Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mättää meidän päiväjärjestyksessä?

Vierailija
16.09.2009 |

Onko kotiäiti tulosvastuullinen? Onko ainoa vapaa-aika oikeesti se kun istuu pytyllä?

Päiväjärjestys tällä hetkellä:

n. klo 6-7 vauva (5kk) herää syömään, yleensä jatkaa vielä uniaan tunnin tai pari, joskus ei.

klo 7.30 herätys, isommille aamupala, aamupesut yms.

n. klo 8 puen keskimmäisen, esikoinen pukee itse - > puen omat vaatteet, harjaan hiukset, laitan esikoisen tukan... -> puen vauvan

n. klo 8.30 ulkovaatteet päälle

klo 9.00 alkaa esikoisen eskari

Kahden pienemmän kanssa suuntaamme yleensä joko puistoon tai kerhoon, vauvalle syötän yleensä aamuvellin "lennossa" -> nukahtaa päikkäreille. Saatetaan käydä kaupassa jos on tarvis. Joskus ei mennä mihinkään, jos vaikka pyykkivuori meinaa kaatua päälle tms. vaan mennään kotiin, koitan keksiä pojalle jotain puuhaa ja saada aikaan jotain... (Ellei sit oo jotain virastoaikaan hoidettavaa asiaa tms. et on pakko lähteä kaupunkiin käymään)

n. 11.30-12 kotiin syömään tai vähän aikaisemmin, jos mitään valmista (ed. illan päivälliseltä jäänyttä) ei satu olemaan kaapissa ja syötän vauvan

klo 12.45 on viimeistään lähdettävä takaisin päiväkodille hakemaan esikoinen eskarista.

Eskari loppuu klo 13

Jos mennään koiran kanssa kävellen hakemaan, ollaan yleensä kotona lähempänä klo 14 mut jos mennään autolla niin sit ehkä 15-20 yli yhden

-> yleensä vauva syö ja menee toisen kerran päikkäreille

n. klo 14.30-15 isommille välipalaa, ehkä imuroin tai heitän pyykkikoneen pyörimään tai saatetaan vaikka pelata muksujen kanssa jotain tms. pientä ja sen jälkeen keittelen mielelläni itelleni kahvit ja istun koneelle... Isommat saattavat tähän aikaa päivästä kyetä leikkimään jopa tunnin tai pari ilman tappelua ;)

n. klo 16 vauva syö ja viihtyy sitten lattiallakin jonkin aikaa. Mä alan laittaa päivällistä, riippuen nyt vähän siitäkin mitä päivän ruokalistalla on... (esim tänään en ole vielä aloittanut... ;P Ihan kohta...)

n. klo 17.30-18 syödään päivällistä

2 x viikossa esikoisella on harrastuksia tähän aikaan klo 17-18. Lähtöä pitää alkaa valmistella noin ½-1h ennen. Noina päivinä syödään välipalakin vähän myöhemmin ja sit päivällinen vasta 18.30-19 + vähän tavallista kevyempi iltapala. (Paitsi jos tenavat on meganälkäisiä, laitan päivällisen jo iltapäivällä ja syödään sit vähän tukevampi iltapala.

Vauva ottaa usein hiukan maitoa ja pienet torkut tähän väliin. Jos ei tarvi kuskata ketään mihinkään, lähden aika usein koiran kanssa ennen iltapaloja lenkille (½-1h) Mies kyllä käyttää sen töistä tullessaan (n klo 16), joten ei oo pakollista (kuin korkeintaan äidin päälle... ;P)

klo 19 aikoihin vauvalle puuro -> ainakin joku tenavista suihkuun/kylpyyn

n. klo 20 iltapala, hammaspesut, iltasatu yms. hässäkät

viimeistään klo 21 pitäs molempien tenavien olla nukkumassa.

Vauva syö vielä iltavellinsä ja menee nukkumaan klo 21-23 vaihtelevasti.

Yritän kattoa seuraavan aamun juttuja valmiiks illalla, syön ite iltapalan ja sit voi ehk kattoa telkkua tai surffailla koneella vähän aikaa... (En osaa, enkä oikeastaan edes halua mennä nukkumaan samaan aikaan vauvan kanssa... Yleensä kun tuo nukkuukin ihan hyvin.)

Joskus on pakko lähteä kaupunkiin tai jos lähetään jonkun kaverin luo kylään tms. ne vähän sotkee kuvioita, mutta muuten päivärytmi pysyy aika samanlaisena.

Viikonloppuna sit siivotaan kunnollisemmin, kyläillään, hoidetaan isommat kauppa-asiat yms.

Ja huomautetaan nyt, että mä EN todellakaan suostu jättämään mitään pesukonetta tms. yksinään tänne hurraamaan...

Ongelma nyt lähinnä on se, että harva se päivä tuo mies tulee töistä ja alkaa vaahdota, kun kämppä kasvaa umpeen ja sit kaikkien on ryhdyttävä vimmalla siivoamaan ja husaamaan, jotta isäntä voi sitten rojahtaa loppuillaksi soffalle. Viimeksi saatiin riita aikaan, kun lähdin pojan kanssa uimahalliin (vaikkei ollut harrastuspäivä...). Ku en mä enää viihdy kuulemma kotonakaan ollenkaan jajaja... Just...

Mä taas ajaudun jatkuvasti raivon partaalle, kun se ainoa aika päivästä kun mulla saattais olla hetki aikaa vaan olla (jos yötä ei lasketa) niin sit pitää siivota ja pusata, että ei vaan olis sotkua tai lelua lattialla...

Eli mikä meidän päivässä mättää, mitä pitäs tehdä toisin, jotta kotihommatkin tulis tehtyä? Joo-o. Kämppä ei tosiaan ole siisti suurimman osan aikaa. Mutta toisaalta pitäisikö mun ihan oikeasti uhrata se iltapäiväni kahvepaussi kotitöille? MILLOIN kotiäidillä on oikeus vaan olla ja istua?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et miehen pitäisi päästä kokeilemaan samaa viikolla, niin näkis kuinka vapaata se oleskelu kotona on.

Vierailija
2/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä kahvipausseja voi pitää sitten eläkkeellä kun lapset on maailmalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mies tekee? Meillä mies töistä tultuaan useimmiten tekee ruuan, laittaa tiskejä jne. Sä voit myös vähän relata ja jättää viikonlopulle yhteisesti tehtäväksi esim just pyykkäystä.

Vierailija
4/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla ollu aikaa ainakin rustata pitkä sepustus..

Vierailija
5/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin mies tekee töiden jälkeen parhaansa myös kodin- ja lastenhoidon eteen. Muuten en selviäiskää mitenkään.

Vierailija
6/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vastuuton mies

-koira ylimääräisenä huollettavana

- kolme lasta on aika paljon

Vierailija
7/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdette sentään jo klo 8.30 ja palaatte jopa vasta klo 12. Miten jaksat näin reissaavaa arkea? Minä ulkoilisin suurimpana osana aamuista noin tunnin pienempien lasten kanssa vaikkapa läheisessä leikkipuistossa. Olisitte kotona siis jo noin klo 10 matkoineen laskien. Opetat lapset touhuamaan sen jälkeen kotona omissa leikeissään ja sinä saat aikaa kotipuuhille.

Mielestäni arki pitää rakentaa sellaiseksi, että joka päivä ehtii tekemään jotain kotihommia. Sen lisäksi, että äidillä (ja isällä) on omaa hengähdysaikaa, kahvihetkeä tms. päivittäin. Ja tietenkin isäkin tekee oman osuutensa kotitöissä!

Vierailija
8/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita voisi sitten lämmitää ruoaksi, niin ei tarvitsisi ihan joka päivä kokata.

Vierailija
9/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 1v, 3v, 6v ja 3 koiraa. Mä herään aiemmin, 6.30-7 ja pistän pyykkikoneen pyörimään. Nostan pyykit koriin odottamaan aamupalan jälkeen ja ulos lähdetään koko sakki 8.30, viedään esikoinen eskariin ja tuodaan koirat kotiin, puistoon mennään siitä suoraan joka aamu n.9.15, sisään tullaan klo 11, ruoka on aina eilistä päivällistä tai illalla/aamulla valmiiksi tehtyä. Ruuan jälkeen siivoan joka paikan ainakin pintapuolisesti. Sitten kuopus nukkumaan vaunuihin ja lähdetään 12.30 kävellen hakemaan eskarilaista, koirat käytän taas samalla. Pienin jää ulos nukkumaan, 3v ja 6v leikkivät sisällä. Minä teen monesti jo päivällisen uuniin jos on uuniruokaa ja ripustan ne pyykit. Kun kuopus herää n.14, syödään välipala ja lähdetään vielä ulkoilemaan, omaan pihaan jos täytyy tehdä pihatöitä. Sisään tullaan klo 16 ja syödään. Mun oma hetki on kun alkaa piirretyt:D sen jälkeen saatan tehdä vielä kotitöitä ja ennen lasten nukkumaan menoa siistitään lelut pois. Lasten nukahdettua en tee mitään kotitöitä, lorvin vaan. Meillä on kyllä siistiä. Mies vuorotyössä.

Vierailija
10/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies mukaan kotitöihin! Hoitakoon huushollin joskus itse muutaman päivän ja valittakoon sitten, jos vielä viitsii.

Vierailija
11/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole tolkkua.. Itse kyllä kanssa vedin itseni piippuun kolmen pienen lapsen kanssa, mies "ansaitsi elannon".. Aikansa sitä kesti, nyt tenavat koululaisia ja me erottu vuosia sitten. Nyt vastuunsa kantava aikuinen rinnalla. Sen siitä sai kun lähes teininä meni naimisiin ja perusti perheen. Vaan jäi siitä paljon hyvää, kolme ihanaa lastani. Tsemppiä ja nosta kissa pöydälle.. Älä sitä teidän koiraa.. =))

Vierailija
12/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä puistossa/kerhossa joka päivä pakko käydä? Eikö vaikka kerran pari viikossa riittäisi. Eskarilaisen viemisen jälkeen, kotona voisi vaikka valmistaa sen päivällisen jo suurinpiirtein valmiiksi, se olisi alkuillalta pois. Siinä jäisi aikaa myös kotihommiin ja jopa omaan aikaan.

Toinen juttu mikä tuli mieleen, että laita lapset tai siis ainakin esikoinen siivoamaan lelunsa joka leikin jälkeen, ennen seuraavaa leikkiä, tyyliin legot pois, ennenkuin aloitetaan pikkuautoleikit. Koti pysyy paremmin kunnossa näin.

Vierailija
13/13 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys koko perheellä

klo 6:00

-suihkut, pukemiset, koiran ulkoilu,vaipan vaito nuorimmalle, aamiaisen valmistus, pyykkikasan heitto koneeseen. (Mies osallistuu kaikkeen tasapuolisesti)

klo 7-7:30

-koko perhe rauhoittuu aamiaiselle. Tästä ei jousteta koskaan.

klo 7:45 Mies töihin ja vanhin lapsi eskariin.

Tämän jäkeen en stressaa enää yhtään. Hoidan pyykit, silittmisen ym. silloin kun ehdin. Ruuan laitan tietenkin ajallaan. Joskus keskitys enemmän kotitöihin, joskus lapsiin. Me saatetaan viettää aamupäiväkin ihan vaan sängyssä 2 v:n ja vauvan kanssa kellien ja hassutellen ennenkuin haetaan vanhin eskarista.

Iltapäivällä sitten ulkoillaan, lapset leikkivät yhdessä tai puuhailevat omissa oloissaan.

Iltaruoka on aina samaan aikaan, jolloin koko perhe istuu ruokapöydässä ja jokainen saa kertoa päivän tapahtumista. Ei sen kummempaa iltaohjelmaa...Sitten hampaanpesulle, iltasadulle ja nukkumaan.

Koko ilta onkin sitten vanhempien yhteistä aikaa. Tosin vauva saattaa vielä joskus valvoa myöhäänkin ja nauttia vanhempien jakamattomasta huomiosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi