Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi vielä pieni?
Jos siis joku esim. kertoo, että heillä on pieni lapsi/lapsia etkä näe heitä niin minkä ikäisiä ajattelet heidän maksimissaan olevan?
Minun tuttavapiirissä tämä heittää aika paljonkin...
Kommentit (15)
kun lapsia ei voinut jättää ollenkaan kaksin ja kun sairastivat vielä paljon.
Nyt kun ovat 7 ja 9, voivat jäädä kotiin, kun käväisen kaupassa. Eivätkä sairasta ollenkaan samalla lailla!
ihmettelen miten joidenkin vastaajien mielestä ei ole.
ala-asteikäiset on ainakin vielä pieniä.
yksi vuotias on iso vastasyntyneen äidin silmissä,
kuusi vuotias on pieni 18-vuotiaan äidin silmissä
10-vuotias on todella iso 2-vuotiaan äidin silmissä
eli näinhän se menee...
vertauskohteet muuttuu niin muuttuu mielikin!
itse pienen pojan äitinä ihmettelin, kun naapuri "vaahtosi" lapsilisä iästä, nyt 17-vuotiaan äitinä ihmettelen samaa asiaa, kun ei saa opintotukeakaan....
hyviä vastauksia on tullut.
Juuri yksi kirjoitti, että riippuu kontekstista ja olen kyllä siinä samaa mieltä.
Meillä on pieniä lapsia, eli alle 3v.
Mutta ajattelisin noin yleisesti, että alle 15v on vielä pieni pärjäämään kotona kunnolla yksin pidempiä aikoja.
Tosiaan, jos olet varaamassa aikuisten viikon lomamatkaa, niin 15-vuotiaskin tarvitsee vielä peräänkatsojan siksi aikaa, mutta jos puhutaan vaikka yösyötöistä, niin monesti 1-vuotta täyttänyt on jo iso.
Muta onhan 4v:kin vielä pieni... Ehkä sanoisin siis alle 5-6vuotias on pieni. 6v ei enää ole.
Toki jos on vaikkapa 5 lasta iältään 10v, 7v, 5v, 3v ja 1v, voi mielestäni sanoa että lapset ovat vielä pieniä vaikka kaksi noista onkin kouluikäisiä.
Muta onhan 4v:kin vielä pieni... Ehkä sanoisin siis alle 5-6vuotias on pieni. 6v ei enää ole.
tulee ekana mieleen "pienestä lapsesta".
Tilanteesta riippuen voin itse puhua pieneistä lapsista tarkoittaen alle 3 v tai alle 12 v tai jotain siltä väliltä.
Tänä kesänä mietittiin tätä asiaa, kun siskollani oli häät, jotka oli aikuisten häät eikä sinne kutsuttu lapsia ja ne olivat toisella puolen suomea. Minulla on 2 lasta 3,5v ja 8v vuotis. Vanhempi lapseni haluttiin rajauksista huolimatta häihin, kun olin ehdottanut, että tultaisiin puolisoni kanssa kahdestaan. Tosi outoa. Sanoin sillon, että sitten kummatkin tulevat, koska ei viitsi yhtä jättää pois. Alunperin kaikki perheestäni olivat tervetulleita rajauksesta huolimatta, niin tympäisi kyllä kunnolla tämmöinen säätäminen. Minulle yritettiin selittää, että vanhempi lapseni olisi jo siinä rajalla, että hänet voitaisiin laskea isoksi. tiedän että nuoremmankin kanssa olisi mennyt vihkitilaisuus hyvin, kun osaa jo kuunnella ohjeita ja käyttäytyä tai olla hiljaa. vanhempaa lastani muutenkin suositaan minun perheeni puolelta, hänelle ostetaan koko ajan jotain niin Jännä, että raja haluttaisiin vetää vanhemman lapseni iän kohdalle. Häihin menevä siskoni ei ole koskaan muistanut nuorimmaistani millään tavalla. En tykännyt tämmöisestä kutsujen rajaamisesta yhtään ja, että toista suositaan. Parissa päivässä sain kuulla, että oli lähettänyt kutsun vain minulle ja 8v pojalleni. Jätettiin häät sitten väliin. En nyt aikuisten häihin lähde 8v kanssa ja jätä puolisoa ja nuorempaa lasta pois. Siinä meni välitkin pitkäksi aikaa.
Sitten minulle sanotaan, että on oma syyni että tuli tämmöinen kutsu, kun en kuunnellut siskoni osallistuja toiveita. Jos ehdotan, että tulen puolisoni kanssa aikuisten häihin, niin mielestäni olen kuunnellut. Yhtäkkiä sinne piti mun 8v saada pakolla, mutta 3,5v jättää pois. En ala yhtään tämmöseen erotteluun ja alunperin kaikki ois oltu tervetulleita meidän perheestä niin en ymmärrä.
Tuubissa ihana pikkupoika:) EFE Lullaby
Eli alle kouluikäiset jossain yhteydessä, mutta toisessa yhteydessä kaikki, joita ei voi iltakausiksi jättää yksin ilman lapsenvahtia, eli esim alle 15-vuotiaat.
Varmaan riippuu myös vastaajan omien lasten ikähaitarista. Jos esikoinen on 13 v, niin tottakai 6v on pieni. Mutta jos oma esikoinen on 2 v, niin kuusivuotias vaikuttaa paljon isommalta kuin onkaan.