Milloin hakeutuisit minuna lapsettomuushoitoihin?
Ikää 30, olemme nyt yrittämässä lasta neljättä kiertoa. Edeltävä ehkäisy on ollut keskeytetty yhdyntä ja tärppipäivinä myös kumi(2 vuoden ajan). Olen testannut ovulaaion, toistaiseksi jokaisessa edeltävässä kolmessa kierrossa olen ainakin ovuloinut ja olemme harrastaneet seksiä otollisina päivinä varmastikin riittävästi. Kiertoni on säännöllinen, ei vuotohäiriöitä.
Olen vain ihmetellyt, että ei ole vielä kuitenkaan kaikesta huolimatta tärpännyt. Kauanko minuna odottaisitte ennenkuin hakeutuisitte tutkimuksiin? Ikää tosiaan on jo tämän verran ja lapsia olisi toiveissa ainakin 2.
Kommentit (15)
Odottaisin vielä neljä kiertoa, ja jos ei edelleenkään olisi tärpännyt, menisin ensimmäisiin tutkimuksiin.
Miksi neljä? No keskimäärin kai menee se puoli vuotta yrittämiseen ihan perusterveilläkin ihmisillä. Hedelmöityminen kun on aivan sattuman kauppaa. Mutta 8 kuukaudessa todennäköisyys hedelmöityä alkaa olla jo aika hyvä, jos on sekstailtu oikeina aikoina (oletko varma että te teette niin?). Joten siinä vaiheessa alkaisin varmaan oman mielenrauhan takia hakea ensimmäisiä testituloksia: onko miehen siittiöt elossa jne.
Vaikka sattuisi rakastelemaan juuri ovulaatioaikaan niin silti on vain 25% mahdollisuus että raskaus alkaa (sattumasta johtuvat ongelmat hedelmöittymisessä, kiinnittymisessä jne). Ja alkaneista raskauksista jopa 75% keskeytyy juuri kuukautisten alkamisajankohtana erilaisiin varhaisiin alkion kehityshäiriöihin.
Aloitetaan heti kuukautisten loputtua n. kp 5 ja jatketaan siitä suunnilleen kierto ihan loppuun asti. Tosin ovulaatioviikolla seksiä harrastetaan vähintään jokatoinen päivä. Tunnistan ovulaation kyllä kipuna ja testitkin niin väittävät, että ovuloin n. kp 12-13.
N. puoleen vuoteen minäkin olen varautunut ja ajattelin tämän kierron+kolmen seuraavan jälkeen hakeutua hoitoihin jossei mitään tapahdu. En haluaisi hukata yhtään aikaa!
ja sitten tutkimuksiin. Se on ainakin lääkäreiden suositus.
käynyt gynekologilla? Meikäläinen meni ihan tavalliselle gyne käynnille ja kysyi löytääkö/huomaako hän jotain estettä raskautumiselle. Ja varmasti se lääkärikin osaisi neuvoa milloin hakeutua, millanen prosessi jne jne.
Silloin ei ainakaan huomannut mitään. Kerroin kyllä, että lasta aletaan pian yrittämään. Hän sanoi, että tuskin mitään esteitä on.
Olen kyllä sairastanut klamydian, mutta huomasin sen heti ja se hoidettiin nopeasti (sain oireita). Mitään isompia tulehduksia mulla ei ole ollut, vain hiivaa.
ap
adoptiojonoon ehkä viiden vuoden kuluttua...
Eli en nyt lähtisi vielä tekemään niitä kamalia hoitotoimenpiteitä (pistä itseesi ruikulla mahaan nämä mössöt) ekoista yrityksistä. Kauheen kiireisiä ihmiset nykyään.
Jos miehesi on joskus saanut kunnon tällin alapäähän, sairastanut sikotautia, leikattu tyrää tms. niin lähettäisin siinä vuoden tienoilla simppanäytteisiin. Ei ole mitenkään kallis toimenpide (60-80e yksityisellä).
Klamydia tietääkseni saattaa tukkia munanjohtimia ja sen saa selville kohtuu helposti (120-150e).
En itse jaksaisi miettiä onko jotain vikaa, jos olisi riskitekijöitä niin menisin tutkimuksiin jo aikaisemmin.
Olet ihan normi-iässä ja perusterve.
Kaverini sai lapsen 4 vuoden ehkäisemättömyyden jälkeen (ilman hoitoja) ja toinen kaverini 6 vuoden ehkäisemättömyyden jälkeen.
Ei naisen elimistö ole mikään lisääntymisautomaatti, joka hedelmöittyy joka kierroksella.
Vuoden yritys ja sitten tutkimuksiin. Se on ainakin lääkäreiden suositus.
Tämä vanha hokema tulee siitä, että julkisella puolella pitää olla vuoden yritys takana ennen kuin hoitoihin pääsee.
Kannattaa mun mielestä mennä puolen vuoden kuluttua, jos mitään ei ole tapahtunut, ihan oman mielenrauhan vuoksi.
onko miehesi sairastanut sikotautia. Jos on, hän on voinut sairastaa myös kivestulehduksen, joka on todella yleinen syy miehen hedelmättömyyteen. Tunnen yhden pariskunnan, joka käy juuri tästä syystä hoidoissa. Alkoivat epäillä siinä vaiheessa, kun puoli vuotta yritystä oli takana. Onneksi eivät odottaneet kauempaa, koska ilman apuja lapsia ei tule.
Itse kyllä päätin nyt niin, että odottelen sen pari kiertoa vielä jos en sitä ennen raskaaksi tule. Ei tätä kestä kyllä pää tätä odottelemista... Ja mitä järkeä odottaa jos simpoissa tosiaan joku vika tai putket tukossa? Tuskin niitä lapsia sitten ilman hoitoja tulee jos vaan odottaa ja odottaa...
Toivottavasti tärppäis eikä olis mitään ongelmaa, mutta kun koskaan ei tiedä.
ap
vaan ryhtyisin selvittämään mahdollisuutta adoptioon. Maailmassa on niin paljon valmiita lapsia, jotka haluaisivat juuri sinut äidikseen!
Kun ei kerran nyt ole viitteitä mistään ongelmista (kiertohäiriöitä, ovuloimattomuutta tms).