Kotipsykologit/- lääkärit! Onko tällainen lapsi normaali?
Tyttö 5v (pian 6). Viimeiset pari vuotta ollut hyvin "hankala" lapsi. Saa uskomattomat raivarit aivan mitättömistä asioista, (esim. pyytää saako tehdä majan huoneeseensa, äiti sanoo että saa iltapalan jälkeen, josta lapsi rupeaa raivoamaan hullun lailla MINÄ HALUUN MINÄ HALUUN, MINÄ HALUUN TEHDÄ MAJAN! Ei ymmärrä vaikka äiti yrittää selittää, että majan voit tehdä, mutta vasta myöhemmin). Raivoaa huoneessaan 10-15 min. jonka jälkeen tulee pois, ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Tytöllä puheen viivästymää, r- kokonaan hakusessa, ä- y- ja -ö:n osaa sanoa, mutta ei aina löydy puheessa. Puheterapiassa käy, ja pt sitä mieltä, että vaiva ihan helppo korjata.
Viime aikoina huomattu jonkunlaista kosketusherkkyyttä/arkuutta pehmeisiin kankaisiin (sametti yms). Kangassohvalle ei mieluiten mene, tai jos menee, niin kädet nyrkissä, ettei tarvitse koskea. Jotkut sukat on mahdoton pukea, koska kuulemma tuntuvat pahalta ottaa käteen. Jaloissa ne eivät enää tunnu pahalta.
Löytyykö av:lta diagnoosia?
Kommentit (5)
mutta eniten kiinniti huomiota tuohon, ettei pysty koskemaan sohvaan, sukat tuntuvat inhottavilta jne. Asiaa olisi syytä tutkia, ei ole normaalia
kaikenlaista aisteihin liittyvä vaihtelevaa 'yliherkkyyttä' myös.
olen yrittänyt kysellä onko tämä ihan normaalia, ja ainoa, jota on pidetty epänormaalina olen ollut minä kysymyksineni :)
Vai onko kotihoidossa?
Millainen perhetilanne on?
ja pidin hankalna, mutta oli jo tuossa vaiheessa eli 5-6 vuotta säyseä, järkevä ja rauhallinen. Vaikein kausi oli 2-3 vuotta kun raivosi ihan hulluna ja oli tosi itsepäinen. Ekan kerran helpotti silloin 3 vuotiiana ja oikein kunnolla 5 vuotiaana. No ei tämä ole vastaus kysymykseesi, mutta tuon ikäinen jo voisi tulla järkiinsä ja olla yhteistyökykyisempi kuin pienempi lapsi. Poikani oppi r ja s kirjaimet hiemat ennen 4 vuotta.