Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Umpparitulehduksen oireet? Onko kipu kovaa?

Vierailija
28.09.2009 |

Voiko kestää useita vuorokausia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensä jossain vaiheessa alkaa helpottaa = alkaa olla tosi kyseessä. Oksettaa, vatsa kipeä, lämpöä, heikko olo. Kaikenlaista oiretta.

Vierailija
2/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti myös sen mukaan, kuinka pahasti umpisuoli on tulehtunut. Joillakin ensimmäiset oireet ovat olleet jo kuukausia ennen leikkausta.

Yksi tapa tutkia asiaa on mitata kuume sekä kainalosta että peräsuolesta. Umpisuolentulehduksessa ero on yleensä selvästi suurempi kuin normaali 0,5 C.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön pyörin sängyssä tuskissani. Aamulla oli kyllä aika hyvä olo, vatsa vaan hieman arka, ja menin äitini 50v. synttäreille.

Illalla kerroin vanhemmille edellisestä yöstä ja käskivät mennä varmuudeksi lääkäriin. Itse en olisi mennyt.

No, päädyin sairaalaan ja seuraavana yönä leikattiin tulehtunut umppari. Kivut ei päivän aikana missään vaiheessa kuitenkaan palanneet.

Vierailija
4/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa kun on kulunut jo kymmenisen vuotta. Taisi alkaa särkynä illan aikana. Parissa/kolmessa tunnissa sitten voimistui.

Vierailija
5/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina oli vähän kipeä olo. Päätin jäädä kotiin. Yöllä oli jo vähän tuskaa.

Tiistaina olo oli ihan kamala. Yöllä näin unia jostain väreistä, jotka vaan risteili ympäriinsä. Mikään ei pysynyt sisällä, ei edes vesi.

Keskiviikkona soitin vanhemmilleni, että taidan kuolla. Pissaa ei enää tullut ja olin tosiaan melko varma kuolemastani.

Isä vei minut samana päivänä lääkäriin.

Umppari oli puhjennut ja vatsanpeitteet pahasti tulehtuneet. Toipumiseen meni pitkä aika ja laihduin 6 kiloa viikossa, 51 kilosta 45 kiloon. Näytin hirveältä.

Tämä kaiketi pahemmasta päästä. Olen nähnyt lievempiäkin tapauksia, muttei missään tapauksessa ole leikin asia.

Vierailija
6/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä meni vajaa kaksi tuntia siihen etten enää kivulta pystynyt kävelemään. Sairaalaan menin ambulanssilla ja varautuivat jo siinä ajon aikana leikkaamaan minut.

Vierailija
7/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten on jo mainittukin. Se, että kipu yhtäkkiä helpottaa, voi kertoa myös siitä, että umppari puhkeaa. Pian siitä, kuitenkin olo alkaa huonontua...

Vierailija
8/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

umpparikipu alkoi ylä-keskimahalla todella yhtäkkiä. En pystynyt nukkumaan, seisomaan suorassa enkä oikein hengittelemäänkään kuin pinnallisesti. Tätä kovaa kipua kesti kolmisen tuntia, sitten helpotti ja nukahdin. Heräsin muutaman tunnin päästä siihen, että kylkeä kääntäessä oikealle alamavatsaan pisti. Tämä alavatsakipu ei ollut voimakasta ja helpotti päivän aikana. Kävin lääkärissä vuorokauden jälkeen, kun labratuloksissa oli tulehdusarvot koholla. Lääkäri totesi, että umppari oli parantunut itsestään ja tulehdusarvokin laskenut. Ei leikattu, eikä ole uusinut.

Vierailija
9/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipu oikealla puolella en pystynyt kävelemään kunnolla ihan linkussa kuljin. Ambulanssilla sairaalaan äitiyspolille. sieltä tarkkailuun ja leikkauspöydälle umppari poistettiin tosiaan rv 17+, ja kuumetta ei ollut päin vastoin ambulanssissa mitatiin 3 eri mittarilla kun luulivat mittarin olevan rikki 35.5c.

Eli oireet voi olla mitä vaan.

Vierailija
10/19 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo huononi muutamassa tunnissa tosi pahaksi. Leikattiin seuraavana päivänä tähystyksessä, olin muistaakseni sairaalassa kaksi yötä.

Vierailija
11/19 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tota noin tää viesti on tullut ehkkä vähäsen myöhään.... Mutta mua sattuu ihan perhanasti vattaan niin luulen että mulla on umpparitulehus. Laittakaa lisää tietoo plz.

Vierailija
12/19 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

umpparikipu alkoi ylä-keskimahalla todella yhtäkkiä. En pystynyt nukkumaan, seisomaan suorassa enkä oikein hengittelemäänkään kuin pinnallisesti. Tätä kovaa kipua kesti kolmisen tuntia, sitten helpotti ja nukahdin. Heräsin muutaman tunnin päästä siihen, että kylkeä kääntäessä oikealle alamavatsaan pisti. Tämä alavatsakipu ei ollut voimakasta ja helpotti päivän aikana. Kävin lääkärissä vuorokauden jälkeen, kun labratuloksissa oli tulehdusarvot koholla. Lääkäri totesi, että umppari oli parantunut itsestään ja tulehdusarvokin laskenut. Ei leikattu, eikä ole uusinut.

joko olit puoskarin käsittelyssä tai sitten muuttelet lääkärin sanoja.

Tulehdusarvon koholla olo ja mahakipu eivät siitä diagnoosiksi. Onhan se tietenkin kiva ajatella, että "minulla oli umppari tulehtunut ja sitten se parani itsestään".. Sinulla nyt oli maha jostain syystä kipeä ja tulehdusarvo koholla (siihen voi olla sata syytä), varsinaista syytä et pysty tietätään, ellei sinua sitten kuvattu.

Oma umpparini tulehtui, kipu oli kaikkialla vatsan alueella, välillä myös oikella alhaalla. Välillä olin tuskainen, välillä vähemmän. Tulehdusarvo oli koholla. Ensiavussa lääkäri totesi, että syitä voi olla monia (umppari, kasvain, joku häikkä muuten vatsan alueella), vasta kuvauksen jälkeen pystyy sanomaan, missä on vika.

Itselläni se tosiaan ol umppari, olin tässä vaiheessa jo täysin kivuton, mutta leikkaukseen ne minut määräsivät. Kävelin itse osastolle odottamaan leikkausta, tulehtunut umppari sieltä poistettiin. Osastolla taisin olla 1,5 vuorokautta.

Vierailija
13/19 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut jo sairaalassa lääkityksessä ja leikkaus peruttiin. Lääkäriin, jos kovin sattuu.

Vierailija
14/19 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina ole kipuja.

Vierailija
15/19 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kipu oli koko vatsalla, oksetti, ripuli, en pystynyt syömään mitään. 1. päivänä ei ollu tulehdusarvot koholla joten passitettiin takas kotiin. 4. päivänä menin uudestaan lääkäriin, tulehdusrvo oli 400, kuumetta 39 ja umppari jo puhjennut. Kipu hellitti aina välillä ja alkoi taas uudestaan.

Vierailija
16/19 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei osaako joku kertoa mistä johtuu! Minua on sattunut 3pv oikealle puolelle vatsaan, kääntyminenkin sattuu ja painaminen?

Vierailija
17/19 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin että jos yskiminen tai nauraminen sattuvat niin sitten päivystykseen. Ja olihan se sitten tulehtunut, leikattiin samana iltana.

Vierailija
18/19 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kissaa kirjoitti:

Hei osaako joku kertoa mistä johtuu! Minua on sattunut 3pv oikealle puolelle vatsaan, kääntyminenkin sattuu ja painaminen?

Ei kuulosta normaalilta. Mene lääkäriin. Vatsan oireet kannattaa ottaa vakavasti.

Vierailija
19/19 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tulehtunut umpilisäke oireili vain ”normaalia” selvästi kovempana polttelevana vatsakipuna. Kipu haittasi kävelemistä ja suorassa seisomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän