Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaanaolo ja autolla ajo

21.09.2009 |

tassa juuti suorittelen ajokorttia ja tuli mieleen etta voiko raskaana ollessa ajaa autoa? Tarvitseeko mitaan apuvalineita esim jos maha tulee eteen ja kadet ei yleta rattiin? Ja mista naita apuvalienita voisi hankkia? Mille viikoille asti voi ajaa autoa? Voiko turvatyynya kayttaa jos maha on edessa?

Mina en tunne raskaanaolevia/olleita ihmisia, joten en tieda tasta asiasta.

Kiitoksia.

Pomena

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellainen on olemassa kuin turvavyön alennin, jolla saa turvavyön pysymään riittävän alhaalla.

Itse ajoin ihan normaalisti autoa viimeisilleni asti. Ihan omaa vointia kuulostellen, siis :)

Vierailija
2/6 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoa voi (loppu)raskaudesta rajoittaa supistelut ja mahan painaminen joko ylös ja/tai alas! Mulla on tosi supistusherkkä kohtu ja kuoppaiset tiet ja muutenkin epätasainen kyyti ovat epämiellyttäviä.. Lisäksi muistan esikoista odottaessa, että äitiyslomalla en pystynyt ajamaan kuin aivan lyhyttä matkaa, kun maha painoi ensin ylös ja vauvan laskeuduttua alas!

Olen lukenut, että ainakin loppuraskaudesta pitkillä matkoilla suositellaan jaloittelua välillä, ettei tule veritulppia jalkoihin.

Eli oman kunnon ja voinnin mukaan voi autoilla!

-HH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viela tassa muutamaan etsin vastausta.

Eli tuohon turvatyynyyn, voiko sita kaytaa raskaana? Olen myos miettinyt voiko turvavyohon ostaa ns. pidennyksen samanlaisen kuin letokoneissa on, etta maha mahtuu. Mietin vaan jos tuo turvavyo on liian lyhyt. Automme on saksalaista mallia, mutta mita olen turvavyota ulos vetanyrt ei sita paljon tule.

Sitten tuo ratti. Oletteko yltaneet rattiin vai oletteko joutuneet kayttamaan apuvalineita? Luulisin etta kun maha tyontaa istuinta taaksepain ei kadet ylla rattiin ja jalat ei ylla polkimille. Minulla on kylla aika pitkat jalat ettei varmaan nuo polkimet ongelmia tuota.

pomena

Vierailija
4/6 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni se on parempi olla autossa raskaana ollessa. Turvakaukalon kanssahan sitä ei sa käyttää koska silloin se saattaa kait viskasta sen turvakaukalon pois. Turvatyynyhän vain pehmentää törmäyksessä ja se on suotavaa myös raskaana olevalle. Mulla on kohalaisen iso maha, mutta ei tää kyllä mitenkään tuu ratin eteen, hyvin onnistuu ajaminen siis. Mulla ei oo edes kauheen pitkät jalat ja saahan sitä rattia nostettua vähän ylöspäin. Turvavyö taasen riittää loistavasti kun se tulee tuonne vatsan alle, ei sen päälle. Se yläosa taasen tulee siihen vatsakummun päälle :)

Epeli rv 30+1 (masuni siis todellakin iso, mutta ei sf-mitan mukaan - ruumiinrakenteeni vaan työntää sen tuohon eteen)

Vierailija
5/6 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvatyynyn käyttö on myös suositeltavaa: jos tosi iso törmäys tulee, niin on äidillekin todella eduksi ja äidin hengelle myös, jos turvatyyny on suojana!

Omalla kohdalla autolla ajo sujui loppuun asti hyvin. Selkänojaa säätämällä, penkin korkeutta ja rattia säätämällä onnistuu varmaan sinultakin.

Turvallisia kilometrejä!

Vierailija
6/6 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana olevalla sekä lantion poikki, että sitten suht rintojen alta. Omassa Rellussani ei missään vaiheessa tullut sellaista tilannetta, että turvavyö ei olisi riittänyt. Vatsan suurimmalta kohdalta se turvavyö ei välttämättä edes tule.

Ensimmäisessä raskaudessani ajoin tosiaan aivan loppumetreille ja meinasin lähteä synnytyssairaalaankin autolla itse ajamaan. Lisään nyt, että menin siis sinne osastolepoon viimeiseksi viikoksi, eli synnytys ei ollut käynnistynyt. Ihan hyvin siihen rattiin ulottui ja jalatkin polkimille.

Vatsani oli kyllä pieni raskausvatsaksi, mutta en tosiaan muista, että mitään varsinaisia ongelmia olisi mahan kanssa ollut. Uskoisin, että muuten tukala olo voi estää autolla ajon tai tehdä siitä kovin epämiellyttävää, mutta harvoin kai se masu nyt NIIN suuri on.

Kannattaa toki tutkailla oman auton ominaisuuksia. Monissa voi esim ratin korkeuttakin säädellä. Minun mieheni laskee sen aina kovin alas, mutta itse nostan sen ylös. Samoin meillä voi nostaa ja laskea istuimen korkeutta.

Matahari

Olen myos miettinyt voiko turvavyohon ostaa ns. pidennyksen samanlaisen kuin letokoneissa on, etta maha mahtuu. Mietin vaan jos tuo turvavyo on liian lyhyt. Automme on saksalaista mallia, mutta mita olen turvavyota ulos vetanyrt ei sita paljon tule.

Sitten tuo ratti. Oletteko yltaneet rattiin vai oletteko joutuneet kayttamaan apuvalineita? Luulisin etta kun maha tyontaa istuinta taaksepain ei kadet ylla rattiin ja jalat ei ylla polkimille. Minulla on kylla aika pitkat jalat ettei varmaan nuo polkimet ongelmia tuota.

pomena