Ajokortin uusiminen 45 vuotiaana
Asun ulkomailla eu-alueella ja olen tayttanyt reilut pari kuukautta sitten 45v. kysyisin onko minun uusittava suomalaista ajokorttia jossain muodossa? Netista loysin vaihtelevaa tietoa asiasta. Kiitos etukateen jos joku osaisi auttaa.
Kommentit (6)
kohdassa "Voimassa ... asti"?
Minulla ainakin on voimassa varhaiseläkkeelle asti. Sitten ajattelinkin muuten ostaa pienen punaisen moottoripyörän ja ajaa auringonlaskuun eli tosta Kehä III:a vähän matkaa.
45-vuotispäivää kirjeen, jossa pyydetään toimittamaan poliisille todistuksen näkökyvystä. Jos muutoksia on tapahtunut, esim. joutuu käyttämään silmälaseja ajaessa, ajokortin joutuu uusimaan.
Näin siis Suomessa, ilmeisesti AKE ei lähesty ulkomailla asuvia tässä asiassa.
Kai ajokorttisi on voimassa, jos sinulle ei ole erikseen ilmoitettu, että ajo-oikeutesi olisi evätty? Ehkä AKE ja asuinmaasi poliisi voisi auttaa.
Ei siis varsinaisesta uusimisesta ole kysymys. En tiedä sitten liittyykö tuo siihen, että on "ammattiautoilija" vai pitääkö myös normiautoilijoiden toimittaa lääkärintodistus viiden vuoden välein, alkaen 40-vuotiaasta.
Alkuperainen kysyja siis taalla. Ei mulle ole tullut tietoa/kehoitetta postitse, vaikka maistraatti tietaa osoitteeni. Netista ymmarsin etta olisi 2 kuukautta aikaa toimittaa silmalaakarin-, tai optokontodistus jonnekkin. En vain ymmarra pitaako tarkastus tehda Suomessa?
kohdassa "Voimassa ... asti"?
Minulla ainakin on voimassa varhaiseläkkeelle asti. Sitten ajattelinkin muuten ostaa pienen punaisen moottoripyörän ja ajaa auringonlaskuun eli tosta Kehä III:a vähän matkaa.
sen jälkeen se täytyy uusia ihan oikeesti.
optikon näöntarkastustodistus pitää lähettää johonkin, optikko lähetti sen suoraan en siis muista mihin.
Suomessa tuli kehoitus mennä tuohon näöntarkastukseen kotiin. Oliskohan ollut 3kk aikaa synttärien jälkeen, en kyllä ihan tarkkaan muista.