Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuume - peittojen alla vai kevyt vaatetus?

Vierailija
26.09.2009 |

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…

Miten kuumeista lasta hoidetaan?

Mahdollisimman kevyt vaatetus, ympäristön viilentäminen esimerkiksi avaamalla ikkuna ja tarvittaessa pyyhkimällä ihoa haaleassa (ei kylmässä) vedessä kostutetuilla pyyhkeillä ovat "fysikaalisia" keinoja alentaa kuumetta. Viilentämisellä kuume laskee noin puoli astetta. On muistettava, että kuumeista lasta ei saa hikoiluttaa esimerkiksi paksujen vällyjen alla! Kuumeisen lapsen ei tarvitse maata sängyssä, vaan hän saa liikkua ja leikkiä vapaasti. Kuume lisää nesteen tarvetta ja lapselle on hyvä tarjota kylmää juotavaa. Jos hän ei syö ruokaa esimerkiksi kurkkukivun vuoksi, energiatarvetta on syytä tyydyttää sokeripitoisella juomalla.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
2/5 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevyt vaatetus ja kevyt peitto. Ikkuna ei koko ajan auki, vaan reipas tuuletus läpivedolla silloin tällöin.

Vällyjen alla ei kannata pitää, koska kuume nousee, mutta toisaalta kylvässä ilman peittoa iskee tärinähorkka ja kenestä se on kivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuume on korkeampi, niin särkylääke ja fysikaaliset keinot kuumeen laskemiseen mukaan.

Kehon taistelua taudinaiheuttajia vastaan tuetaan parhaiten, jos olo saadaan sellaiseksi, että pystyy kunnolla lepäämään ja huolehtimaan nestetasapainostaan ja syömään riittävästi.

Vierailija
4/5 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kuume laskee joko hikoilemalla tai kylmissään tärisemällä..

itse nuorempana olin kaverin tykönä yötä ja nousi 38 kuume... hänen vanhempansa pukivat minut täyteen vaatetta ja todella paljon peittoja!

ei hikoilu auttanu vaan nosti kuumeen 39!

itelle auttaa just tuo et vähän vaatetta ja pitää olla kananlihalla joka paikka.. silleen laskee kuume

Vierailija
5/5 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuumeessa ja lämmin peitto auttaa...