En ole ollut virikehoitoa vastaan mutta kyllä tänäaamuna...
...sydäntä särki kun pieni kysyi äidiltään miksi vauvan ei tarvi jäädä hoitoon kun hänen tarvitsee.
Olin siinä omaani tuomassa samalla ja satuin kuulemaan.
Tiedän että tämä on loppuunkoluttu aihe täällä mutta pakko oli silti tehdä uusi aloitus, kun niin suretti sen pienen puolesta. En ymmärrä miten nämä äidit selittävät näille vanhemmille lapsilleen että miksi vauva saa jäädä kotiin!
Kommentit (28)
että itse kysyn joka virikeaamu tytöltä (4v.) haluaako hän mennä tänään päiväkotiin vai jäädä koiin. Arvaa mikä vastaus on aina? :-)
joidenkin (kuten minun) 5-vuotias hyppii riemumielellä kavereiden luo päiväkotiin kolme kertaa viikossa ja kokisin todella paljon syyllisyyttä, jos hänet ottaisin kokonaan pois päiväkodista.
että sinä et pääse enää päiväkotiin kavereidesi kanssa, vaan jäätkin tänne kotiin äitin kanssa, jolla ei ole enää edes aikaa sulle! Elämä on täynnä pettymyksiä. Ja joskus kumpikin ratkaisu voi tuottaa jonkinlaista pettymystä.
että sinä et pääse enää päiväkotiin kavereidesi kanssa, vaan jäätkin tänne kotiin äitin kanssa, jolla ei ole enää edes aikaa sulle! Elämä on täynnä pettymyksiä. Ja joskus kumpikin ratkaisu voi tuottaa jonkinlaista pettymystä.
Onneksi vauvan syntymä ei meidän perheessä tarkoita sitä, että äidillä ei ole enää aikaa esikoiselle. Huonosti on toisilla asiat.
Joskus, kuten nyt, ihmettelen suuresti miksi niitä lapsia tehdään enemmän kuin yksi!!!???
sen taas näkee, ketä varten se virikehoito on: äitejä. Kun ei kerran äidillä muuten riitä aika isommalle lapselle, täytyy se tunkea pois jaloista...
useimmalle 5-v:lle virikehoito on ihan eri juttu, kuin 2-vuotiaalle. Tiedän alle 2-vuotiaan joka on virikehoidossa, kun äiti on vauvan kanssa kotona. Ja lapsi oireilee.
että haluaako se sinne virikehoitoon vain ei. Yleensä pieni ei halua ja iso haluaa. Itse ei joudu miettimään, vienkö virikehoitoon vai en, kun vanhemmat lapset ovat jo koulussa ja eskarissa. Eskarilainen on tosi omasta pyynnöstään tunnin virikehoidossa eskaripäivän jälkeen. Oli nimittäin joka päivä vihainen, kun joutui lähtemään jo yhdeltä, joten on nyt kahteen.
että itse kysyn joka virikeaamu tytöltä (4v.) haluaako hän mennä tänään päiväkotiin vai jäädä koiin. Arvaa mikä vastaus on aina? :-)
Sinuna olisin huolestunut!
Terv sh joka ollut töissä lasten neurologisella osastolla
meneekö koska pakottava tarve ei ole.
En ole henkilö jolta kysyt mutta miksi pitäisi olla huolestunut?
joka ilta, tahtooko mennä hoitoon huomenna, ja hoitajan kanssa on sovittu, että jos aamulla tyttö sanookin, ettei tahdo hoitoon tänään, niin soitan vaan ja sanon, ettei tule tänään. Hänellä tosin ei muutenkaan ole kuin 2-3 5-6tuntista hoitopäivää viikossa, ja yleensä tyttö kyllä mielellään menee. Oliskohan kerran tänä syksynä halunnut jäädä kotiin, ja silloinkin syy selvisi pari tuntia myöhemmin: tytölle nousi kuume ja iski melkoinen flunssa, eli ei vaan sitten aamustakaan enää jaksanut, vaan oli väsynyt.
Vähäsen mua kyllä hirvittää, kun tyttö jääkin joulukuun alusta taas kotihoitoon, ja tammikuun alusta aloittaa sitten kerhossa - sitten onkin kaveri-/leikkiseuraa enää yhtenä päivänä viikossa kaksi tuntia kerrallaan. Naapuruston lapset on kaikki päivähoidossa tai koulussa, kun ovat juuri noita isompia eikä perheissä ole vauvoja (ainakaan ei tässä kovin lähellä, tiedä sitten noista vähän kauempana asuvista perheistä), eli jostain pitäisi muuttua leikkiseuraksi mutten tiedä mistä. No, katsotaan miten sujuu, jos ei suju niin sitten kai on pakko alkaa juosta ympäri kaupunkia perhekerhoissa - vaikka onkohan sekään nyt sama asia kuitenkaan.
ajattelemaan.
Ihan kauheaa tuo kaveri on pakko olla-hössötys. En tajua, miksi kavereita ei voisi muka olla muuallakin kuin päiväkodissa. Kuka asuu ympäristössä, jossa ei ole yhtään muita lapsia, ei naapureilla, ei sukulaisilla, ei ystävillä?
kun hän kaikesta palautteesta näkee, että juuri sitä vastausta vanhemmat häneltä odottavat. Lapsi ei silti oikeasti välttämättä sitä tarkoita ja on sisimmässään onneton, etenkin jos äiti on vauvan kanssa kotona. Varsin pienikin ymmärtää, että vauva kelpaa äidille mutta hän ei.
Minäkin kysyn kyllä lapselta haluaako mennä joka kerta vastaus on kyllä.
että on perheitä, joissa lapset tarvitsevat virikehoitoa. Äiti voi olla väsynyt vauvan kanssa kotona, koska esim koliikkivauva tms. Isompi vaatii kotona leikkiä ja tekemistä ja jos äiti on väsynyt, ei tälläinen onnistu kunnolla. Tulee riitaa ja pahaaoloa. Jos äitillä ei ole tarjota lapselle ikäistään seuraa useasti viikossa, on muutaman päivän virikehoito ehkä tarpeellinen. Kasvakaahan valittajat jo aikuiseksi.
T.Tarhan täti
Ps: Minun lapset ei ole olleet virikehoidossa, mutta ymmärrän että joillekin se voi olla tarpeellinen hoitomuoto.
Itse satun tietämään että eräs lapsi on virikehoidossa koska ammattilaiset ovat sitä suositelleet. Lapsella siis down ja päiväkodissa käyminen edistää kehistystä ja sosiaalisiataitoja. Äiti oli kuulemma ensiksi hieman vastahakoinen mutta nyttemmin todella tyytyväinen ratkaisuun. Lapsen parasta siis ajateltu tässä tapauksessa. :)
ja omat sosiaaliset kuviot voivat olla todella tärkeitä! Uskon, että mun pojalle olisi todella suuren surun paikka, jos joutuisikin jäämään pois tuosta kaikesta ja jäämään äidin + vauvan kanssa kotiin. Tuo pointti, että äidillä ei olisi aikaa lapsen kanssa oli liioittelua. Mutta siis todellisuudessa, kuinka moni lapsi, joka on jo luonut tärkeitä sosiaalisia suhteita omiin päiväkotikavereihin, todella kokisi hyväksi jäädä kotiin? Siis todella? (se aiempi kirjoittaja, en nyt muista numeroa)
vaan jäädä lötköilemään aamulla. Ei tarvitsisi pukea lapsia ja rahdata heitä molempia sinne päiväkodille.... Huomattavasti helpommalla pääsisin, jos en veisi tyttöä ollenkaan virikehoitoon. Ihan taatusti. Mutta mitäpä sitä ei lapsensa hyvinvoinnin vuoksi tekisi..
kun hän kaikesta palautteesta näkee, että juuri sitä vastausta vanhemmat häneltä odottavat. Lapsi ei silti oikeasti välttämättä sitä tarkoita ja on sisimmässään onneton, etenkin jos äiti on vauvan kanssa kotona. Varsin pienikin ymmärtää, että vauva kelpaa äidille mutta hän ei.
Surulliselta kyllä kuulostaa. :(