Raskausmyrkytyksestä tietävät, onko aihetta huoleen?
Mulla on nyt neljänä iltana ollu ylävatsa Tosi kipeä, sellainen puristava vanne ja syvään hengittäminen sattuu. Raskausviikkoja 22+. En ole ylipainoinen eikä aiemmissa kahdessa raskaudessa ole ollut samaa. Normaalisti verenpaineet n.95/55, (matalat olleet aina, ei koskaan yli 100)
Nyt paineet olleet n.125/70 tienoilla. Siis ihan norm. lukemat, mutta lähtötasoon nähden koholla?
Osaisko joku viisaampi kertoa mitä tehä?
Kommentit (10)
minun oloni oli närästystä ja valas-oloa lukuunottamatta ihan hyvä. Osastolla olin ja kerjäsin, että pääsisin käymään jätskillä kaupungilla edes tunniksi, mutta eivät päästäneet. Vielä päivää ennen sektiota olo oli, normaaleja raskausvaivoja lukuunottamatta hyvä.
Mutta ap:n oireet eivät minusta kuulosta toksemialta. Jos ei valkuaista ole niin ei sinulla ole mitään hätää.
Verenpaine on kunnolla koholla siis jotain yli 145/95, valkuaista virtsassa ja maksa-arvot koholla. Maksakipu tai miksi sitä sanottiin on yleensä oikealla puolella rinnan alla siis ei mitään vatsakipua, joskin mulla oli kipu rintalastan alla keskellä, mutta siinä vaiheessa olin jo sairaalassa viikon maannut lievän raskausmyrkytyksen takia...
Ei raskausmyrkytyksen alkamista välttämättä mistään muusta kuin verenpaineesta ja valkuaisesta virtsassa alkuun huomaakaan ja siksihän niitä neuvolassa seurataan.
Älä välitä noista. Mulla myös lähinnä alipainetta ja kyllä säikähtäisin jos paineet nousisivat "noin korkealle". Korkeahan toi paine ei siis ole, mutta on se meille joilla normaalisti paine jotain ihan muuta.
Närästys ei myöskään ole tuollaista, eikä ilman kiertäminen. Sinuna kävisin varmuuden vuoksi huomenna lääkärillä. Tuo että hengittäminen sattuu ei kuulu raskausoireisiin.
ylävatsalla on klassinen hellp-syndrooman oire. Ei ole sama asia kuin raskausmyrkytys. Soita äitiyspolille, jos ei huomenna ole parempi olo!
raskautta. Raskausmyrkytys voi olla ,vaikka oma olo olisi ihan hyvä (turvotusta lukuunottamatta). Mutta ei tuo välttämättä sitä ole - silti kannattaa mennä tutkittavaksi.
Puristava vannemainen kipu on yksi mahdollinen raskausmyrkytyksen subjektiivinen oire. Muita ovat päänsärky sekä "tähtien näkeminen". Raskausmyrkytys voi kuitenkin olla myös ilman noita oireita.
Vannemainen kipu voi liittyä vatsaportin sulkijalihaksen löysyyteen ja siitä aiheutuvaan refluksiin. Minulla samankaltainen kipuilu alkoi raskausviikolla 12. Raskausmyrkytys alkoi viikolla 32.
tuo ahdistus ja vanne juuri ylävatsassa ja oli vaikea hengittää (raskausmyrkytys alkoi kehittyä rv 22 -->).
Myös ohjeistus on että jos verenpaine muuttuu 15 yksikköä, on se hälyttävää.
Joten nyt yhteys neuvolaan ja virtsatesteihin, onko proteiinit plussalla.
Jos ei ole valkuaista virtsassa, päänsärkyä, näköaistimuksi tai alapaine 90-100 luokkaa, niin eihän vatsakipu ole mikään oire. Kyllä sen ihan oikeesti tietää, koska raskausmyrkytys on. Mulla takana 2 toksemiaraskautta ja olo ollut sellainen, että pelkää kuolevansa.
Pieru siellä vaan etsii ulospääsyreittiä.