Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikomishoidossa vanhemmalla iällä olleet, huhuu!!!! Kysymys hoidon kestosta:

Vierailija
10.10.2009 |

kuinka kauan jouduit pitämään kiinteää kojetta?? Onko se vuosi aina ihan vakio?

Entä miten hoitoa jatkettiin kiinteän kojeen jälkeen, saitko retentiolangan lisäksi muuta varmistusta hampaiden paikoillaan pysymiseen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon siitä mitä sulta oiotaan, tarvitaanko hampaan poistoja, hampaan vetoja jne. Mulla oikomisaika olisi ollut 8kk, mutta sitä ei tehty, koska ei voitu olla varmoja HYVÄSTÄ lopputuloksesta.

Vierailija
2/16 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan pian pääsen raudoista eroon. Voi sitä juhlapäivää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitto, eli tilaa on kun nuorena usseempi hammas poistettiin oikomisen yhteydessä, mutta hoito keskeytyi ja hampaat palasivat väärään asentoon... Mutta että ihan arvio on ollut vaan 8 kk...?

niin paljon siitä mitä sulta oiotaan, tarvitaanko hampaan poistoja, hampaan vetoja jne. Mulla oikomisaika olisi ollut 8kk, mutta sitä ei tehty, koska ei voitu olla varmoja HYVÄSTÄ lopputuloksesta.

Vierailija
4/16 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan pian pääsen raudoista eroon. Voi sitä juhlapäivää!

Vierailija
5/16 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ois pitänyt poistaa kaksi hammasta sekä vetää luusta kulmahammas paikoilleen, that's it. Mutta ongelmana on vain se, että se kulmahammas ei välttämättä ois lähtenyt vedossa liikkeelle :S Joten ei kannata riskeerata. Mulla on siis jäänyt kyseinen kulmuri puhkeamatta ja tilalla on maitohammas.

Vierailija
6/16 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kyse oikeastaan vaan esteettisestä ongelmasta, ylähampaat oli vinot ja ulkonevat (mistä nuorempana mm. mukavia lempinimiä kuten jänis...)ja itseäni hampaat alkoivat iän myötä häiritsemään, tuntui että ikä korostaa hampaita. Alahampaat taas olivat niin ahtautuneet, että menivät aika siksakkia.

Operaatio on ollut melko iso, yksi yläkulmahammas poistettiin jotta lopuille hampaille tuli tilaa. Sitten rakoa on kurottu kiinni hitaasti mutta varmasti. Lopputuloksesta hampaan poistoa ei huomaa. Alahampaat ovat korjaantuneet pelkillä raudoilla, helppo homma.

Varmaankin oikominen tapahtuu nopeammin, jos ei tartte hampaita poistaa ja tilaa löytyy jo valmiiksi.

Vierailija
7/16 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikomishoitoon erikoistuneelta hammaslääkäriltä. Hän osaa arvioida, miten kauan oikominen kestää ja paljonko maksaa. Arviota varten mun piti käydä myös röntgenissä.

Vierailija
8/16 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kyse oikeastaan vaan esteettisestä ongelmasta, ylähampaat oli vinot ja ulkonevat (mistä nuorempana mm. mukavia lempinimiä kuten jänis...)ja itseäni hampaat alkoivat iän myötä häiritsemään, tuntui että ikä korostaa hampaita. Alahampaat taas olivat niin ahtautuneet, että menivät aika siksakkia.

Operaatio on ollut melko iso, yksi yläkulmahammas poistettiin jotta lopuille hampaille tuli tilaa. Sitten rakoa on kurottu kiinni hitaasti mutta varmasti. Lopputuloksesta hampaan poistoa ei huomaa. Alahampaat ovat korjaantuneet pelkillä raudoilla, helppo homma.

Varmaankin oikominen tapahtuu nopeammin, jos ei tartte hampaita poistaa ja tilaa löytyy jo valmiiksi.

Vierailija
9/16 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikomishoitoon erikoistuneelta hammaslääkäriltä. Hän osaa arvioida, miten kauan oikominen kestää ja paljonko maksaa. Arviota varten mun piti käydä myös röntgenissä.

...ja mulle on siis sanottu jo (erikoishammaslekuri), että maksimissaan vuoden kestäis kiinteiden kojeiden pito. Siksi täällä kyselen, että onko joku selvinnyt tosielämässä vähemmällä :) vai pitääkö varautua vuoteen...

ekalla kerralla, kun hoito siis keskeytyi, koje oli suussa 3-4 kk. Siihen aikaan (90-luvun alussa) ei käytetty retentiolankoja, joten hampaat palasivat vääriin asentoihin.

Vierailija
10/16 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hinta-arvio koko projektille taisi olla n. 4000 euroa ja sitä luokkaa tuo taitaa tulla maksamaankin.

Aluksi ajattelin korjata vain ylähampaat kun ne on ne kamalammat ja näkyvämmät, mutta kun alahampaiden korjaus tuli maksamaan lisää "vain" 1000 euroa, ajattelin että hoidetaan siinä samalla, ei se tässä konkurssissa enää varmaan maata kaada.

Lisäksi ihmisen vanhetessa alahampaat näkyvät kasvojen valahtaessa paremmin, joten tuo siksakkihampaisto tulisi koko ajan paremmin näkyviin.

Täytyy vielä lisätä, että mitään Hollywood-hampaita ei oikominen toki tuo, esim. itselläni ylähampaat ovat isot ja ovat sitä tietenkin oikomisen jälkeenkin. Mutta ovathan ne paremman näköiset tietenkin suorassa rivissä kuin sinne tänne harottaessa!

Vierailija
11/16 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon 4000 euroa, JOS otetaan alahammasrivi mukaan (siinäkin ois pikkuisen oiottavaa).

Vierailija
12/16 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oiottiin hampaita ylhäältä. Kaksi hammasta ottivat pois tilanpuutteen takia. Kaks vuotta piti rautoja. Sit kun raudat otettiin pois, ylähampaiden taakse jätettiin se tukilanka joka on siellä vieläkin.. Lääkäri sano et parempi pitää vähän pidempään rautoja kuin suositus oli, ettei hampaat vaan ala takaisin vääntymään. Hintaa sillon v.2000 tais tulla 7000 markkaa..

Vierailija
13/16 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös ulkonevat yläetuhampaat + välissä rako, eli ei mitkään kauniit. Olen käynyt hammaslääkärissä jo konsultaatiossa. Lääkärin mielestä pahasti purentavikaa ja totesi että raudat sekä ylä että alahampaisiin. Itselleni olisi riittänyt kun ylähampaat olisi saanut kuntoon.

Kaikkein oudointa mielestäni oli se että ylhäältä pitäisi poistaa 2 hammasta vaikka väljää on reilusti...? Haluaisin toisenkin mielipiteen ennen kuin terveitä hampaita lähden poistamaan, mutta erikoishammaslääkärissä pelkkä käynti on jo niin kallista... (~70 €)

Kuitenkin koko oikomishoito: Arviolta kesto 1,5 v ja hinta 4000€

Vierailija
14/16 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kinteä systeemi vain ylähampaissa, koska esteettinen ongelmani oli vain niissä. Yksi hammas tuli rivistä ulos pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Yhtään hammasta ei ole poistettu.

Aloitin hoidon 38 vuotiaana. Olin pohtinut asiaa jo vuosia ja sitten rykäisin sen alulle.

Konsultaatio maksoi 50e. Sen jälkeen tuli tuli yksi isompi lasku aloituksesta. Olen maksanut 100 e/käynti eli noin kerran kuukaudessa.

Vierailija
15/16 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mun kulmahampaat poistettiin n.1,5vuotta sitten. Toinen on kasvanut täyteen mittaan, mutta toist ei näy. On kuulemma ihan ikenen päällä, eikä tilakaan ole este puhkeamiselle. Hammas paljastettaisiin ensin kirurgisesti, siihen laitettaisiin jokin vetokoukku ja se yhdestettäisiin vielä oikomiskojeeseen. Näin kuvan ja oli ihan törkeän näköinen! Vanhojen tanssit tulossa, enkä halua todellakaan olla siellä paksu rautamöltti suussa..

Vierailija
16/16 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aloitettiin oikominen viime maaliskuussa. Tai silloin sain raudat ylös. Sitä ennen meni pari kuukautta, kun piti ensin leikata alhaalta ja ylhäältä yksi puhkeamaton viisaudenhammas pois. Kun suu oli toipunut noista leikkauksista, niin raudat tuli tosiaan ensin ylös. Aluksi ne tuntui tosi kauheilta ja hävetti, mutta niihin tottui ja kun ne oli vaan ylhäällä, niin itse asiassa kaikki ei aina välttämättä edes niitä huomanneet. Alas laitettiin raudat pari viikkoa sitten. Taas ollut aika tuskaista. Ylärivi alkaa jo olla aika hyvässä järjestyksessä. Alarivin kanssa ennuste on noin puoli vuotta ja sen jälkeen korjataan vielä purentaa. 2010 loppuun mennessä pitäisi hoidon olla joko valmis tai ainakin loppusuoralla. Sen jälkeen hoito jatkuu, mutta rautoja ei tarvitse enää käyttää.

Mulla on ollut lapsesta saakka ahtautta hampaissa. 10-vuotiaana hampaat oli vielä ihan suorat ja hampilekurit aina sanoi, että lievää ahtautta, mutta mitään ei kuitenkaan tehty. Hampaat lähti ajan myötä liusumaan limittäin, kun eivät mahtuneet kasvamaan normaalisti. Yläasteella yritin päästä oikomishoitoon, mutta haitan katsottiin olevan esteettinen, koska purennassa ei ollut vikaa, enkä päässyt kunnalliseen hoitoon. Siinä kohtaa innostus lopahti ja asia jäi. Nyt vihdoin 29-vuotiaana hakeuduin oikomishoitoon, koska kierot hampaan ovat häirinneet minua koko ikäni. Tosin nyt oli sitten purentakin jo mennyt niin huonoksi, että hampaita oli syytäkin ryhtyä oikomaan. Nykyinen hammaslääkärini ihmetteli, miksei hampaitani ole nuorena oiottu. Harmittaa, ettei asioita hoidettu kuntoon ennalta ehkäisevästi, vaan vasta nyt, kun tilanne on päässyt niin pahaksi, että on aiheutunut purentavirhe, lähdetään hampaita korjaamaan.

Yritin kysyä hammaslääkäriltäni kaikkia vaihtoehtoja, kun en olisi halunnut metallisia rautoja. Kysyin keraamisia kiinnikkeitä, läpinäkyvää lankaa, muovisia kiinnikkeitä, invisalign-kojetta jne. Kävin myös ennen rautojen laittoa kysymässä mahdollisuutta korjata hampaita laminaateilla. Hammaskirurgi suositti kuitenkin oikomista johtuen hampaiden asento- ja purentavirheistä. Laminaatit ei olis välttämättä pysyneet. Hammaslääkärini piti päänsä ja metallin väriset, perinteiset raudat on nyt suussa. Rumat on ja asiakaspalvelussa ei paljon naurata, mutta koetan ajatella positiivisesti ja katsella kauniita hymyjä. Ylähampaisiin olen ainakin tässä vaiheessa tyytyväinen. Toivottavasti alahampaidenkin kanssa kaikki menee yhtä hyvin.

Jos miettii oikomishoitoa aikuisiällä, niin kannattaa kysyä eri vaihtoehtoja, jotta ei tarvitse jälkeenpäin katua. Pienissä virheissä esim. laminaatit voi olla helpoin ratkaisu. Kannattaa myös kysyä eri hammaslääkäreiltä. Raudat on etenkin aluksi tosi kivuliaat, ruoan suhteen saa varautua rajoituksiin, kun ei voi kunnolla purra. Sitten on kaikki esteettinen riesa siihen päälle. Lopputulemaa en tässä vaiheessa vielä osaa sanoa, mutta kannustaisin kuitenkin ryhtymään projektiin, mikäli se vaivaa mieltä. Täydellistä rivistöstä tuskin tulee, mutta henkilökohtaisesti riittää, ettei tarvitse nauraessa laittaa enää kättä suun eteen tai hymyillä suu kiinni!