HS:n artikkeli seulontatutkimuksesta
Voisko joku kertoa, mistä löydänkään sen Hesarissa olleen artikkelin seulontatutkimusten eettisyydestä...luin sen parisen viikkoa sitten. En löydä sitä ihan äkkiseltään, ehkä joku teistä:)
Kävin tänään itse np-ultrassa sekä verikokeessa. Pakkohan se on myöntää, että oli ihan kiva nähdä se reilu nelisenttinen sintti siellä masussa, mutta missä tosiaan menee tämän seulomisen raja?! Pelottaa, että saan yhteistulokseksi jotain poikkeavaa. Minulla on epilepsia, ja ekalla neuvolakerralla kun kysyttiin alkoholikäyttäytymisestä niin laskin mukaan railakkaat 3-kymppiseni...Siitä ropisi pisteitä! Ja nyt kone laskee kaiken yhteen ja saa tietty tulokseksi sairaan sikiön:-((
Kommentit (2)
Tätä tarkoitin:
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Tutkija+kyseenalaistaa+siki%C3%B6se…
Sillä vaan aloin miettiä kun lekuri tänään selitti, että se tulos muodostuu kaikista mun taustoista, kuten painosta, tupakoinnista jne...Kysyin nimittäin, että mitens mun sairaus vaikuttaa siihen laskentaan.
Np-mitta oli 1,2 mm, eli ilmeisen ok, pitänee olla jotain tosi mätää niissä verituloksissa, jos siis jotain poikkeavaa löytyy tässä seulonnassa. Olenko yhtää jäljillä?
Ap
eikä varmaan epilepsiaakaan. Eivät nämä vaikuta mitenkään kromosomipoikkeamiin.