Se opettaa joka ei osaa..
Kommentit (17)
Those who can, do. Those who can't do, teach and those who can't teach, teach physical education.
Vitsiksi tuon olen aina ymmärtänyt. Ja Allenin vitsin pointti kohdistuu enimmäkseen siis liikunnan opettajiin.
opiskelemaan, mä en ole taitava liikunnassakaan. Olen opettaja ja erittäin hyvä sellainen. Oppilaani menestyvät hyvin elämässä. Huoh!
t. ope ;)
samahan se on muillakin aloilla kuin opetusalalla. Urveloita löytyy kaikkialta.
Se, joka ei osaa tehdä, opettaa tekemistä.
Se, joka ei osaa opettaa tekemistä, opettaa opettajia.
Se, joka ei osaa opettaa opettajia, on tutkija.
Suurinpiirtein näin minä olen sen kuullut.
Terv. ope
No nykyään, hyvät joilla ei työtä tekee opetushommia, vaikkapa ATK-alalla.
Se, joka ei osaa tehdä, opettaa tekemistä.
Se, joka ei osaa opettaa tekemistä, opettaa opettajia.
Se, joka ei osaa opettaa opettajia, on tutkija.Suurinpiirtein näin minä olen sen kuullut.
Terv. ope
Tämä saattaa päteä kasvatustieteessä, mutta ei substanssialoilla.
Se, joka ei osaa tehdä, opettaa tekemistä. Se, joka ei osaa opettaa tekemistä, opettaa opettajia. Se, joka ei osaa opettaa opettajia, on tutkija. Suurinpiirtein näin minä olen sen kuullut. Terv. ope
Olen tässä siirtymässä tutkijan hommista saman alan opettajan töihin! Tosin, tästä hokemasta poiketen osaan myös käytännössä tehdä oman alani hommia (olen sivutoimisesti ko. alalla yrittäjänä).
Tosin tänä päivänä kun töitä on vähän, työtä ei yksinkertaisesti riitä hyvillekään tekijöille ja on tehtävä kompromisseja.
Mut kyllähän se monella alalla on niin, että se joka tekee ja menestyy tekemisessään, on sen tekemisen keskipisteessä, saa parhaimman tyydytyksen työstään. Ja se joka ei saa sitä tyydytystä saa sen sitten siitä, että osaa auttaa muista tekemään. Ja se joka ei saa otetta koko asiasta itse, tutkailee ja vertailee ja analysoi mitä muut ovat tehneet. Kaikkia tarvitaan, eikä mikään ole huonompi toista- noin se vaan yleensä mun kokemuksen mukaan menee.
että joissain tietyissä kädentadoissa kuulemma kaikkein osaavimmilla 'mestareilla' on niin sisäistettynä se taito, etteivät osaa sanallisesti selittää sitä toiselle, tekevät vain intuitiivisesti.
monta asiaa osaan, opettaa en.
t. yliopistolla opettanut
että se joka ei osaa on toisten pomo. :)
Joillakin aloilla voi olla kaksi eri asiaa osata joku homma teoriassa tai sitten pystyä siihen käytännössä.
Mutta hyvä kun joka hommaan löytyy osaajansa!
Se on vain hauskaa kun pomo sanoo, kuinka homma pitäisi tehdä ja jokainen työtä oikeasti tekevä tietää, ettei sitä käytännössä VOI tehdä niin. Toki pomolla on sitten läjäpäin niitä halinnollisia hommia, joihin ei tarvita työn tekemisen hallintaa.
Mutta sellaista se tosiaan on kun pomona on ihminen, joka ei ko työtä ole koskaan päivääkään tehnyt eikä siitä ole minkäänlaista realistista näkemystä.
Ei sellaista alaa löydy jossa intuitio ei ole tärkeä johdattaja huipputasolla. Tämä pätee aivan samalla tavalla musiikissa ja lääketieteessä, vaikka nykyaikana muodollisen koulutuksen oletetaankin tekevän ihmisestä pätevän. Todellisuus vaan on toinen. Jollakulla saattaa olla vahva intuitio opettamiseen, vaikkei asianhallinta olisikaan yhtä hyvä kuin alan tekijöistä parhailla. Silti se joka on hyvä opettaja, voi olla opiskelijalle paljon hyödyllisempi oppimisessa kuin se joka on hyvä sen työn tekemisessä.
Miten voisi opettaa ellei itse ensin osaa? Toki lahjakkaasta ja ahkerasta oppilaasta voi tulla opettajaansakin parempi, mutta on opettajan asiansa osattava.