EN PALKKAA ALLE 35v NAISIA!
En ole mielestäni rasisti. Hedelmällisessä iässä oleva nainen on todella kallis paukku (toki kallimmaksi tulee, jos on vielä omasta petauksesta...). Mutta muutenkin tyrmistyin 3v sitten kun laskin nuoren, ihan hyvän työntekijän, vauvakuumeen kulut, samperi, siinä on kymppitonni pieni raha.
Nyt tämä melkein vuoden töissä ollut 24v "rouva" ilmoitti jäävänsä taas äitiyslomalle. Ja juuri kun jätin uusimatta sen pätkätyöläisen sopparin. Voi hitto. Lama on meidänkin perheessä, nyt olen kesän saanut nostaa ruhtinaallista 3000€ kk palkkaa bruttona. Tämä äippä-ilmoitus kyllä veti taas maton alta.
Päätin etten enää koskaan palkkaa alle 35v naisia töihin. Tämän tytön toki pidän töissä (ei ole mulle raskaana, vaikka kyllä me...)
Linkkinä asian vakavampi puoli, lukekaa älkääkä ihmetelkö miksi kotiäitiydestä on niin vaikea palata työmarkkinoille, uudelleen raskaaksi tuleminen on niin kallista, että minä aikakaan en uhraa enää edes haastatteluun aikaa. http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/09/11/vauva-maksaa-tyonan…
Kommentit (55)
tyhmälle missä kohtaa se vauva maksaa työnantajalle? Minä en ainakaan ole saanut penniäkään ylimääräistä yhdeltäkään työnantajalta sen takia, että olen tullut raskaaksi tai saanut lapsia. Okei sijaisen rekrytointiin menee aikaa, mutta mistä nuo kymmenet tuhannet eurot tulevat?
Äitiysloman ajan palkka, sijaisen kouluttaminen ja palkkaaminen. Kyllähän niitä kuluja kertyy.
vielä, missä työpaikassa maksetaan äitiyslomalaiselle palkkaa? Ei ole tullut sellaista vielä vastaan. Ja sijaisen palkkahan voi olla jopa pienempi, kuin sen äitiyslomalaisen eikä se äitiyslomalainen siis käsittääkseni saa palkkaa. Olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin, kun olen luullut, että äitiyspäivärahani on maksanut aina ainoastaan kela?
tyhmälle missä kohtaa se vauva maksaa työnantajalle? Minä en ainakaan ole saanut penniäkään ylimääräistä yhdeltäkään työnantajalta sen takia, että olen tullut raskaaksi tai saanut lapsia. Okei sijaisen rekrytointiin menee aikaa, mutta mistä nuo kymmenet tuhannet eurot tulevat?
Äitiysloman ajan palkka, sijaisen kouluttaminen ja palkkaaminen. Kyllähän niitä kuluja kertyy.
Tuosta on ollut taloussanomissa ihan tutkittu tilasto. Lapsi maksaa työnantajalle n. 10 000 - 12 000. Siihen oli laskettu kaikki tilastoidut kulut. Mm. sairausloma 2-4 viikkoa ennen äityislomaa, äityislomakulut työnantajalle, uuden sijaisen palkkaaminen, koulutus, vanhempainvapaat jne. lisäksi muistaakseni keskimääräinen poissaolo kun lapsi sairastaa. verrattiin siis ihmiseen jolla ei ole lapsia.
Ja tiedoksi (en muista numeroa): 3000 brutto työnantajalle ei ole hyvä tulo! Vertaa palkkatuloon ja lisää siihen yrittämisen kulut, henkilökohtainen riski ja kaikki ylimääräinen työ verrattuna palkkatyöläiseen.
Ap oli selkeästi osittain provo, mutta viesti oli rivien välistä ihan oikea.
se kustannus, että vuosilomaa kertyy äitiysloman ja vanhempainvapaan ajalta, eli käytännössä kai useimmat pitävät sen kertyneen loman pois vanhempainvapaan päälle ja saavat siis lomapalkan ja lomarahan. Samalla sille sijaiselle kertyy vastaavat.
Tosiaan kovin monessa tesissä ei tuota 3 kk velvoitetta ole. Itselläni kolmesta äitiyslomasta vain yhdessä sain 3 kk palkan (KVTES). Tosin sanoin itseni muutenkin irti ekan äitiysloman alkaessa paikkakunnalta muuton vuoksi, eli eipä sille työnantajalle mun raskaudesta kuluja kertynyt, paitsi neuvolakäynteihin kulkunut aika.
se tilasto kuluista on luultavasti googlattavissa netistä ellei taloussanomien netti- tai paperilehteä tule.
ihmettelen noita äitiyslomakuluja ja vanhempainvapaita. Miten se työnantaja joutuu niistä maksamaan? Ja jos puhutaan sairaiden lapsien hoidosta sehän koskee myös niitä miehiä ja yli 35-vuotiaita ja kuitenkin aika suurta osaa työnantajista, joten se on mielestäni aika normaali kulu yritykselle ihan kuin työntekijän oma sairastaminenkin.
ja töitä ei siis tiedossa. justjust
Mulla on 5 lasta, nuorin on vauva ja olen vakaasti päättänyt raskautua heti kun vaan onnistuu. Ottaisin mielelläni vakituisen työn vastaan tässä vaiheessa ;)
palkan, mutta olen julkisen sektorin töissä.
kun en vaan tajua mistä tuo kymppitonni muodostuu. En, vaikka tuijotin noita laskelmia pitkään ja hartaasti.
Joillakin aloilla saattaa saada palkkaa parilta ekalta äitiysloman kuukaudelta, mutta ei todellakaan kaikilta! Myöskään sairasloma ennen äitiyslomaa ei todellakaan ole mikään itsestään selvä asia! Siksi on kohtuutonta laskea näitä äitiysloman kuluihin, kun monet naiset kuitenkin saavat vain kela:n maksaman ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan ja monet vieläpä sen minimin!
Ehkä joillakin todella hienoilla aloilla joutuu tosiaan rekrytointiin käyttämään myös tuhansia euroja, mutta tämäkään ei ole mikään sääntö. Valtaosa naisista työskentelee ihan normaalihommissa, mihin löytyy tuuraaja takuulla ainakin nykyaikana lähes sormia napsauttamalla.
Lomat kertyvät normaalisti äitiysloman ajan, joten siitä tulee kuluja kun maksaa sekä sijaisesta että äitiyslomalaisesta, mutta oikeasti, mikä muu siinä maksaa?? Nuo menot voi työnantaja jo säästää sillä, että sijaisen palkka on pienempi kuin varsinaisen työntekijän, koskä häneltä puuttuvat kokemuslisät ym!
Naurettavaa lietsoa tällaista naisvihaa ympäriinsä, kun oikeista faktoista ei ole tietoakaan! Ensin kannattaisi laskea esimerkiksi se, kuinka moni nainen ylipäätään saa palkkaa parina ensimmäisenä äitiyslomakuukautenaan!
Jos lasken minusta tulleet kulut, niin
palkka on 3000 euroa, mutta toksi tämän päälle työnantaja maksaa tellit ja lellit eli olisko jotain reilu 4000 euron luokkaa se, mitä työnantaja maksaa.
Sain kolmen kuun palkna, tosin en ole varma, että maksaako siitä osan Kela ja soan työnantaja?
Mutta jos ei, niin silloin 4000 x 3 on 12 000.
Raskauden aikana en ollut päivääkään sairaslomalla. Mutta minun tilalleni palkattiin sijainen, joka tosin sai jäädä kun palasin lomilta.
Tuon lisäksi minulle maksetaan lomarahat eli 1500 euroa (tuleekohan siihen lellit ja tellit?) ja lisäksi lomat kertyivät normaalisti eli n. 4 viikkoa, jotka maksoivat työnantajalle vielä 4000 euroa (siinä tellit ja lellit)
eli minun kustannus oli 12000 + 1500 + 4000 eli yhteensä 17500 euroa ja jotainhan sen sijaisen koulutuskin maksoi.
Nyt olen juuri 35 v. ja lisää lapsia ei enää tule, kun nämä 3 kpl riittää. Kaksi aikaisempaa sain opiskelujen lomassa.
tulevat siitä, jos tes märää maksamaan äitiysloma ajalta esim. 3 kk palkkaa. Kela maksaa työnantajalle äitiyspäivärahan suuruisen korvauksen. Eli ta:n kuluksi erotus + TYÖNANTAJAN KULUT jotka ovat ainakin saman verran kuin palkka. Samoin loma-ajan palkka ja lomaraha + työnantajan kulut. Eli huomatkaa laskea siihen summaan mitä työnantaja maksaa työntekijälle aina lisäksi toinen mokoma kaikkiin yhteiskunnan kivoihin kulunkeihin.
tulevat siitä, jos tes märää maksamaan äitiysloma ajalta esim. 3 kk palkkaa. Kela maksaa työnantajalle äitiyspäivärahan suuruisen korvauksen. Eli ta:n kuluksi erotus + TYÖNANTAJAN KULUT jotka ovat ainakin saman verran kuin palkka. Samoin loma-ajan palkka ja lomaraha + työnantajan kulut. Eli huomatkaa laskea siihen summaan mitä työnantaja maksaa työntekijälle aina lisäksi toinen mokoma kaikkiin yhteiskunnan kivoihin kulunkeihin.
Monet tuhannet naiset eivät saa latiakaan töistä kun äitiyslomalle jäävät, joten on aivan absurdia puhua siitä mitä jokainen vauva työnantajalle maksaa!
Odotan toista lastani. Esikoista odottaessani olin kokopäiväisessä työsuhteessa ilman kirjallista sopimusta (sitä ei suostuttu tekemään pyynnöistä huolimatta). Olin raskausaikana 2 päivää pois töistä flunssan takia. Äitiyslomalle jäädessäni työnantaja kieltäytyi yllätys yllätys maksamasta senttiäkään.
Hyvät äitiyspäivärahat sain silti kelasta, ja teen toisen lapsen heti ensimmäisen jälkeen koska saan taas saman rahan.
Mitään en ole velkaa tälle työnantajalle, enkä tunne pätkääkään solidaarisuutta sitä kohtaan. Menen sinne ehkä joskus takaisin jos pääsen, jos en se ei harmita. Haen sitten vaikka kilpailijalle. Minulle täysin yhdentekevä paikka jonne tein töitä vain rahan takia.
Tapana on, että vasta 35-vuotiaat alkavat harkita lastentekoa ja nelissäkymmenissä toteuttavat suunnitelmansa.
T: uraäiti
Ja et todellakaan ole rasisti, ellet sitten syrji rotuun perustuen. Nyt syyllistyt vain sukupuolisyrjintään, tai ikäsyrjintään.