kunhan yö-unille käydään aina samoihin aikoihin. Ja nykyään yöt menee kyllä tosi mallikkaasti...toistaiseksi ;)
3kk Neuvolassa oltiin viime pe. Neiti sai rokotteen mutta ei edes itkenyt :) Äiskän huiskuttama lelu oli niin mielenkiintoinen ettei kerinnyt tulla suru puseroon. Pituus oli 63cm ja paino 6,5kg. Laitettiin suppo panadolia ennen iltapäiväunia enkä huomannut tytössä kyllä muuta erikoista kun lievä itkuisuus. Oli muuten jonkinlainen operaatio tuo supon laitto. Naurattaa vieläkin. (Korkalle vaan terveisiä, tää on tätä kakkahuumoria) 2 ensimmäistä meni hukkaan kun toisen avasin väärin ja toinen putosi lattialle. Kolmas saatiin peppuun, mut lensi korkin lailla kakan mukana kaaressa :D
En tiedä ymmärtääkö noin pieni milloin on aika käydä yöunille, mutta sellaista hulabaloota on olleet nää illat nykyisin. Huutaa kuin palosireeni ja varsinkin sylissä !! Nyt olen alkanut laittamaan aluksi ihan omaan sänkyyn,niin on selkeästi rauhallisempi. Ennen nukutettiin syliin. Miehen itsetuntoa selkeesti koettelee , kun minä saan typyn rauhoittumaan ja nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn. Toi nukutus oli meinaan ennen miehen hommia ihan kokonaan.
Ei muutakun moikat kaikille muillekkin, kelle ei tullut nyt kommentoitua.
Kukahan muuten "jakaantuu" seuraavaksi o-puolella ?!
Sadeorkidea & Minde 3kk
Ihana, kun tuo lumi on pysynyt eikä ole loskaakaan :)
Fiiu, teidän laavureissu kuulosti ihanalta! Tahtoisinpa itsekin... Saas nähdä, milloin pääsis. Ei ole sellaista metsää ihan tässä lähettyvillä. Ja lykkyä siihen gradun tekoon, varmasti sitten kesäkuussa taas on kiitollinen olo - vaikka siihen mennessä tuliskin kiroiltua ;) Miten se mummi oli muuten pakastanut ne soseet? Vinkkejä otetaan siis vastaan.
Norppis, hauskalta kuulostaa teidän vampyyri! Varmasti hassulta näyttää... Ja ei muuta ku vauvaa vatsaan vaan, pienelläkin ikäerolla varmasti pärjää ja on sitten lapsista seuraa toisilleen :D Anoppi just kertoi, kuinka tuo mun mies oli samanlainen kuin Aadakin (eli jatkuvasti piti olla seuraa ja virikettä ja oli kuulemma jättänyt päiväunetkin yksiin jo 3kk iässä...), mutta kun isoveli oli koko ajan näyttämässä leluja, lukemassa kirjaa jne, niin se ei ollut niinkään rankkaa. Niin ja tsemppiä niihin pistelaskuihin... Ootko ihan kirjannut ne vai mielessä laskenut? Mulle auttoi aikoinaan se, että ne kirjotti oikeesti ylös - ei voinut huijata. Ja onnea Masalle!
Maisi, kerrohan sitten, miten kiinteiden aloittaminen sujuu! Mä oon kans tota symbioosiasiaa miettinyt... Että miten ikinä raaskin laittaa Aadan omaan sänkyyn! Vaikka tää nukkuminen onkin aika helvetillistä välillä, niin onhan se ihanaa... Ja kun lapsi kasvaa kuitenkin niin nopeasti!
Sadeorkidea, spinning ois niin ihanaa! Harrastin sitä aiemmin ja nautin todella. Mutta nyt en oo saanut itteeni vielä mihinkään jumppaan... Mies on usein töissä aika myöhään ja sitten kun se tulee, ei jotenkin tule lähdettyä. Mielellään kun syödään yhdessä ja sitten sulattelee ja sitten onkin jo niin myöhä... Se kyllä sanoo, että mene mene eli ehkä tässä saan vielä joskus mentyäkin! Ja minä tietysti nauran täällä teidän supon laitolle :D Heh.
Meillä meni uimassa mummin kanssa hienosti ja Aada sukelsikin kaks kertaa :) Ensinäyttö oli tosiaan su ja kaks paria oli käynyt täällä. Toinen tuli heti ma uudestaan ja teki tarjouksen :) Oli vaan 23 000 vähemmän kuin pyynti... Tehtiin sitten vastatarjous, toivottavasti ottavat sen tai tekevät uuden vastatarjouksen!
Meillä oli eilen parisuhdeilta, ihanaa :) Aada oli mummin luona ja me käytiin syömässä ja sitten saunottiin kotona. Puhuttiin vähän mummin kanssa, että ne alkais ottamaan Aadan joka viikko yhdeksi illaksi ja me voitais sitten olla kahdestaan miehen kanssa. Vähän piti kyllä miettiä, että pystynkö antaan Aadaa hoitoon noin usein, mutta voihan sitä aina kieltäytyä, jos tuntuu siltä. Nyt oltais viikonloppuna menossa koko perhe mummille yöksi, niin voin ruokkia yöllä, mutta muuten mies pitää Aadaa eri huoneessa, jos tarve vaatii... Eli saan yhdet kunnon yöunet. Meillä kun ei voi mennä eri huoneeseen nukkumaan...
Noh, nyt meillä herätään! Vilkutukset kaikille!
Korka ja Aada
Tässä ehkä pikaiset ennenkuin U herää. Tarkalleen 1½h nukkunut ekat unet monena päivänä. Kukahan sen kelloa aina välillä käy säätämässä että osaa noin tarkka poika olla..
Maisi, tsemiä vain nukutuspuuhiin. Voin nyt kertoa vain oman kokemukseni.. Mulle oli kans tosi vaikeaa siirtää Urhoa edes omaan sänkyyn. Tuntui kuitenkin et se heräili jo siihenkin kun minä käännyin ja yöt oli yhtä hulinaa. Lisäksi mies joutu olla sohvalla joka yö.. Siirrettiin sitten "sivuvaunuun" ja alkuun meni tosi hyvin. Sit tuli sellainen parin viikon kausi et ei millään. Sitte taas kokeiltiin uudestaan ja nyt jo sujuu. Nyt vaan äiti on alkanut vähän ikävöimään ja usein aamulla poika löytyykin äidin kainalosta.. Mut paremmin nukutaan nyt ja mieskin on päässyt takaisin omalle paikalleen.
Sadeorkidea, meillä aloitettiin tosiaan maissivellillä kiinteät kun perunasta tuli masukivut. Muuten kaikki on käynyt ja nyt on perunaakin jo saanut. Ei ollut varmaan vain vielä 4kk valmis perunalle, nyt 6kk ihan eri juttu. Sit porkkanaa ja bataattia ja niiden jälkeen mustikkaa, päärynää, vadelmaa.. Annoin viikossa yleensä kahta uutta lajia, alkuviikosta toista ja loppuviikosta toista. Aloitin teelusikallisella, mut toisella kertaa annoin jo ihan reippaasti jos ei oireita ollut näkynyt. Nyt olis parsakaalia ja nautaa tuossa kokeilulistalla seuraavana. Mä käyn kans spinningissä joka viikko, se on niin mahtavaa liikuntaa! Mä vain vieläkin tiedostan siellä välillä tuskallisen hyvin missä on eppariarpi ja missä oli repeämä. En olisi voinut uskoa että näin kauan tuntuu..
Korka ihana kun tellä on noita parisuhdeiltoja! Ja anna ihmeessä Aada mummun hoitoon jos sellainen mahdollisuus on! Se on laatuaikaa sit teille kaikille, sulle, iskälle, varsinkin mummulle ja Aadalle myös. Meillä anoppi ainakin tuntuu välillä tosissaan ikävöivän Urhoa, kun on vielä työelämässä ja ehtii vähemmän kyläilemään ja minä tietysti useimmiten menen oman äitini luo jos lapsenvahtia tarvin tai seuraa olen päivisin vailla. Anoppi onkin ollut nyt onnellinen kun kerran viikossa on tietty ilta jolloin saa olla Urhon kanssa, odottaa sitä oikein aina. Sit mä saan tehdä jotain omaa kivaa.
Toivottavasti saatte nyt hyvän tarjouksen ja asunnon myytyä. Onko teillä jo ehdokas uudeksi kodiksi?
Täällä kaikki hyvin. Vaunuista kuului äsken kohinaa mut nyt on hiljaista. Taisi vielä päättää jatkaa unosia. Mennyt jo poikkeuksellisesti 1h45min. Kovasti liikkuu hereillä ollessaan poika omalla tyylillään. Yhtäkkiä on toisessa huoneessa asti. Hyväntuulinen on, tapaa saada oikein kehuja siitä tuola maailmalla et Urhoa ei paljon murheet paina.
Norppikselta ja Weeralta pitikin kysymäni, et onko teidän lapset kovin vierastanu ja minkä ikäisinä? Urho ei ainakaan vielä mut eikö sitä usein sanotakkin et tuos 7-8kk iässä vasta.
Ai niin, mummu pakasti esim. lihat niin että oli tehnyt niistä pieniä pullia ja laittanut vain pakastepussiin, sieltä ne on helppo sit annoksina ottaa. Kasvissoseet oli laittanut ihan rasioihin, paivän annos yhteen.
No, se meistä. Päivänjatkoja kaikille!!
F&U 6,5kk
Kylläpä nämä viikot menee nopeasti, kun taas ollaan viikonloppuja toivottelemassa : )
Olet korka kyllä oikein onnekas, kun saatte noin hyvin miehen kanssa parisuhdeaikaa. Tulisi tarpeeseen meillekin, yllättävän raskasta tämä meidän vauva-aika on ollut parisuhteelle, ei mitään isoja kriisejä ole, mutta ei vain ole rauhallista kahdenkeskeistä aikaa, ja sitä me todella tarvittaisiin. Monissa lapsiperheissähän se on se ilta-aika, kun lapset on menneet nukkumaan, sellaista vanhempien yhteistä aikaa. No ehkä mekin saamme illat, kunhan Nuppu saadaan joskus aikaisempaan yörytmiin, vielä ei ole onnistunut. Se on hyvä mahdollisuus tuo kerran viikossa teillä, ja eihän sitä tarvitse joka viikko Aadaa antaa hoitoon jos ei raaski, mummi varmaan kyllä ymmärtää : )
Meilläkin isovanhemmat kovasti mielellään Nuppua hoitaisi, mutta kun tuo syöttöpuoli ei vielä onnistu. Huomenna tulee kyllä miehen vanhemmat lapsenvahdiksi ja me päästään ekaa kertaa miehen kanssa kahdestaan syömään. Reilun parin tunnin laatuaika : )
Sitten niistä kiinteistä. Aika monelta on näillä sivuilla tullut kommenttia, ettei peruna välttämättä olisi kovin hyvä aloitusruoka, eihän se ollut Urhollekaan heti sopinut. Ajattelin kuitenkin ehkä kokeilla sitä ensin tai sit porkkanaa.... Mä olen pakastanut ihan pieniä annoksia (1-2 rkl) minigrip pusseihin (minikokoon). Niitähän voi sitten käyttää ja yhdistellä useamman pussin kerrallaan, kun alkaa ruoka maistumaan. Kerron kyllä sitten kokemuksista, kunhan päästään maistelemaan.
Fiiun Urhokin jo liikku paikasta toiseen, hienoa! Siellä meidän tanssiharrastuksessa on kiva kun näkee eri ikäisiä vauvoja ja kuinka eri kehitysvaiheessa toiset on. Meidän vieressä oli viimeksi Nuppua vajaan kuukauden vanhempi tyttö, joka jo kovaa vauhtia ryömi meidän matolle. Nuppu pääsee pyörimään napansa ympäri, mutta taitaa massu vielä painaa niin paljon että sitä hän ei vielä saa nostettua/liikutettua.
Nyt pitäis joutaa siivoamaan. Anoppi kun on huomenna tulossa tänne. Hän on niin siivousintoilija (toisin kuin me), että pitää vähän skarpata, ettei hänelle tule tarve alkaa täällä siivoamaan kun me ollaan poissa. Synnäriltä kun tultiin, niin täällä oli mm. kaikki hanat ja suihkut (kylpyhuoneesta ja keittiöstä) puunattu niin kiiltäviksi, ettei varmaan uutenakaan ole niin loistaneet, ihan kiva, mutta mä en tykkää että kukaan täällä oma-aloitteisesti rupeaa meidän paikkoja siivoamaan, jotenkin koen sen aika tungettelevaksi ja vähän myös arvostelevaksi, että me ei itse pidettäisi hyvää huolta kodistamme. Ollaan siis kyllä ihan perussiistejä ihmisiä : )
Istumisesta piti vielä kysellä, että minkä ikäisenä teillä isommat enskavauvat on ruvennu istumaan ilma tukea (jos siis jo istuvat, esim. syöttötuiolissa)? Meillä ei Nuppu kovin hyvin enää viihdy sitterissä, kun kovasti yrittää siitä pungertaa itseään ylös, sitterissä kun joutuu olemaan aika takakenossa asennossa.
No, mutta nyt hommiin!
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!
-Maisi ja nuppu pian 5kk
Masa kiittää ja kumartaa onnitteluista!
Maisi: Masa istuu noin 3 sekuntia ilman tukee, lattialla siis. Varmaan jostain 5 kk asti on syöny syöttötuolissa, kun sitterissa oleminen oli huutamista, kun oli liian makuulla. Neuvolassa sitten sanoivat, että ruokailun ajan voi syöttiksessä istua. Nyt istuu siinä jo ihan ryhdikkäästi. Samoin vaunuissa hereillä ollessa oon nostanu päädyn ylös, tosin sieltä valuu, jos ei valjaita laita kiinni. KOvasti konttausasennosta yrittää pöngetä itteeän istumaan, joten eiköhän istuminen kohta onnistu. JOs laittaa lattialle istumaan ja poika oikeen keskittyy, niin hetken pysyy, mut yleensä ei ehdi keskittyyn..
Fiiu: Masa ei oo vierastanu ainakaan viä. Tänäänkin kaupassa naureskeli kaikille mummoille, jotka sille kävi höpöttämässä. Kova on teidänkin Urho ilmeisesti menemään ja temmeltään.
Korka oli saanu parisuhdeaikaa. Sitä tarvittas tännekin.. Ei oo mitenkään helppoo ollu sopeutua tähän vähempään yhteiseen aikaan. Onneks toivottavasti pahimmat matsit on meillä jo takanapäin ja ilman eroo niistä selvittiin, vaik sitäkin jo harkittiin. Nyt mies kehu jopa yks päivä, et voitas me naimisiinkin mennä joskus..:)
Oon mä pisteet kirjannu, siis aamupalalta ja lounaalta, sit oon luovuttanu illaks, kun yli ne menee kuitenkin, nyt oli viikossa tullu takas puol kiloo, et ei hyvältä näytä.. Sit ryhdistäydyinkin ja kävin lenkillä..
Sadeorkidealle tervetuloa tähän meidän "kesäksi rantakuntoon" rojektiin:) Tosin mä taidan mennä rannalle verkkareissa:) Kiva suppotaistelu teillä ollu.. Mä työskentelen hoitoalalla ja oon laitellu suppoja paljon, joten laitoin miehen opetteleen: pari suppoo suli sen sormiin, sit se luovutti..
Suppotarina täältäkin: Mies oli joku aika sitten kipeenä ja mä oli Matiaksen kans pois kotoo, mies soitti mulle, et voiko ottaa Matiaksen särkylääkettä, kun ei muuta kotona nyt satu oleen. Repesin nauraan ja sanoin, et kumman kautta oot aatellu ottaa. Meni hetki ennenkun se tajus, et ne särkylääkkeet oli niitä suppoja..
Kiinteistä: Meillä alotettiin 4kk iässä porkkanalla, kun olin kuullu, et peruna kovettaa mahaa. Sitten otettiin luumu ja sen jälkeen peruna, sitten varmaan tuli ruusunmarjasose. 5 päivää annoin samaa ja sit uus maku. Soseet oon tehny aina kahen päivän satsit, et säilyy jääkaapissa. Hirvenlihan, kanan ja kalan oon keittäny ja pakastanu minigrip pusseissa kerta-annoksina.
Sit meidän kuulumisia: Tänään oli lääkärineuvola, meillä on terve ja hyväntuulinen poika. Esitti kyllä niin hymypoikaa lääkärille. Anto kuunnella, kattoo korvat, silmät ja suun ilman meteliä ja muutkin tutkimukset. 8750 ja 73 oli uudet mitat. Pituutta tulee hyvin, painossa pieni notkahdus. Lääkäri selitti, et aika yleistä tossa vaiheessa toi painonnotkahdus, kun liikkuu paljon. Nyt voi alottaa toisenkin liharuuan päivään.
Neljä yötä ollaan taas nukuttu 21- noin klo 8 ilman heräämisiä, päivällä nukuttu vaunuissa ulkona tunti aamupäivällä ja 2 tuntia iltapäivällä.
Sellasta, hyvää viikonloppua kaikille, pitäs olla pakkaset tulossa, mikä tietää neljän seinän sisällä möllistelyä, tylsää..
Tuli teksti, et istunto on vanhentunu, saa nähä tuleeko läpi teksti..
Norppis ja Masa
Kiitos korkalle uudesta pinosta!
Me otettiin uusi vuosi vastaan kanssa ihan vaan omalla porukalla kotosalla. Puolenyön aikaan Nuppu nukkui hetkisen pinniksessään ja me vanhemmat mentiin parvekkeelle katselemaan ja kuuntelemaan pauketta. Minäkin otin skumppaa lasillisen : )
Tsemppiä korkalle unien kanssa! Meilläkin on unet vähän mennyt huonompaan. Nykyään tissitellään yölläkin aika tiuhaan, tai lähinnä vaan halutaan aina varmistaa että tissi on saatavilla. Ja päivisin on nukkuminen sitä, että tyttö nukahtaa itkun kanssa olkapäälle ja sieltä kun siirtää sänkyyn, niin nukkuu sen 30-45 min. ja havahtuu että onkin yksin sängyssään ja rupeaa itkemään. Vaunuissa kyllä (ainakin liikkuvissa) vielä nukkuu onneksi hyvin. Voin kuviteella miten turhauttavaa on jos ei edes se kaikkein varmin nukkumispaikka enää olekaan toimiva, kuten korkalla on vaunujen kanssa käynyt. Mä olen nykyään ehkä turhankin lepsusti mennyt päikkäreillekin tissin kanssa mukaan, että toinen nukkuisi. Vähän kyllä hirvittää, että miten siitä tavasta, että tissiä saa lupsutella milloin vaan, päästään eroon. Ja noiden öiden osalta vähän epäilyttää, että nukkuuko koskaan omassa sängyssä...
No puolentoista kuukauden päästä viimeistään aletaan kiinteitä syömään, niin josko se toisi jotain rytmiä myös syömiseen, niinkuin Weera jo aiemmin totesi, että heille oli käynyt. Tuo tissittely tuntuu olevan usein kyllä jotain ihan muuta kuin syömistä.
No valituksista iloisempiin juttuihin. Ihanaa korka kun teillä on matka varattuna! Me ollaan myös suunniteltu matkaa loppukesälle tai alkusyksylle. loppukesä voi kyllä olla vielä turhan kuuma välimerellä. Hmm, tai jos pääsisikin jo alkukesällä, on tuo matkustaminen ja matkoista haaveilu niin ihanaa, ja nyt se on entistäkin jännempää kun mukaan pääsee uusi perheenjäsen <3
Mitenkäs muut imettäjät, oletteko paljon tarkkailleet omia syömisiänne? Minä en ole juurikaan mitään välttänyt (esim. suklaata on tullut syötyä) ja nyt tuntuu että nää joulun herkuttelut onkin aiheuttanut Nupulle enemmän paukuttelua, höh. No ei kai se kovin vaarallista ole kun ei niitä pieruja onneksi tartte enää itkujen kanssa tehdä.
No nyt kutsuu tyttö. Kirjoitellaan taas!
Maisi ja Nuppu (viikonloppuna tulee 4kk täyteen)
Aattelin tulla moikkaamaan teitä ja ilmottelemaan pk-seudun enskatreffeistä jos jotakuta kiinnostaa:) Taaperopuolella on linkki. Mielellään otettais teitä pikkuenskojakin treffeille mukaan.
Hauskaa uutta vuotta teille kaikille enskamammoille ja vauvoille:)
Terkuin Butterfly & Lauri ja Leevi (pian 11kk)
Moikka Kaikille,
Ja kiitos tuhannesti onnitteluista<3 Meille syntyi siis 28.joulukuuta 2008, klo 12.55 tummahiuksinen Tonttu-Tyttönen (LA oli 24.12.2008), mitat 3240g/50cm/pipo 35cm. Jos jollekin ollaan vieraita, niin ollaan siis pk-seudulta, mie vm-82, miehus -77. Enskoissa on tullut pyörittyä koko odotusaika- ja vauvakuumepuolellakin jo hyvä tovi. Aika tällä erää hiukan kortilla, mutta synnytystarinaa ja kuulumisia voi halutessaan lukea o-puolen enskoista. Jossakin vaiheessa koitan päästä aktiivisemmin tänne siirtymään teitin joukkoon ihanaiseen!
Korkalle vielä Jaksuja ja piristäviä ajatuksia! Olet mielessä ja koitetaan olla kuulolla, vaikka haasteita kummankin tykönä on nyt ollutkin! *Voimahalit!*
pariisitar&tonttu-vauva (6vrk)
Ja tietysti koko perheelle, kaikille kolmelle! Ihanaa vauvantuoksuista eloa teille, nauttikaa pienokaisesta ja pienen ihmeen kanssa sylittelystä nyt täysin siemauksin!
Kävin lukemassa synnytyskertomuksenne ja kuulosti kyllä kipeältä tuo repeytyminen ja tietysti siitä toipuminen, tsemppiä siihen! Omalla kohdallani synnytys päätyi sektioon ja siinä myös toipuminen oli kipeä ja hidas. Hyvä että miehus hoitaa teitä, hauvaa ja kotia. Toivottavasti haavat paranee hyvin ja kipu pian hellittää. Pääasia on että sinä ja Tonttunen olette kunnossa. Kiva kuulla sitten uuden enskavauvan ensimmäisistä viikoista, kunhan siellä on aikaa ja sopiva rako niistä kaikista ihanista ensimmäisistä vauvajutuista tulla kertomaan. Nyt 4-kuisen vauvan äitinä on jo melkein unohtanut miten pieni tuo meidänkin tyttönen on joskus ollut.
korka, toivottavasti siellä on saatu nukuttua nyt paremmin! Meillä on pari yötä mennyt nyt taas entiseen malliin vähemmillä syötöillä, kannatti täällä valittaa : )
Mitenkäs muilla enskoilla on vuosi lähtenyt käyntiin?
Nyt tää mamma lähtee syömään pannaria, nam : )
-Maisi
Kiva, kun pariisitar oli käynyt kirjoittelemassa ja sai sen synnytystarinankin lukea :) Ihanaa, että olitte saaneet kunnon yönkin! Siitä se arki varmaan alkaa pikkuhiljaa lähteä menemään ja sitten heti, kun jaksat, me tullaan Aadan kans teille :)
Hienoa, Maisi, kun teillä on yöunet nyt parantuneet! Meilläkin on ollut pari varsin mukavaa yötä :) Pari niistä niin, että mies on heijaillut vaunuja ja minä painunut pehkuihin... Ekasta syötöstä asti Aada on ollut sitten vieressä, mutta nukkunut paljon levollisemmin (johtuen ehkä ekasta unipätkästä, joka on ollut pitkä?).
Viime yönä mentiin sitten kolmella syötöllä, vaikka nukuttiin vierekkäin koko aika!! Johtu varmaan siitä, että Aada oli mummilla hoidossa 4h ja siellä olivat ihmetelleet niin joulukuusta, takkatulta kuin lahnaa... EIkä ollut tyttö nukkunut kuin automatkat! Tosin ei ollut edes kitissyt... Ei se kotona noin pitkään ole hereillä kitisemättä. Mutta oli melkoisen väsynyt tapaus eikä jaksanut kotona olla hereillä kuin 45min ennen yöunia.
Meillä oli siis kahdenkeskinen koti-ilta eilen :) Ja voi että teki hyvää! Laitettiin ruokaa, syötiin, saunottiin ja nautittiin toistemme läheisyydestä ;) Mutta oli kyllä ikävä Aadaakin. Aloin itkeä, kun kotiovi meni kiinni ja ajattelin, kuinka Aada itkee autossa... (Se joko nukkuu tai huutaa pää punasena, autossa ei ole vaihtoehtoja). Mutta hyvin oli menneet automatkatkin ja mies sai mut rauhoiteltua :)
Sitten sellainen suuren suuri edistysaskel, että eilen ja tänään olen nukuttanut Aadan omaan pinnasänkyyn! Kerran siis molempina päivinä... Muuten sitten vaunuihin ja tissille viereen. Olen silitellyt ja laulanut koko ajan siinä vieressä, nostanut ylös itkun muuttuessa hysteeriseksi, mutta muuten antanut vähän itkeskellä... On kyllä tuntunut pahalta sekin, vaikka itku ei olekaan ollut jatkuvaa vaan selvästi alkanut aina, kun silmät ovat olleet menossa kiinni... Eli sitä unta vastaan on neiti taistellut. Eilen piti nostaa kerran syliin rauhoittumaan, tänään ei kertaakaan. Tai no eilen yritin nukuttaa myös toisen kerran, mutta sillon siitä ei tullut mitään, oli hysteeristä itkua heti, kun sylistä laski, mutta sillon sitten nukutin vaunuihin ja olin tyytyväinen edes yhdestä onnistuneesta kerrasta :)
Sai kyllä mies rauhoitella mua, kun musta tuntui niin pahalta, että olin antanut toisen edes vähän itkeä... Mutta toisaalta niinhän se menee vaunuissakin, että eka vähän itkeskellään. Ei sinnekään nukuta ihan vain laittamalla silmät kii.
Katotaan nyt, kuin kauan tuo nukkuu... Eilen ei nukkunut sängyssään kuin 30min. Mutta ehkä tämä pikku hiljaa tästä.
Ja tulkaahan muutkin kertomaan kuulumiset!
Korka
Missäs enskat, kenties ulkona nauttimassa pakkasista? Hrrr, minä viihdyn paremmin täällä kotosalla lämpimässä : )
Korkalla ja miehellä oli ollut ihanaa laatuaikaa ihan keskenään, tekee varmasti hyvää. Me vielä odotellaan sellaisia, kun ei se tuttipulloruokinta vielä ole sujunut...
Sitten noista uniasioista, meillä on ihan samanlaista korka kuin teillä! Yöt meillä kyllä suht hyvin menee, kun minä ja tissi ollaan vieressä. Välillä on kyllä aika tiheää se syöminen yöllä, mutta esim. viime yö oli taas hyvä (tosin nukkumaan päästiin vasta 1.30!!) eka syöttö oli 5.30, eli siinä oikein hyvä pätkä ja seuraavakin syöttö vasta 8.30. Mutta päivät tuottaa ongelmia. Nuppu kun nukahtaa olkapäälle ja siitä yritetään aina sänkyyn tai vaunuihin laittaa, niin yleensä havahtuu heti ja huutaa kunnes nostetaan syliin ja väsytystekniikalla sitten muutaman syliin oton jälkeen hiljenee itkut ja nukahtaa sänkyyn itse. Tuonkin kyllä jaksaa ihan hyvin, mutta ongelma on unien lyhyys, kun ne kestää vain sen puoli tuntia, eikä se riitä mihinkään. Siitä virkistyy vähäksi aikaa, mutta pian sitten taas ollaan jo väsyjä ja kitiseviä : (
Mitenkäs teillä korka, onko Aada nukkunut pidempiä unia nyt itsekseen?
Sitten mulla oli muistakin asioista kysymyksiä, eli ekaks hiustenlähtö, onko muilla lähtenyt paljon hiuksia? Musta tuntuu että lähtee ihan älyttömästi. Lyhemmäksi pitää leikkauttaa, kun on joka paikka täynnä pitkiä hiuksia ja viemärit tukkeutuu. Onko jollain tietoa että kestääköhän tämä kauan, jos siis hormoneista johtuu?
Sitten kiinteitä jo syövien äideille kysymys. Onko vauvan kakka muuttunut kiinteiden aloittamisen jälkeen? Meillä kakka on todella löysää lirua ja tulee usein vaipoista ulos, olisi kiva jos siihen olisi odotettavissa muutosta. Ja kakka tulee meillä muutaman kerran päivässä, sekin olisi kiva jos vähän harvemmin tulisi.
Meillä Nuppu on nyt oppinut kiljumisen ihanan taidon. Kovasti nytkin tuossa sängyssä kiljahtelee ja kun kiinnitän häneen huomion, niin hymy tulee : ) No eipä tuo kyllä kovin ihanalta kuullosta. Ja pitkät tummat hiukset ei ole Nupun mieleen, niitä hän vierastaa. Sellaista täällä.
Pirtsakoita pakkaspäiviä! Pidetään itsemme ja pienokaiset lämpiminä!
-Maisi ja Nuppu 4kk
Maisi, eiliset unet pinniksessä olivat 45min. Nyt on mennyt 40min eli eiköhän kohta herätä... Katotaan, jos vähän ehdin kirjoittaa. Mutta ajattelin, että olkoot sitten unet lyhyemmät, kunhan opetellaan nukahtamaan omaankin petiin. Eikä vain älyttömään heijaukseen tai tissille. Muut päiväunet sitten vaunuissa, niissä on hyvä heijata aina lisää...
Meillä on muuten ollut tota kakkavaippaongelmaa kans, kun Aada ei normaalisti kakkaa joka päivä... Sitä tulee sitten kerralla kunnolla! Meilä on auttanut kestovaippojen kuoret, sellaset joissa on vuotosuoja reisissä. Niistä ei valu eikä selästäkään pääse ulos kumpparin takia.
Nyt tosin Aada on kakkaillut eilen ja tänään... En tiedä onko kyseessä vatsatauti vaiko jokin mitä olen syönyt (söin vähän papuja). Katsotaan nyt tilannetta. Mutta eilen tuli kahdet kakat, yöllä kolmet ja aamullakin on tainnut tulla jo kolmet. Ja yö meni muuten hyvin, mutta ne vaippojenvaihdot herätti liikaa eikä tissittelykään oikeen onnistunut, kun mahassa kipristeli. Mutta nukuttiin sellasia 3h pätkiä aina kun uneen päästiin.
Ootko muuten Maisi ajatellut mennä noille Enska-treffeille?
Miten muuten Fiiu, oliko teillä lisää niitä kuulotutkimuksia?
Ja Ruskanodotusta huhuilen edelleen... Kuten myös kaikkia muita Enskoja! Tulkaahan jo kertomaan kuulumisia :)
Korka
Vuodenvaihde on vietetty. Oltiin mun vanhempien luona, syötiin, seurusteltiin ja ammuttiin raketteja. Matiaskin oli ulkona kattomassa raketteja ja kiljahteli niille ja tuijotteli. Illalla kaheksan aikaan ajeltiin sitten kotiin iltapuurolle ja nukkuun. Sitten mä nukuin sohvalla ja isäntä katto telkkaa, puol 12 ukko herätti mut, et mennään ampuun loput raketit, et päästään nukkuun:)
Pariisittarelle kiitokset synnytystarinasta, on niitä aina yhtä kiva lukee. Voimia repeytymän kans taisteluun. Nauti vauvantuoksusista päivistä! Ne on ohi niin pian..
Fiiu: mites teidän yöt nyt? Tuolla joulukuun pinossa kirjotit, et 5 kiinteetä ruokaa kun antaa, tuntuu et koko ajan syöttäs. Mulla oli ihan sama tunne sillon. Muutaman päivän jatkoin ja sit päätin, et neljälläkin pärjää, mut heti sitten muuttu taas yötkin levottomammiks. Viis ruokaa kun Matias syö, niin nukkuu hyvin ilman yösyöttöjä. Ja ruokailut on muuttunu nopeammiks, et enää ei mee tuntia kun ruoan syöttää.
Weera kyseli viihdykkeistä ruokailussa. Meillä ainakin on. Aluks yritin, et ruokailusta ei tehä sirkusta. Kattolampussa pyörivä ropelli on kiva, pilttipurkin kansi, muovinen ensilusikka, helistin, millon mitäkin. Kovat lelut on hyviä, kun ne on välillä suussa. Suurimmassa hädässä, kun ruoka ei taho mennä millään, oon antanu jonkun lehden. Vierottamista näistä viihdykkeistä mäkin mietin, mut oma äitini kehu, et aikonaan mulla ja mun kahella sisaruksellakin on aina ollu joku lelu ruokailussa ja kyl me niistä ollaan eroon päästy, niin lakkasin murehtimasta sitäkin asiaa.
Onneks Ainon korvat oli terveet!
Korkalle onnittelut onnistuneesta pinnikseen nukahtamisesta! Meillä on nyt viikko opeteltu kans pinnikseen päivällä nukahtamista. Matias on viime viikkoon asti nukkunut päikkärit meidän sängys tyynyvalliin välissä. Siihen oli helppo nukuttaa tutilla kainaloon. Sit tapahtu se joka äidin painajainen.. Matias oli heränny yläkerrassa ilman itkua ja kierähtäny vallin yli lattialle. Kuhmuja tai mitään muutakaan ei tullu ja itkukin loppu heti, kun pääs syliin, mut mun huonoäitifiilkset olikin sit paljon kovemmassa. Samalla tuli päätös, et ei enää meidän sängys vaan aina pinnikseen unille. Ekona päivinä oli vähän hakemista, 40 minsaa meni huonompina päivänä nukuttamisessa, mut eilenkin laitoin pojan pinnikseen, tutin suuhun ja meni 5 minsaa niin poika oli unes. Iltanukutus on ollu jo kauan, et maito meidän sängys ja sit nostetaan pinnikseen, laitetaan tutti suuhun ja sinne nukahtaa. Joskus kiukkuaa, niin mennään sit silittään hetkeks. Vaunuun nukahtaa ulkona lyhyen kävelyn jälkeen. Kyllä se helpottuu päivä päivältä!!
Maisi: Mulla hiustenlähtö oli Matiaksen ollessa 5 kk. Parturisiskoni asiaa ihmettelikin, kun en imettäny kun kolme viikkoo, et siihen nähden hiustenlähtö oli myöhään. Suihkun lattialla oli tukko hiuksia ja harjaan jäi kasoja, mut kyl sekin ohi meni, enkä kaljuks tullu.
Ollessaan pelkällä korvikkeella Matias kakkas joka kolmas päivä. Mallasuutteella terästettyä maitoa sillon juotettiin, kun oli maha niin kovalla aina, korvikkeesta johtuen. Nyt kakka tulee joka päivä kerran tai kaks ja muuttuu aina kovaks, jos ei luumusosetta syötä. Välillä vieläkin oon laittani mallasuutetta maidon sekaan, jos oikeen kovaksi pääsee. Tota löysäkakkaonkelmaa ei imetyksen loppumisen jälkeen oo ollu.
Onnea Nupulle kiljumisen taidosta. Kyllä se oman äänen löytyminen ja käyttö on kivaa, täällä sama kiljuminen jatkuu, nyt siihen alkaa vaan tulla eri sävyjäkin.
Täällä menee ihan hyvin. Ruoka maittaa ja vaatteet jää tasasesti pieniks Matiakselle. Kana alotettiin lauantaina uusimpana eväänä. Kieritään ympäri huushollia, mut ei ryömitä viäkään. Eikä näytä harjottelukaan kiinnostavan, kun lelujen ja äitin perään pääsee kierimälläkin. Jalkoja vetää mahan alle koukkuun, mut ihan ei oo konttausasentoon noussu. Viime yönä nukuttiin Klo 22-8.20. Kerran halus tutin suuhunsa kahen tietämilä yöllä. Päikkärit on lyhyitä, noin 45 x 3 päivässä.
Joulun pakkasin tänään pahvilaatikoihin ja vietiin kuusi ulos. Pistelaskun alotan joka aamu, mut toistaseks joulusuklaata on ollu ja iltaa kohti sitä on aina tehny mieli, mut nyt ne onneks loppu.
Sellasta, nyt tuttipullojen pesuun ja sit saunaan. Oon opettanu Matiasta taikamukista juomaan, jotta pääsis tosta tuttipullorumpasta jo eroon ja pikkuhiljaa rupee ymmärtään sen idean. Ruuan päälle aina vähän hörpitään, mut ei onnistu viä kun makuuasennossa.
Vilkutus mammoille ja enskapenskoille! Hyvää loppiaista!
Norppis ja Matias, 7 kk 1 vko.
Matiakselle tuli muuten kutsu hammashoitajalle. Torstaina on eka käynti siihen puljuun Matiaksella ja sen kahella hampaanalulla:)
Nukahtamispulmiin vinkki. Pinnasängynjalkoihin asennettavat keinutassut. Meille hommattiin aikoinaan Vyssan lyll merkkiset, kun alko ottaa päähän vaunujen kanssa pelaaminen. Hienosti toimi. Suosittelen lämpimästi kaikille.
Buuffa ja Neea taaperoenskoista
Meillä itseasiassa onkin sellaiset... Briot. Ne ei vaan kauheesti jousta ees-taas, mikä toimii vaunuissa. Mutta oon vähän keinutellut sivulle kyllä, kun pinnikseen oon nyt nukuttanut. En tosin tiiä miten onnistuis ilman :D
Oikein hienot mitat Nupulla :) Mekin jo varattiin 4kk neuvola, kahden viikon päästä olisi se sitten. Sen jälkeen varmaan aletaan kohta puolin kokeilla kiinteitäkin sitten... Taitaa olla mun toiveunta, että se rauhottais öitä, mutta pitäähän sitä aina johonkin tähdätä. Nyt ollaan heräilty jopa 1h välein... Tosin mä olin itse vatsataudissa, joten tuli syötyä vähemmän ja maitoakin sitten vastaavasti oli vähemmän, joten sekin on saattanut vaikuttaa. Ootko, Maisi, tehnyt soseet ihan veteen? Aiotko laimentaa niitä tissimaidolla? Mua se pumppaaminen ei kiehtois...
Hienot mitat myös Urholla, ja hienoa tosiaan, että ruoka maistuu :) Onko Fiiun motivaatio painonpudotukseen löytynyt taas? Nuo on kyllä aina niin pahoja, nuo viimeset suklaat ja pizzat ja muut mätöt... ;)
Me ollaankin Aadan kanssa tämä viikonloppu kaksin... Mies on veljensä polttareissa. Tulee ensi yöksi kotiin, mutta lähtee jatkamaan jo ennen kahdeksaa aamulla ja palaa sitten sunnuntaina. Mummi tulee sitten uimaan huomenna meidän kanssa ja auttaa myös samalla siivouksessa, kun täällä olisi sunnuntaina eka näyttö... Hui!
Eilen Aada oli mummilla pari tuntia ja me oltiin ystäväpariskunnan kanssa syömässä. Mukava ilta oli :) Niin ja Aada teki ensimmäiset ryömimisharjoituksetkin eilen. Mahallaan veti itseään ihan kippuraan, mutta kun ei tajunnut liikuttaa käsiään, niin eihän siitä tullut kuin huutoa :D
Mitäs muille enskoille kuuluu? Ja niitä viikonloppuja!
Korka ja Aada 3,5kk