Synnytyksen käynnistys: Mitä siinä tapahtuu?Miten se sinulla sujui?
Itselläni on moinen edessä ensi vuoden puolella. Kertokaahan kokemusia!
Kommentit (10)
puoli kahdeksan maissa aamulla. Tyttö syntyi päivällä puoli yhden maissa. Tosi kipeä olin eikä mitään puudutuksia keritty antamaan. Mutta ei jäänyt mitään kammoa siitä.
joo tosiaan laitettiin pari pillerin murua emättimeen, ei tapahtunut mitään. sit puhkastiin kalvot ja ei mennyt kun 5min. kun napakat supistukset alkoi. ilokaasulla ja epiduraalilla mentiin, ennen näitä supistukset todella rajut. synnytys kesti 7h ja ponnistus 40min, ensimmäinen lapsi oli.
mitattiin vauvan sydänkäyrää sekä supistuskäyrää ensin muistaakseni noin vartti, sitten laitettiin "muru", eli pieni osa jotakin lääkekapselia (nimeä en muista), jonka jälkeen piti tunnin verran pysytellä makuullaan koko ajan noissa käyrämittauspiuhoissa kiinni, sen jälkeen sai liikkua normaalisti.
Tätä tehtiin neljä päivää kolme kertaa päivässä, joka aamu lääkäri teki tarkastuksen ja teki päätöksen, laitetaanko tänään "murua". Loppujen lopuksi mut käskettiin viikonlopuksi kotiin ja palaamaan uusintayritykseen tiistaiaamuna, kun mitään ei tapahtunut, muutamia supistuksia lukuunottamatta. Maanantai-iltana synnytys kuitenkin käynnistyi omia aikojaan.
Varaudu siis siihen, että eka eikä edes toka yrityksellä ei välttämättä tapahdu mitään :)
Ei siinä siis mitään kummempaa, nähtäväksi jää miten itselläni sujuu.
Itselläni on nyt menossa kolmas raskaus. Käynnistykseen on tällä kertaa päädytty siksi että synnytykseni ovat olleet niin nopeita (esikoinen 3h vesien menosta ja kuopus 45min vesien menosta). Onneksi satuimme olemaan jo valmiiksi liikkeellä kun vedet menivät kuopuksesta, sairaalaan kun on yli tunnin matka.
Kiitos vielä kokemuksistanne!
-ap
1. 3t 2. 2.5t 3. 2t neljännestä olin viikolla 38.1 4cm auki. Käynnistettin viikolla 39.1, kalvot puhkastiin noin 10 aamulla, supistukset alkoi tosi kovina 13 aikaan, ehdin saamaan onneksi paraversikaalipuudutteen (myös 2. kanssa sama), kaikki kivut katosi ja vauva syntyi 1t 15 min siitä kun supistukset alkoi, eli tosi helppo ja nopea.
Tuo tehtiin klo 9 aamulla. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut pariin tuntiin, joten klo 11 laitettiin oksitosiini auttamaan. Tyttö syntyi klo 20.03.
Hallittu, mukava tapahtuma.
Molemmat on käynnistyneet suun kautta otetuilla pillerinmuruilla. Toista yritettiin myös tipalla mutta se ei toiminut. Suht helppoja synnytyksiä molemmat.
Käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi epäkypsästä tilasta rv 40+0. Cytotecin muru kolmesti päivässä kohdunkaulalle. Ennen Cytotecia sydänkäyrässä 30-60 min, sitten murun kanssa käyrässä vähintään tunti-puolitoista. Makasin siis aika tehokkaasti sängyssä. Kahden päivän kuluttua saatiin pieniä supistuksia, mutta synnytys ei käynnistynyt. Kuudentena päivänä mut vietiin pitkään käyrään synnytyssaliin, Cytotecia laitettiin isompi annos ja olin siis koko ajan kätilöiden tarkkailtavana vauvan sydänäänten vuoksi (Cytotec voi aiheuttaa romahduksen sydänäänissä) ja oman verenpaineeni vuoksi. Noin kolme tuntia ison Cytotec-annoksen jälkeen alkoi sitten tapahtua, synnytys käynnistyi rytinällä. Olin nopeasti aivan kipeä, supistukset olivat käsittämättömän rajuja. Kalvot puhkesivat itsestään ja sain myös oksitosiinia. Siitä huolimatta noin 9 h jälkeen todettiin, että en aukea riittävästi (oli noin 7 cm auki). Lähdettiin leikkuriin, lapsi syntyi rv 41+0 sektiolla. Loppu hyvin, mutta käynnistys kypsytti mulla kohdunsuun sijasta lähinnä päätä.
Siinä laitetaan emättimeen synnytyksen käynnistävä lääke.Usein joudutaan laittamaan moneen otteeseen. Sitten odotetaan että supistukset voimistuvat, ja sitten todennäköisesti puhkaistaan kalvot ja autetaan oksitosiini-hormonilla käynnistymistä.
Minulla kaikki sujui nopeasti ja melko hyvin. Kipu tietysti on rajumpaa kun kaikki menee nopeammin kuin normaalissa synnytyksessä (yleensä). Ensisynnyttäjänä koko urakka oli ohi 10 tunnissa, vaikka pelkäsin sen kestävä kauemmin ja voimien ehtyvän. Sain epiduraalin ja se helpotti kipuja.Onnea matkaan :)