työvoimaneuvoja?
Onko kokemusta tai tietoa työvoimaneuvojan työstä? Onko vaikeaa ja kuinka laajoja asioita pitää hallita? Voisiko siinä pärjätä teologin koulutuksella, vailla mitään kokemusta tai tietoa työhallinnon jutuista? Eli pystyykö ottamaan itse selvää ja hallitsemaan sen verran tietoa että voisi tehdä vuoden sijaisuuden ko. tehtävässä?
Nimim. harkitsee...
Kommentit (15)
voidaan työllistää työvoimaneuvojaksi ainakin alkuvaiheessa. Ei tarvitse tietää mistään mitään, joka toinen lause voi olla "en tiedä, tätä pitää selvittää, tule huomenna uudestaan". Ja usein työttömän asiakkaan pitää itse ruveta neuvomaan tällaista työvoimaneuvojaa, että mitä lomaketta ja hakemusta mihinkin tarvitaan. Ärsyttäviä tyyppejä, en arvosta yhtään!
Sen verran ajat on muuttuneet että kun kouluttautuneita riittää jonoksi asti niin kyllä saa poimia haastatteluun parhaimpia esim opisto tai AMK tason henkilöitä.
Eli ei mene läpi enää tuo "koulutus kuin koulutus"-teema. Voi olla että teologissa on katsottu olevan muulla tavoin ainesta ammattiin jos työtä on tarjottu. Mutta aikamoinen alan vaihdos kyllälin näin äkkiseltään. Ehkä hän ei sitten ole pitkään aikaan alaltaan ole työtä saanut vaikaka fiksu yksilö olisikin.
millä koulutuksella pääsee sinne tiskin taa näpyttelemään konetta ja leikkimään jumalaa?
Ööö.. Eiköhän niillä työkkärin tädeillä ole ihan samalla tavalla ylhäältä tulleet ohjeet ja määräykset kuin muillakin alemman tai keskitason työssäkävijöillä.
Väännetäänpä rautalangasta: Jos olet töissä vaikka bensa-asemalla, luuletko ihan oikeasti että saat ihan itse päättää mitä on valikoimissa, paljonko bensa maksaa, kelle sitä myydään mihin hintaan jne? Vai olisko kuitenkin niin että työssä kuin työssä yleensä noudatetaan työnjohdon ohjeita ja määräyksiä. Ei se bensiksen pitäjäkään "leiki jumalaa" kun ei anna sulle sitä kolmen euron alennusta mitä haistatellen vonkaat. Tai sitten ei ole kauaa töissä. Olikohan riittävän selvästi selitetty.
sieltä löytyy selostukset n. 800 muustakin ammatista. Työhallintoon ei ole varsinaista ammatillista koulutusta, lakipykälät ym. joutuu opettelemaan paikan päällä, ja niitä ei olekaan ihan vähän. Eli se on ihan totta, että uran alkuvaiheessa työvoimaneuvoja joutuu tarkistamaan aika monta asiaa, eikä osaa heti vastata kaikkiin kysymyksiin. Oppimiskykyä ja asiakaspalvelutaitoja siis tarvitaan, tutkinnolla ei ole niinkään väliä mikä se on, kunhan on tutkinto.
Kaikki päätökset pohjautuvat lakiin ja asetuksiin, ei neuvoja voi niistä itse päättää. Laki on kaikkien luettavissa myös netissä, joten sieltä voi tarkistaa, jos epäilee että omalla kohdalla on tapahtunut virhe. Monimutkaisissa asioissa pykäliä tulkitsee työvoimatoimikunta, johon kuuluu edustajia myös te-toimiston ulkopuolelta.
koulutuksella ole väliä tuohon hommaan. Tai siis saattaahan olla niin, että koulutus pitää olla, muttei alaa vastaava välttämättä. Mun kaveri on tuollainen ja on metsätalousinssi koulutukseltaan. Mukavaa hommaa, kerkee omiakin hommia hoitaa=)
taitavat juuri olla uusimassa toimistoalan kuvauksia. Eli muuttuvaa on työkkärin työkin, en pysy itsekään perässä tarkistamatta asioita jostakin.
ammatinvalintapsykologi
mut noihin ei pääse, jos ei oo mitään työkokemusta työvoimahallinnosta.
millä koulutuksella pääsee sinne tiskin taa näpyttelemään konetta ja leikkimään jumalaa?
Ärsyttäviä tyyppejä.
Eli tahtoisin kaliffiksi kaliffin paikalle !