Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys ehtoollisen jakamisesta lapselle... tietääkö joku?

Vierailija
18.09.2009 |

Minulla on 10-vuotias lapsi ja pappi kysyy joka kerta ehtoollispöydässä että jaetaanko lapselle ehtoollinen. Olen sanonut toistaiseksi että siunataan, mutta olen miettinyt että jos sanoisin että lapselle voi jakaa ehtoollisen, niin jakaisiko pappi saman määrän viiniä kuin aikuisella vai kastaisiko kenties leivän viiniin tms? onko pappeja tai muita asiasta tietäviä paikalla?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset ovat alkaneet saada ehtoollisen n 6v. nuorenmpi itse ehdotti, että saisi alkoholittomana, joka tietysti käy, koska alkoholiton vaihtoehto on meillä aina saatavilla. On täysin jakajasta riippuvainen paljonko hän antaa lapselle viiniä. Jotkut antavat pienen tilkan, jotkut saman verran kuin aikuisille.

Vierailija
22/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin luulin että ehtoollista saa vasta konfirmoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa luterilaisessa kirkossa myös lapsi, joka ymmärtää riittävästi ehtoollisen merkityksen. Hänen pitää kuitenkin olla esim. konfirmoidun vanhempansa, muun sukulaisen, kummin kanssa. Yksinään ehtoolliselle saa tulla vasta konfirmaation jälkeen.

Vierailija
24/41 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska maito olisi niissä oloissa pilaantunut hetkessä. Viiniä kuitenkin laimennettiin, eli ei ollut niin paljon prosentteja.

Ehtoollisviiniä taas ei useinkaan laimenneta, ensinnäkin siksi, että prosentit tappaa pöpöjä (eli en olisi huolissani flunssatartunnoista) ja toiseksi, jos viiniä jää yli, niin laimennettu ei säily eikä sitä voi kaataa takaisin pulloon. Tosin tästäkin ollaan kirkoissa montaa mieltä, saako ehtoollisaineita jäädä yli vai pitääkö ne käyttää kerralla loppuun.

Ihan käsi sydämellä, sanokaapa av-mammat, kuinka moni on maistanut alkoholia ekan kerran vasta täysi-ikäisenä? En paljon kirkon ehtoolliskäytäntöjä arvostelisi...

Vierailija
25/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki täytyy siis olla ort. tai katolisen kirkon jäsen. Luterilaisilla ja ortodokseilla ei ole ehtoollisyhteyttä. Mutta ehtoollista tarjoillaan lapsesta asti, ei liity millään tavalla sotaolosuhteisiin.

Ja meillähän siinä lusikassa on niin pienen pieni tilkka sitä viiniä, että tuskin haittaa. Jälkiviiniä en kuitenkaan lapselle tarjoaisi, on jo kookkaampi pikari.

Vierailija
26/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Suomessa ortodoksinuoria ei myöskään konfirmoida. Kristinoppileiri on kirkon tapojen oppimista ja muiden ort. nuorten tapaamista varten.

Vierailija
27/41 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä miten se 100% menee ev.lut kirkoissa. Olisko niin että vaikka lapsi on uskossa niin eikö rippikoulun jälkeen vasta voi mennä ehtoolliselle? meillä helluntaiseurakunnassa on käytäntönä että ensin tulee uskoon sitten kastetaan ja sen jälkeen saa ehtoollista.

Vierailija
28/41 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä miten se 100% menee ev.lut kirkoissa. Olisko niin että vaikka lapsi on uskossa niin eikö rippikoulun jälkeen vasta voi mennä ehtoolliselle? meillä helluntaiseurakunnassa on käytäntönä että ensin tulee uskoon sitten kastetaan ja sen jälkeen saa ehtoollista.

jaetaanko ehtoollinen. Vanhemmat saavat päättää.

Vierailija
29/41 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska maito olisi niissä oloissa pilaantunut hetkessä. Viiniä kuitenkin laimennettiin, eli ei ollut niin paljon prosentteja. Ehtoollisviiniä taas ei useinkaan laimenneta, ensinnäkin siksi, että prosentit tappaa pöpöjä (eli en olisi huolissani flunssatartunnoista) ja toiseksi, jos viiniä jää yli, niin laimennettu ei säily eikä sitä voi kaataa takaisin pulloon. Tosin tästäkin ollaan kirkoissa montaa mieltä, saako ehtoollisaineita jäädä yli vai pitääkö ne käyttää kerralla loppuun. Ihan käsi sydämellä, sanokaapa av-mammat, kuinka moni on maistanut alkoholia ekan kerran vasta täysi-ikäisenä? En paljon kirkon ehtoolliskäytäntöjä arvostelisi...

minä olen maistanut alkoholia ekan kerran

ehtoollisella 15-vuotiaana

Vierailija
30/41 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni vaan perinteen tai tavan vuoksi osallistuu ehtoollisenviettoon. Onko sydän mukana?

Vierailija
31/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätähän ne lutskut aina jaksaa kauhistella. Me myös suukotellaan samoja ikoneita, ristejä ja - hui hirvitys - toisiamme! :) Ikänäni en ole mitään tautia kirkosta saanut.

ei ole pakko suudella vaan voi ihan vain kumartaa... siis ettei saa sikalentsua

Vierailija
32/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki täytyy siis olla ort. tai katolisen kirkon jäsen. Luterilaisilla ja ortodokseilla ei ole ehtoollisyhteyttä. Mutta ehtoollista tarjoillaan lapsesta asti, ei liity millään tavalla sotaolosuhteisiin. Ja meillähän siinä lusikassa on niin pienen pieni tilkka sitä viiniä, että tuskin haittaa. Jälkiviiniä en kuitenkaan lapselle tarjoaisi, on jo kookkaampi pikari.

... ja sikalentsu leviää ja herpekset?

Tautien tarttuminen on Jumalan päätös, eli ei tarvitse huolehtia.

tai ainakin hyvin todennäköistä oli että sieltä se tuli koska olin kotiäiti enkä muualla ollut käynyt. En silti valita.

Vierailija
33/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asiasta ei ole annettu mitään virallista lausuntoa.

Hysteeriset voivat helposti välttää niin ehtoollista kuin suukotteluakin, ei sekään ole minulta pois.

Vierailija
34/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle taisi sitten jäädä tästä viinanmaistiaisehtoollisesta muistoksi olennaisin asia...

Mitä te tätä jankkaatte? Laki on selvä, ei alkoholia alaikäisille? Kirkon tulisi noudattaa lainsääntöjä. Ekat viinamaistiaiset minäkin kirkossa saanut. No päähän se fingerborgilainen meni. Naurattaa vieläkin, kun alkoi huippaan päässä.

ja jopa pyhitti sen. Hän myöskin valmisti viiniä.

Ja jos oikein tarkoin ajatellaan, niin ruoka oli tuolloin yksi tärkeimmistä uhrijuhlissa. Puhuttiin viimmeisestä ateriasta.

Minusta se on huissin hienoa että juuri viini ja leipä nostettiin näinkin tärkeään symboliseen asemaan.

Lapsille ei kuitenkaan alkoholia se on minun kantani. Itse olin 15vee ja kyllä se olisi saanut olla vielä tuon ikäisenä mehua.

Vierailija
35/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ala nyt viedä lastasi ehtoolliselle "kokeilemaan, miltä se maistuu"! Lapsi saa ehtoollista kummin tai vanhemman kanssa, mikäli YMMÄRTÄÄ EHTOOLLISEN MERKITYKSEN.

Nimittäin luulin että ehtoollista saa vasta konfirmoitu.

Vierailija
36/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tulee lapselle ENEMMÄN sitä viiniä kuin mitä jos viiniä vähän maistaa lasin reunasta.

minä en haluaisi että viiniä jää yli. En haluaisi lapsellekaan opettaa että voi maistaa ja jättää loput... Ehtoollisviini on kuitenkin Kristuksen veri ja itse ainakin juon pikarin tyhjäksi sen vuoksi. Siksi olisi järkevämpää että pappi kastaisi leivän viinin lapsen kohdalla.

Vierailija
37/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki täytyy siis olla ort. tai katolisen kirkon jäsen. Luterilaisilla ja ortodokseilla ei ole ehtoollisyhteyttä. Mutta ehtoollista tarjoillaan lapsesta asti, ei liity millään tavalla sotaolosuhteisiin. Ja meillähän siinä lusikassa on niin pienen pieni tilkka sitä viiniä, että tuskin haittaa. Jälkiviiniä en kuitenkaan lapselle tarjoaisi, on jo kookkaampi pikari.

Vierailija
38/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tautien tarttuminen on Jumalan päätös, eli ei tarvitse huolehtia.

Vierailija
39/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on selvä, ei alkoholia alaikäisille?

Kirkon tulisi noudattaa lainsääntöjä.

Ekat viinamaistiaiset minäkin kirkossa saanut. No päähän se fingerborgilainen meni. Naurattaa vieläkin, kun alkoi huippaan päässä.

Vierailija
40/41 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätähän ne lutskut aina jaksaa kauhistella. Me myös suukotellaan samoja ikoneita, ristejä ja - hui hirvitys - toisiamme! :)

Ikänäni en ole mitään tautia kirkosta saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän