Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EN PALKKAA ALLE 35v NAISIA!

Vierailija
15.09.2009 |

En ole mielestäni rasisti. Hedelmällisessä iässä oleva nainen on todella kallis paukku (toki kallimmaksi tulee, jos on vielä omasta petauksesta...). Mutta muutenkin tyrmistyin 3v sitten kun laskin nuoren, ihan hyvän työntekijän, vauvakuumeen kulut, samperi, siinä on kymppitonni pieni raha.

Nyt tämä melkein vuoden töissä ollut 24v "rouva" ilmoitti jäävänsä taas äitiyslomalle. Ja juuri kun jätin uusimatta sen pätkätyöläisen sopparin. Voi hitto. Lama on meidänkin perheessä, nyt olen kesän saanut nostaa ruhtinaallista 3000€ kk palkkaa bruttona. Tämä äippä-ilmoitus kyllä veti taas maton alta.

Päätin etten enää koskaan palkkaa alle 35v naisia töihin. Tämän tytön toki pidän töissä (ei ole mulle raskaana, vaikka kyllä me...)

Linkkinä asian vakavampi puoli, lukekaa älkääkä ihmetelkö miksi kotiäitiydestä on niin vaikea palata työmarkkinoille, uudelleen raskaaksi tuleminen on niin kallista, että minä aikakaan en uhraa enää edes haastatteluun aikaa. http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/09/11/vauva-maksaa-tyonan…

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla oli jo kaksi lasta (en ole yrittäjä, vaan esimiesasemassa). Työkokemusta oli jonkun verran ja koulutus hyvä, joten ajattelin, että tässä olisi minulle yksi kehityskelpoinen lisä tiimiini. Työnsä tekikin oikein hyvin, joten minulla oli suuret suunnitelmat hänen työtehtäviensä kehittämisen ja hänen itsensä kouluttamisen suhteen, mistä puhuttiinkin useammankin kerran. Sitten yhtäkkiä nainen ilmoitti olevansa raskaana ja kertoi samaan hengenvetoon, että aikoo olla kotona, kunnes kuopus on kolmevuotias. Samantien alkoivat sairaslomat milloin minkäkin raskausajan vaivan takia ja nyt hän ilmeisesti joutuu jäämään kokonaan pois töistä, vaikka äitiysloman alkuun on vielä kaksi kuukautta. Nyt minulta puuttuu tiimistäni käytännössä kaksi tärkeää jäsentä, se tuleva asiantuntija, joka tästä raskaaksi tulleesta piti kouluttaa ja se nykyinen työntekijä, joka on hoitanut ison osan hommista, eikä ehdi enää edes perehdyttää ketään muuta niihin tehtäviin. Ottaa todella paljon päähän, sillä tämä vaikuttaa omaan työhönikin merkittävästi. Jatkossa en palkkaa ketään alle nelikymppistä, vaikka lapsiluku tuntuisikin olevan täynnä, sillä näillä kroonisesti lisääntyvillä kotiäitityypeillä se ei ilmeisesti koskaan sitä ole!

Vierailija
22/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla oli jo kaksi lasta (en ole yrittäjä, vaan esimiesasemassa). Työkokemusta oli jonkun verran ja koulutus hyvä, joten ajattelin, että tässä olisi minulle yksi kehityskelpoinen lisä tiimiini. Työnsä tekikin oikein hyvin, joten minulla oli suuret suunnitelmat hänen työtehtäviensä kehittämisen ja hänen itsensä kouluttamisen suhteen, mistä puhuttiinkin useammankin kerran. Sitten yhtäkkiä nainen ilmoitti olevansa raskaana ja kertoi samaan hengenvetoon, että aikoo olla kotona, kunnes kuopus on kolmevuotias. Samantien alkoivat sairaslomat milloin minkäkin raskausajan vaivan takia ja nyt hän ilmeisesti joutuu jäämään kokonaan pois töistä, vaikka äitiysloman alkuun on vielä kaksi kuukautta. Nyt minulta puuttuu tiimistäni käytännössä kaksi tärkeää jäsentä, se tuleva asiantuntija, joka tästä raskaaksi tulleesta piti kouluttaa ja se nykyinen työntekijä, joka on hoitanut ison osan hommista, eikä ehdi enää edes perehdyttää ketään muuta niihin tehtäviin. Ottaa todella paljon päähän, sillä tämä vaikuttaa omaan työhönikin merkittävästi. Jatkossa en palkkaa ketään alle nelikymppistä, vaikka lapsiluku tuntuisikin olevan täynnä, sillä näillä kroonisesti lisääntyvillä kotiäitityypeillä se ei ilmeisesti koskaan sitä ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yrittäjä ja tarvitsisin yhden työntekijän, mutten halua palkata lisääntymisikäistä naista työhön. En vain halua ottaa riskiä, että juuri palkattu ja työn oppinut tekijä ilmoittaa sitten jäävänsä äitiyslomalle. Ennemmin sinnittelen itse ja teen pitkiä päiviä.

Vierailija
24/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos liittää työhakemukseen lääkärintodistuksen sterilisaatiosta tai fyysisestä vaivasta, joka estää raskautumisen? Joko sitten irtoaa töitä?

Vierailija
25/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko se on myontää

ja minä olen 2 muksun äiti, ani harvoin pois toistä. Lapseni terveitä.

Ei tule mieleenikään vaatia lapsetonta hoitamaan tyoni sen takia että mul on lapsia hoidettavana.

Mielestäni lapseni vain ovat minun asia

Vierailija
26/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Päätin etten enää koskaan palkkaa alle 35v naisia töihin.

Sain itse esikoiseni 36vuotiaana ja tokan 38vuotiaana ja tuttavapiirissäni on muitakin esikoisen myöhemmin saaneita. Varmaan jossain Porvoossa kyllä jo 35-vuotiasta voi pitää turvallisena hankintana, ettei tarvii äippälomaa pelätä...

Vierailija
27/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrityksellä onneksi on. Ei keskisuuri yritys mene konkkaan äitiyslomien takia, mutta jos on kyse jostain pikkuräpeltäjästä, niin tokihan se kirpasee.

Vierailija
28/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimman osan ja sijaisen voi usein palkata vähän pienemmällä palkalla - ole itse esimies ja ei se vaan meillä ole niin kalliiksi tullut. lisäksi ne vuosilomakulut jakaantuu useammalle vuodelle. niissäkin voi, jos työssä on kausivaihteluita, rytmittää sijaisen määräaikaisuuden.

Vierailija
29/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mielestäni rasisti.

Sillä "rasismi" on rotusortoa ja tietäkseni alle 35-vuotiaat naiset eivät ole oma rotu.

Sen sijaan syrjit.

Vierailija
30/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia pitäisikin ihan vakavasti keskustella ja saada aikaan se, että "vauvan" kustannukset jaettaisiin tasan äidin ja isän työnantajien välillä.

Itse olen alle 35- vuotias ja parhaillaan raskaana määräaikaisessa työsuhteesa, joka jää siis kesken.

Ymmärrän kyllä että työnantajaani vituttaa palkata minulle sijainen kun itsekin olen jonkun sijainen. Mutta valitsin silti ennemmin lapsen kuin työn josta en edes juuri pidä.

Vierailija
31/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmälle missä kohtaa se vauva maksaa työnantajalle? Minä en ainakaan ole saanut penniäkään ylimääräistä yhdeltäkään työnantajalta sen takia, että olen tullut raskaaksi tai saanut lapsia. Okei sijaisen rekrytointiin menee aikaa, mutta mistä nuo kymmenet tuhannet eurot tulevat?

Vierailija
32/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta odota vain - kyllä sinut kohta lynkataan tällä palstalla. Kuulet vielä, kuinka helvetissä on sinulle ihan oma paikka. Niin minäkin olen saanut kuulla tästä aiheesta puhuttaessa...

Vierailija
33/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mene yksityiselle töihin kun tiedän että se on helvetin kova pala yrittäjälle. siksi hakeudunkin vain valtion ja kunnan hommiin jossa mun äitiyslomille jäänti on vain järjestelykysymys. tottahan sinä turiset, vaikkakin mun mielestä sun palkka on ihan hyvä! Monet muuten nykypäivänä alkaa tehdä lapsia vasta n. nelikymppisenä ehkä vähän ennen. Eli suurin riski on juuri noin 35 vuotiaalla tulla raskaaksi. Eli sinuna palkkaisin vain jonkun vertaa yli 40 vuotiaita. kaikki muut on riskiryhmää. miksi se muuten tulee hirveän kalliiksi? kun nainen jää äitiyslomille niin kela maksaa kaikki äippärahat ellei teidän tes sano muuta. vain lomaraha kertyy äitiyslomien ajalta, ei edes hoitovapaiden ajalta. Sijainen tietysti voi tuoda vähän lisäkuluja jos ei ole nopeasti oppivaa sorttia mutta siis mitä muita kuluja tulee kuin nuo lomarahat 9 kk ajalta? vai olikos se 10 kk ajalta.

Vierailija
34/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmälle missä kohtaa se vauva maksaa työnantajalle? Minä en ainakaan ole saanut penniäkään ylimääräistä yhdeltäkään työnantajalta sen takia, että olen tullut raskaaksi tai saanut lapsia. Okei sijaisen rekrytointiin menee aikaa, mutta mistä nuo kymmenet tuhannet eurot tulevat?

Äitiysloman ajan palkka, sijaisen kouluttaminen ja palkkaaminen. Kyllähän niitä kuluja kertyy.

Vierailija
35/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

velvoitetaan työnantajaa maksamaa äitiysloman ajalta palkkaa. joissakin teseissä 3 kk, sen pidemmästä en ole kuullutkaan. sijaisen palkkaan menee rahaa mutta silloin ei makseta äitiyslomalla olevalle.

Vierailija
36/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi jakaa miehen ja naisen työpaikkojen kesken. Asetelma on epäreilu kaikkia kohtaan.

Vierailija
37/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, minäkin olen tuntenut tuon nahoissani, ei nyt kymppitonnia, mutta tuhansia kuitenkin, ihan hukkaan heitettyä rahaa. Ja kun näitä neitejä mun töissä kaksi, toinen tuli tammikuussa ja toinen toukokuussa takasin töihin. Tammikuussa tullut jo taas pyörityy, muttei ole mitään vielä ääneen sanonut.

Jotenkin tämä on niin sitä, että yrittäjää kusetetaan. Sama vaikka noita pörssimiljonäärejä ruoskittaisiinkin, mutta tavalliselle pienyrittäjälle, joka tienaa vähemmän kuin vastaavasta palkkatyöstä, tuollainen tuottamaton kuluerä muiden palkkakulujen päälle on VÄÄRIN, VÄÄRIN VÄÄRIN.

Vierailija
38/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi lapsi, lisää ei tule (sterilisaatio sekä mulla että miehellä). Tunnen myös monta alle 35 v jotka ei halua lapsia ollnekaan, monet tosi työorientoituneita (eli motivoituneita tekemään hyvää jälkeä).

Vierailija
39/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen nainen, lapseton ja sellaisena aion pysyäkin joten en ole riski yritykselle. Mutta eipä siis palkata minuakaan kun kaikki työnantajat katsovat että olen parhaassa lapsentekoiässä.

Eipä sitä oikein voi työnhakupaperiinkaan kirjoitella että en aio lapsia hankkia ja tulla raskaaksi, palkatkaa minut. Sitten sitä vasta omituiselta vaikuttaisikin, eikä varmaan kukaan edes uskoisi. Ehkä pitäisi tehdä jotenkin ilmi ettei voi saada lapsia, joten ei ole riskiä palkata, hmm

Vierailija
40/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan onkin näin.

Ajattele jos olisit palkannut mut 3 vuotta sitten - olin 39 ja jäin ensimmäistä kertaa äitislomalle.

Pitäiskö se ikäraja sun vetää tonne 50 korville - mutta sitten kohta jääpi eläkkeelle.

jospa palkkaat pelkkiä miehiä !!! ;)