Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa äitiyslomasta pomolle??

Vierailija
12.10.2009 |

Mulla alkaa joulukuussa äitiysloma, enkä ole vielä kertonut pomolleni. Tosin, se ei edes tiedä, että olen raskaana. En tapaa pomoani kovin usein, viimeksi ehkä pari kuukautta sitten. Puhelimessa hoidettuna (näinkin iso asia) tuntuis jotenkin typerältä. Pomoni on todella tiukka ja ankara, eikä meidänkään välit kovin lämpimät ole joten pelottaa vähän tuo sen reaktio..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin vaikeeta voi olla.

Vierailija
2/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten vähän kiire tulee. Laita sähköpostia. Minä ilmoitin asiasta pomolleni sillä tavalla, koska hän istuu eri paikkakunnalla. Siinä jäi myös sitten dokumentti asiasta, että olen sen tehnyt ja että olen tehnyt ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on lämpimät välit pomon kanssa ja kaikki tiesivät minun olevan raskaana jo rv:lla 6 (oksentelin töissä toista viikkoa putkeen).

Silti laitoin virallisen tiedon asiasta kirjeenä.

Vierailija
4/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tullut viimeisten joukossa taloon ja aika uusi työntekijä. Saattaa ihan helposti antaa vaikka potkut "tuotannollisista ja taloudellisista syistä.."

Vierailija
5/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmonen juttu että oon raskaana ja la on XX eli jäisin pois töistä äitiyslomalle XX.

Vierailija
6/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tullut viimeisten joukossa taloon ja aika uusi työntekijä. Saattaa ihan helposti antaa vaikka potkut "tuotannollisista ja taloudellisista syistä.."

Että miksi juuri sinä joudut pois. Kannattaa kertoa mahd. pian niin saat ns. raskaussuojan tämmösten asioiden varalle.

Vierailija
7/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän, että työnantajalle on ilmoitettava äitiyslomasta viimeistään 2 kk ennen sen aloittamista. Joten sulla ei taida olla paljon aikaa enää jahkailla. Toivoottavasti tuo aika ei ole vielä mennyt, sillä tottahan pomo suuttuu jos ilmoitat liian myöhään.

Mutta olkoon miten on, niin ilmoitettava on. Ja jos pomo sanoo jotain ikävää, niin enintään se voi pahoittaa sun mielesi. Asennoidut jo valmiiksi niin, että sanoi se mitä vaan, niin sinä otat sen huumorilla.

Mulle pomo sanoi, että no eipä tässä ole paljon aikaa etsiä sijaista. Kyllähän mä silloin mielessäni ajattelen, että jaa millähän tavalla se on mun ongelma. Ja myöhemmin oon miettinyt, että eipä tosiaan osannut kovin tyylikkäästi suhtautua uutiseen. Mutta mulla oli tilanne, etten voinut kertoa työnantajalle aiemmin ennen kuin mulla oli seuraavan kauden työsopimus kädessä. Heti seuraavana päivänä ilmoitin kyllä. Pomo olisi ihan hyvin voinut ne työsopimukset antaa meille aiemminkin, mutta kun ei antanut, niin ei itsekän saanut tietoa. Niin makaa kuin petaa.

Mutta jos sua tosiaan kovasti pelottaa, niin koita keksiä kaikki ikävät jutut, mitä se pomo voi sanoa, ja sit mietit mitä hauskaa siinä on. Jos se sanoo, että voi nyt sun projekti jää kesken, niin ajattele että onpa hassu pomo, kun ei tajua, että nyt se projekti saa lisäpotkua, kun siihen tulee tuoretta verta jatkamaan sitä.

Tai jos pomo sanoo, että kunhan tuut heti äitiysloman jälkeen takaisin töihin. Niin vastaa sille, että totta kai, ja naura sitten mielessäsi, että varmaan joo sulla onkin valtuudet päättää niin yksityisestä asiasta. Että onpa hassu pomo kun kuvittelee pomottavansa sun perhe-elämääkin.

Ja niin edelleen. Ja jos et pomoa näe kasvokkain, niin eihän siinä auta muu kuin soittaa, vaikka se ei kaikkein tyylikkäin tapa olekaan hoitaa tuollaisia asioita. Pääasia kuitenkin on, että asia tulee hoidettua.

Vierailija
8/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sun asemasi töissä olisi kuinka epävarma, niin et sä sinne töihin voi jäädä, sillä sulla alkaa se äitiysloma - halusit tai et. Et kai sä nyt aio käyttää vauva-aikaasi sen murehtimiseen, että jatkuuko sun työt kuinka pitkään vai ei.

Ja jos teillä on töissä noin surkea työilmapiiri, niin ei se olisi edes mikään menetys, että pääsisit sieltä pois ja saisit hengittää vapaammin. Jos et tiedä, niin kerron sulle, ettei töissä kuulu olla tuollaista, ettei uskalla edes pomolle puhua.

Jää äitiyslomalle hyvillä mielin, kun pääset pois tuollaisesta kidutuskammmiosta. Ja katsele sitten jos löytyisi vaikka toinen työpaikka. Mutta jos tosissasi tahdot takaisin vanhaan, niin kyllä se työ siellä sua odottaa. Ei ketään voi äitiyslomalla pois potkia, jos nyt et ihan koeajalla enää ole.

Vierailija
9/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sietää sitä enää kauaa.

Minulla on kolme lasta ja kaikille kolmelle äitiyslomalleni olen jäänyt samasta työpaikasta, pomo on ollut eri. Kahdella kerralla kolmesta (mies)pomon reaktio on ollut negatiivinen, mutta ei sellaista pidä ajatella liikaa. Kummallakaan kerralla en mennyt takaisin heidän alaisekseen vaan etsin itse paremmat hommat talon sisältä, osittain juuri tuon suhtautumisen takia.

Vierailija
10/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalle jää todistusvelvollisuus siitä ettei se johtunut raskaudesta. Pakkohan sun on kertoa! Se 2 kk aikaraja on varmaan jo lähellä?

Vierailija
11/11 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä rupeen nyt sit vaan soittelemaan sille pomolle..jännittää tosi paljon, että mitähän se sanoo mutta ei ole enään kovin montaa päivää aikaa ilmoittaa (siis se 2kk ennen lomaa on ilmoitettava..)

Ei tuo nyt mikään unelmaduuni ole mutta menettelee sen aikaa kun keksin jotain parempaa tekemistä. Työpaikkoja kun on nyt tällä hetkellä vähän köyhänlaisesti..

Pitäkää peukkuja.. :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän