Peiton käyttö lisää kätkytkuoleman riskiä?
Käytittekö vastasyntyneellä peittoa vai voiko vastasyntynyttä nukuttaa ilman peittoa? Paljonko vauvalle täytyy pukea päälle yöksi, jos ei käytä peittoa? Entä missä asennossa lasta on turvallisin nukuttaa? Kyljellään vai selällään?
Kommentit (26)
kun jotkut suosittelevat että laittaa harsoa kevyesti naamaa tai poskea vasten niin auttaa vauvaa nukkumaan paremmin. noh meillä kävi niin että vauva oli kiepunut ja onnistuntu saamaan rätin naamalleen ja kun menin katsomaan niin sydän hyppäsi kurkkuun kun vauva ähisi ja haukkoi henkeä ja oli punainen ja hikinen ja kyynelissä. voi järkytys jos olisi tukehtunut!! että peiton kanssa voi kyllä käydä samoin jos se menee päänyli vahingossa...
Ensinnäkään harsoon ei kyllä tukehdu, ei sitten millään. Ja kuten joku totesikin, kyllä vauvalla peitto saa olla, se ei lisää kätkytkuoleman riskiä (koska se ei johdu tukehtumisesta!!!)kuin ehkä niin, että vauvalle tulee liian kuuma (viileässä nukkumisen on todettu ehkäisevän kätkytkuolemaa).
Tässä linkki hyvään "näin nukutat vauvasi turvallisesti testiin". Testin on tehnyt FSID eli UK:n "Foundation for the Study of Infant Death". Sieltä löytyy kuva jossa on nukkuva lapsi. Tuosta kuvasta tulee löytää x virhettä jotka nostavat riskiä kätkytkuolemaan. Seuraavalta sivulta pääsee tietenkin katsomaan mitkä ne riskit olivat.
Olkaapa hyvä: http://fsid.org.uk/Page.aspx?pid=411
haukkoi henkeään harso naamallaan,ei ehkä siihen olisi tukehtunut mutta jos olisi sen suuhunsa saanut imaistua niin sitten olisi,harso oli niin kiinninaamassa ja suuhunsa kun siitä olisi vetäissyt niin huh huh,nyt jo haukkoi ihan henkeään,alkoi äitiäkin itekttää siinä vaiheessa kun sain lapseni syliin ja vein parvekkeelle raikkaaseen ilmaan.
ompelutin anopilla sellaisia unipussukoita, ulkonäöltään on niinkuin mekko mutta helma on kiinni ommeltu. Puuvillamyssy, ohuet tumput ja body oli vauvalla ja puolipotkarit. Nukutin vauvaa kyljellään ja selän takana käytin vielä tukena tiukasti umpisolmuilla rullalle sidottua makuupussia. Selällään nukkuva vauva voi tukehtua omaan pukluunsa.
Mä nimittäin pelkäsin hysteerisesti kätkytkuolemaa.
kätkytkuoleman syytä ei tiedetä. Vauva ei siis siinä ole tukehtunut rättiin, peittoon, tyynyyn, oksennukseensa tai mihinkään.
Mä nimittäin pelkäsin hysteerisesti kätkytkuolemaa.
Sen käyttö lisää kätkytkuoleman riskiä huomattavasti kun lapsen lämmönsäätely heikkenee.
kätkytkuoleman syytä ei tiedetä. Vauva ei siis siinä ole tukehtunut rättiin, peittoon, tyynyyn, oksennukseensa tai mihinkään.
Esim. "It can be dangerous if your baby’s head gets covered when s/he sleeps. In the UK’s largest-ever cot death study, 16% of cot death babies were found with bed covers over their heads compared with 3% of babies who didn’t die. "
ole ollut tukehtuminen, koska silloin ei ole kyse kätkytkuolemastra.
aivan mahtava. Meillä lapsi nukkui koko vauvaiän unipussissa. Talvella laitoin vielä lisäksi housut ja bodyn, kesällä pelkkä body tai pussi.
Nukutin kolme ensimmmäistä lasta kyljellään ja tämä neljäs sitten selällään kun suositus oli muuttunut viidessä vuodessa. Peittoa olen käyttänyt kaikilla mutta kun laitat sen kainaloiden alta nukkumaan mennessä löytyy peitto sykkyrällä lapsen vierestä kun herää. Räsyä en lapselle jätä koska se on niin ohut ja pieni että siinä on omat riskinsä.
Vaatetuskin ihan sen mukaan onko lapsella kuin kuuma. Sen oppii käytännössä. Meillä pidettiin koko yökkäri ja sukat vauvana.
Jos nukutat kyljellään tärkeää on että alla oleva käsi tulee vauvan etupuolelle ettei vauva pääse kääntymään mahalleen. Sitten on eri asia kun oppii itse kääntymään osaa myös jo päänkin kääntää vaikka mahallaan nukkuisikin.
Me käytettiin vauvalla ihan pitkälahkeista+hihaista tavallista yöpukua (kokopotkari) ja sen lisäksi talvella lakanaa ja ohutta + kevyttä vilttiä puolella vartalolla. Huoneen lämpötila pidettiin hiukan normaalia lämpimämpänä.
Meidän vauva vaan vauvasta asti oli kuumakalle, eli oppi kyllä heti potkimaan kaikki peitteet pois ja sitä harrastaa edelleen 6-vuotiaanakin.
Riippuu toki siitäkin missä asuu ja mihin vuodenaikaan vauva syntyy. Jos asuu sellaisessa talossa, jossa joka nurkasta vetää kovasti, eikä huoneenlämpöä saa yhtään säädeltyä itse, niin pakkohan sitä on miettiä mitä lapselle laittaa yöksi.
Äitiyspakkauksen täkki on jokatapauksessa liian iso ja paksu ihan vastasyntyneelle. Otettiin käyttöön sitten n 1- vuotiaana. Samoihin aikoihin kuin ostettiin eka tyyny.
Vauvoillahan ei sitten käytetä missään tapauksessa tyynyjä, korkeintaan 5mm paksu päänalunen vuoden ikään asti. Syy selviää helposti, kun kokeilee sellaista lasten tyynyä/ensityynyä ihan vaikka nukellakin. Kuten huomaatte nukkumisasento muuttuu / pään asento muuttuu aika radikaalisti, jos vauva nukkuu selällään osankin aikaa yöstä.
Ihan hullu ajatuskin, ettei oltais laitettu lapselle yöks peittoa. Ekan kuukauden vauva nukku mun vieressä, mun paksun peiton alla (kuten sairaalassakin kätilöiden ohjeiden mukaisesti) ja sen jälkeen omassa sängyssä äitiyspakkauksen peiton alla. Mitään ylimääräisiä rättejä/harsoja ei olla sänkyyn vieläkään tungettu (lapsi nyt 4 kk). Ja nyt kun osaa itse tarttua tavaroihin, niin lapsi vetää jatkuvasti harsoja, leluja, vaatteita ym. kasvojen päälle, eikä saa niitä aina itse pois. Muutaman kerran on ollut naama punaisena ähisemässä, mutta ei oo kyllä vaikuttanu tukehtuvalta, vaan enemmäkin hermostuneelta ja säikähtyneeltä. En kyllä usko, että lapsi saa puhtaaseen ja kuivann harsoon itsensä tukehdutettua, kun eihän vauvaa muutenkaan voi pitkäksi aikaa ilman valvontaa jättää. Hulluksihan tässä tulisi, jos koko ajan pelkäisi,että vauva kuolee johonkin!
että katsokaa vaunuihin joissa vauvat nukkuvat esim. talvihaalarissa. Pää on silloin taakse kallellaan, alempana muuta kehoa. Suhteeessa oikean kokoinen tyyny takaa pään paremman asennon jolloin ei ainakaan ylähengitysteiden luulisi tukkeutuvan.
tutin käytön on todettu pienentävän kätkytkuolemariskiä. Tämän oletetaan johtuvan siitä että imeminen stimuloi vauvan keskushermostoa ja pitää yllä vauvan luontaista hengitysrytmiä.
Eihän vauva osaa sitä itse saada naamansa päältä pois. Meillä vauva ja 7kk eikä vieläkään peittoa ole. Hyvin päälle, ei tule kylmä.
tyyliin kudottu peitto, samantyyppinen mitä sairaaloissa pidetään. Se on lämmin, mutta ei voi tukahduttaa, koska sen läpikin voi hengittää.
sairaalassakesällä 09 sanottiin että kyljelleen mutta fysioterapeutti sanoi samaisena kesänä ettei ymmärrä mitä ne hoitajat viljelevät tota väärää tieto kun siitä on jo monsti sanottu että nykyinen suositus on selälleen.
Kyllä meidän vauvoilla (kaikilla neljällä) on aina ollut peitto nukkuessaan.
Kannaattaa nyt muistaa, että kätkytkuolema ei johdu mistään peittoon tukehtumisesta vaan on elimistössä tapahtuva tuntematon mekanismi. Eihän sitä vauvaa sinne peiton alle muutenkaan kokonaan peitellä, vaan mä ainakin nostan sen peiton suurinpiirtein vauvan rinnan korkeudelle.
Nukuttanut olen aina senaikaisten suositusten mukaan, esikoisen mahallaan, kakkosen kyljellään ja kaksi viimeisintä selällään. Suositus nykyäänkin on selällään.
Jos kätkytkuolema pelottaa noin kamalasti, oiskos syytä jutella noista peloista vaikkapa neuvolassa?