Mitä maksaa puheterapia?
Naapuri sanoi, että on kallista. Meillä olisi edessä pojan puheterapiaan laitto ja voi hitsi, jos se on tosi kallista, niin... no...
Kommentit (14)
Kiitos vastauksesta!
Pojalla on jo krooninen sairaus ja toista epäillään ja tutkimukset ja lääkkeet nielee rahaa. Puheterapian maksut olisi olleet jo vähän liikaa, mutta tietysti pojan terveys etusijalla.
ap
hänelle vammaisen/sairaan lapsen hoitotukea, niin silloin Kela on todenäköisin maksaja. Näin oli omalla pojallani(viivästynyt puheenkehitys). Kun hän alkoi edistymään ja motoriset taidot myös kohenivat, ei Kela enää antanut maksusitoumusta. Silloin maksajaksi tuli Hyks( Lasten ja nuorten sairaala)Sieltä saimme puheterapiamaksusitoumukset kahden vuoden ajan. Hommasivat myös puheterapeutin, joka kävi pojan koululla. Poikani sai puheterapiaa kaiken kaikkiaan 9 vuotta!
meille ei maksa mitään. Saatiin poika kaupungin puheterapiaan. itse otin yhteyttä. Ehkä vielä saamme pojan pieneen ryhmään päiväkotiin pph-hoidosta.
Jos tarvetta on niin pute laittaa lähetettä jatkotukimuksiin. Esim meillä lähete lastenlääkärille ja sieltä lähete Lastenlinnaan. Kela ei myöntänyt korotettu hoitotukea jolloin siitä seuraa myös se ettei se kustanna mitään terapioitakaan. Lastenlinna sitten kirjoitti maksusitoomuksen yksityiselle putelle. Tuo yksityinen pute on kallista jos ei ole´maksusitoomusta. Meillä esim 45 min maksaa yli sata euroa. Kunnasta varmaan riippuu kuinka tehokkaasti kunnallisella putella on resursseja antaa puheterapiaa.
terv. dysfaatikko as-pojan äiti
Meidän kunnassa tuo pienryhmäpaikka pk:ssa vaatii lääkärin lausunnon eli puollon ryhmän tarpeellisuudesta ja tärkeydestä lapselle.
puheterapiaan. Oli laadultaan hyvää ja asiantuntevaa.
Saamme myös alle 16v vammaistukea n. 85e/kk kun terapiaa on 1krt/viikossa.
Tämä siis kunnalliselle puolelle. Meillä ei ole mitään lähetettä. Kunnalliselle puolelle on varmasti pitkät jonot.
Nyt olen jotenkin ihan out, eli pitäisikö joku lähete kuitenkin olla? Olen lykännyt asian hoitamista, koska on ollut niin paljon muuta lääkärissä juoksemista, ettei ajatukset ja energia ole enää tähän riittäneet, mutta pakkohan se on tähänkin asiaan jossain vaiheessa puuttua.
Ap
Tämä siis kunnalliselle puolelle. Meillä ei ole mitään lähetettä. Kunnalliselle puolelle on varmasti pitkät jonot. Nyt olen jotenkin ihan out, eli pitäisikö joku lähete kuitenkin olla? Olen lykännyt asian hoitamista, koska on ollut niin paljon muuta lääkärissä juoksemista, ettei ajatukset ja energia ole enää tähän riittäneet, mutta pakkohan se on tähänkin asiaan jossain vaiheessa puuttua. Ap
Meillä vanhemmat voivat ottaa suoraan yhteyttä puteen. Pute haastatteli minut puhelimessa ja antoi pojalle ajan. Parin käynnin jälkeen pute osasikin hyvin kartoittaa lapsen tilanteen ja jatkosuunnitelman. Eli lähetettä kunnalliselle ei välttämättä tarvitse soita ap vain rohkeasti :)
Ja siihen neuvolan perusteet.
Ilmaista, kunnallista hoitoa.
Soita maanantaina neuvolaan ja tarkista laittoiko lähetteen jo menemään. Sillä saat helpoiten tietää missä mennään.
Mekin saatiin puheterapeutin puhelinnumero ja itse soitin hänelle ajan. Lähete löytyi hänen tietokoneelta.
Niinkuin ultrassa on neuvolan lähete ja verikokeisiin/sokerirasitukseen mennessä neuvola laittaa lähetteen jne, ei tämäkään ole sen kummempi.
Itse järkkään raskauden aikaset sokeritutkimukset ja muut, neuvola vaan laittaa edeltä tietokoneella tietoa mistä kyse.
Mutta aina neuvolaan voi soittaa ja kysyä että kuinkas se nyt menikään.
Äläkä kauaa vitkuttele soittamisen kanssa, jonot meillä kaupungissa on ainakin kuukauden päähän.
:(
sitä tartte itse maksaa! Kustannukset maksaa joko Kela tai hoitava sairaala.