Miten olette ylläpitäneet ammattitaitoanne, jos olette olleet "pitkään" (>1,5 vuotta) perhevapailla?
Monellakaan alalla kun ei ole helppoa kotona ollessa ylläpitää työtaitojaan. Olemme itse ratkaissut asian niin, että ainakin toistaiseksi vuorottelemme puolisoni kanssa kotonaolossa. Silti mietin, kuinka pitkän hoitovapaajakson "uskallan" pitää, että ammattitaito vielä säilyy.
Usein vain puhutaan siitä, miten talous kestää perhevapaat ja että miten haluaa olla kotona, vaikka olisikin taloudellisesti tiukkaa, mutta miten käy ammattitaidon? Joskus sanotaan, että organisointikyvyt jne. kehittyvät kotona ollessa. Varmaan näin onkin, mutta silti on paljon aloja, joissa jo muutaman vuoden poissaolo aiheuttaa taitojen ruostumisen tai kelkasta putoamisen.
Kommentit (6)
Itse olen tehnyt ylimääräisen tutkinnon tämän 1,5v aikana (tekniikan akateeminen ala)
olen ekonomi, ja IT-alalla projektipäällikkönä töissä. Hyvinpä pääsin kelkkaan mukaan vielä 3,5 vuoden jälkeenkin. Ekat 6kk oli vähän raskaita, mutta sitten alkoi luistaa sitäkin paremmin!
Eli mun alalla ei ollut ylläpito tarpeen, nopea oppimis- ja sopeutumiskyky kylläkin.
Ja oman alan kelkassa on ollut kyllä vaikea pysyä. On tullut hd-kuvaa ja digitalisoitumisen myötä moni juttu on muuttunut totaalisesti. Olen siis media-alan ihminen.
Olen perustanut perhevapaiden aikana oman firman, jonka kautta teen vähän töitä ja koetan pysyä kelkassa mukana. Mutta jonkinlaista päivitystä taitoihin ja varsinkin alan uusien tuulien tietämykseen täytyy aikanaan tehdä kun töihin taas lähden.
Eikä kyllä ollut mitään paineita palata työelämään tai oikeestaan ei ees palata koska en ehtiny olla valmistumisen jälkeen ees töissä...
Perhevapaiden vuorottelu ei ole ollut taloudellisesti mahdollista.
Kotona jo 6 vuotta...
se hyvä puoli kyllä, että mies on samassa työpaikassa, joten vähäsen tulee jotain kuulumisia vaihdettua. Enemmän olisi varmaan syytä...