Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 4-v keskittymiskykyä voi parantaa

Vierailija
15.09.2009 |

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat lapsen leikkiä leikkinsä tai tehdä muut toimensa loppuun ilman, että sähläät tai kommentoit väliin. Myötäile, mutta älä puutu liikaa. Pahimpia keskittymiskyvyn tappajia ovat sellaiset ihmiset, jotka esim. jatkuvasti keskeyttvät vauvan tai pienen lapsen esim. heiluttamalla ensin yhtä helistintä ja sitten toista...kunnes äkkäävät itse jonkun vielä hauskemman lelun ja alkavat "esileikkiä" sitä vauvalle tai taaperolle.

Vierailija
2/4 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mulla on ihan just 4-v täyttävä tyttö, huomenna 4-v neuvola.

Päiväkodin arviolapussa oli muuten lähes kaikki arvioitu kohtaan "asia hallinnassa", mutta kohdat * kuunteleminen

* sääntöjen ja rajoitusten hyväksyminen

* keskittyminen ja päämäärätietoisuus sekä

* ohjeiden noudattaminen olivat muissa kohdissa.

Sääntöjen ja rajoitusten hyväksyminen oli ikään kuin vain yksi pykälä tukea tarvitsevaan suuntaan, mutta nuo muut 3 2 pykälää sinne päin (skaala on 5 pykälää).

Suullisesti lukee, että on vähän vaikeuksia keskittyä esim. sadun kuuntelemiseen ryhmätilanteissa.

Asia ei ole mikään yllätys, mutta voiko tätä asiaa auttaa mitenkään? Me luetaan, pelataan lukoilla ym. kotonakin.

Olihan tuossa siis paljon hyvääkin, vuorovaikutus on kaikki muu kuin se kuunteleminen ryhmätilantreissa hyvää, itseluottamus ja itsetunto hyvä ja motoriikka hyvä (ja siitä oli maininta että on tosi taitava piirtäjä ikäisekseen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta päiväkodissa ei varmaan anneta.

Hänellä se ilmenee niin, että ryhmässä häiriintyy nopeasti, siis pitää alkaa katselemaan mitä muut tekevät, höpöttelemään omiaan jne.

Lapsi on fyysistä tyyppiä, hyvin tekevä, osallistuva, vilkas, mutta ei sellainen rauhallinen tyyppi, jonka voi istuttaa aloilleen ja luottaa, että pysyy siinä 30 min.

ap

Annat lapsen leikkiä leikkinsä tai tehdä muut toimensa loppuun ilman, että sähläät tai kommentoit väliin. Myötäile, mutta älä puutu liikaa. Pahimpia keskittymiskyvyn tappajia ovat sellaiset ihmiset, jotka esim. jatkuvasti keskeyttvät vauvan tai pienen lapsen esim. heiluttamalla ensin yhtä helistintä ja sitten toista...kunnes äkkäävät itse jonkun vielä hauskemman lelun ja alkavat "esileikkiä" sitä vauvalle tai taaperolle.

Vierailija
4/4 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikään kuin altistaa tilanteille, eli lukea paljon ääneen, viedä konsetteihin ym. Ehkä se auttaisi?

Mutta onhan noita, jotka ei pitkään jaksa kuunnella koulussakin ilman mitään diagooseja. Olen luokanope, nyt ekaluokkalaisten kanssa, eikä sielläkään kaikki kuitenkin fiksut tyypit jaksa aina kuunnella siinä ryhmähetkessä ohjeita, saatikka satuja.

Fyysinen tyyppi ei ole aloillaan pysyvä tyyppi, se on vaan hyväksyttävä jossain määrin.