Millaista liikuntaa harrastatte viimeisellä raskauskolmanneksella?
Jos ohjeita lukee, juuri mitään ei saisi tehdä. Mutta jos olo on hyvä ja energinen, kai voi vielä käydä jumpissa ja kevyellä hölkällä?
Kommentit (5)
en oo muutenkaan aikoihin muuta harrastanut, eli raahaan kauppakassit kotiin ja työntelen esikoista rattaissa, kävelen lähes kaikkialle ja siinä sitä liikuntaa tuleekin..niin ja esikoisen nostelut vielä lisäksi..mulla rv 34
Oikeastaan enimmäkseen pyöräilin viimeisellä kolmanneksella kun kävely alkoi olla niin vaivaloista ja en halunut jäädä kotiin sohvalle istumaan. Vielä samana päivänä ennen kuin lähdin sairaalaan synnyttämään esikoistani, kävin 10 km pyörälenkillä. :D
Spinningin tosin lopetin jossain vaiheessa kun alkoi supistelemaan.
Sain usealta lääkäriltä ohjeet, että oman voinnin mukaan voi kuntoilla. Eli jos ei tunnu epämiellyttävältä eikä käy supistelemaan, on liikunta ok, lukuunottamatta tietty steppiä tai jotain hypimistä.
Itse olin pumpissa vielä reilu viikko ennen synnytystä.
Liikuntaa saa ja PITÄÄ harrastaa!
Järkeä aina pitää käyttää, mutta jos jaksaa ja liikunta ei satu, ei supista niin mikäs sen estää? Potkunyrkkeilyssä tulee potkuja suoraan mahaan joten sitä ei suositella, ja on lajeja joissa on hurjasti hyppyjä ja muuta joka vaikuttaa, niinkin "löysä" laji niinkun jooga sisältää venytyksiä joita ei raskaana saisi tehdä mutta pätevä ohjaaja kyllä osaa sanoa heti mitä voit tehdä. Jos ohjaaja on ulalla kun sanot että olet raskaana niin älä mene semmosen tunneille.
Mutta kyllä ihmiset harrastaa vaikka juoksulenkkejä raskaana, jokkut juoksee maratoonin ja lopettaa kun siltä tuntuu.
Se nyrkkeilijä Wahlstöm oli ihan loppuraskaudesta keikkumassa ilmassa tehden narutemppuja, joka vaatii aika lailla varmasti vatsalihastenkin käyttöä joten ihmettelen miksi ei voisi liikuntaa harrastaa jos olo sen sallii.
Perusohje on, että kannattaa kuunnella itseään ja kaikkea sellasta voi tehdä mikä ei tunnu pahalta.