Työtehtävän vaihto vaativampaan firman sisällä?
Onko joku tehnyt niin?
Olen ajatellut hakea meidän suuressa firmassa astetta vaativampaa avoinna olevaa työtehtävää. Mulla on tehtävään sopiva koulutus ja työkokemus. Paikka on meidän intrassa auki, ei siis firman ulkopuolella haussa. Mutta jotenkin olen sellainen ihminen, että aina aliarvioin itseäni ja ajattelen, että varmaan pomot nauraa, kun olen kehdannut laittaa hakemuksen eikä ota tosissaan... Vaikka oikeasti kyllä pärjään hyvin työssäni. Onko tämä normaali tunne?
Tämä avoinna oleva paikka ei ole esimies-tehtävä. Ja työ on eri organisaatiohaarassa kuin nyt eli mulle tulisi eri esimies kuin nyt.
Saako nykyinen esimieheni tietää, että olen lähettänyt paikkaan hakemuksen? En haluaisi, että saa....Uuden tehtävän esimies on esimieheni pomo eli nykyinen pomon pomo minulle. En tee hänen kanssaan nykyisen käytännön työtä eli siksi hänen varmaan täytyisi kysyä joltakin suosituksia. Onpas monimutkaista... Entä kyselevätkö kenties suosituksia nykyisiltä kollegoiltani (tai esimieheltäni)? Saisin kyllä hyvät suositukset, sitä en epäile, mutta en haluaisi, että koko firma saa tietää, että olen hakenut pestiä. Jos sitten en saakaan paikkaa...
Kommentit (3)
Itse ainakin olen aikoinani isossa organisaatiossa (talossa 2.000 henkeä, koko konsernissa 10.000) hakenut muitakin paikkoja, eikä koskaan omalle esimiehelleni siitä kerrottu.
Samoin myöhemmin pienemmä yrityksessä (noin 200 henkeä) sisäisistä siirroista puhuttiin esimiehelle siinä vaiheessa, kun tyyppi oli valittu. Muuten ei asiaa esimiehelle kerrottu.
Tästähän ei olisi minun tilanteessani kyse. Mutta jos joskus tulisi vastaava paikka hakuun? Toki vanhat tiimikaverit voisivat olla ihmeissään, että miksi kollega pääsikin meidän pomoksi, mutta onko jotakin muita ongelmia?
ap
Ongelmia tulee lähinnä siinä tilanteessa jos nimitetään omassa organisaatiossa työkavereiden yläpuolelle, mutta siitähän ei sinulla ole kysymys.
Mutta ei tietenkään koko firma. Esimiesasemassa olevat oppivat nopeasti, ettei monistakaan vireillä olevista asioista voi puhua avoimesti. Kollegoiltasi tuskin mitään kysellään, mutta esimieheltä ihan varmasti. Hän saa todennäköisesti jopa sanoa, haluaako hän päästää sinut pois vai ei.
On aina hyvä merkki että hakee vaativampaa työtä. Vaikkei sitä saisikaan. Pelko pois ja hakemaan! Ongelmia tulee lähinnä siinä tilanteessa jos nimitetään omassa organisaatiossa työkavereiden yläpuolelle, mutta siitähän ei sinulla ole kysymys.