Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EN PALKKAA ALLE 35v NAISIA!

Vierailija
15.09.2009 |

En ole mielestäni rasisti. Hedelmällisessä iässä oleva nainen on todella kallis paukku (toki kallimmaksi tulee, jos on vielä omasta petauksesta...). Mutta muutenkin tyrmistyin 3v sitten kun laskin nuoren, ihan hyvän työntekijän, vauvakuumeen kulut, samperi, siinä on kymppitonni pieni raha.

Nyt tämä melkein vuoden töissä ollut 24v "rouva" ilmoitti jäävänsä taas äitiyslomalle. Ja juuri kun jätin uusimatta sen pätkätyöläisen sopparin. Voi hitto. Lama on meidänkin perheessä, nyt olen kesän saanut nostaa ruhtinaallista 3000€ kk palkkaa bruttona. Tämä äippä-ilmoitus kyllä veti taas maton alta.

Päätin etten enää koskaan palkkaa alle 35v naisia töihin. Tämän tytön toki pidän töissä (ei ole mulle raskaana, vaikka kyllä me...)

Linkkinä asian vakavampi puoli, lukekaa älkääkä ihmetelkö miksi kotiäitiydestä on niin vaikea palata työmarkkinoille, uudelleen raskaaksi tuleminen on niin kallista, että minä aikakaan en uhraa enää edes haastatteluun aikaa. http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/09/11/vauva-maksaa-tyonan…

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tässäkin keskustelussa puhutaan yleisesti työnantajalle koituvista kuluista, jos tuo palkanmaksu koskee vain julkisen sektorin työpaikkoja? Kun puhutaan työnantajista ja sanotaan, miten tulee työnantajalle kalliiksi, minulle ainakin tulee mielikuva yksityisyrittäjästä eikä mistään valtiosta tai kunnasta (vaikka toki ovatkin myös työnantajia). Ja ap:n viestikin oli mielestäni kuin yksityisyrittäjän näppikseltä, eikä valtionvarainministerin näppikseltä. Eikö olisi tuolloin tarkoituksenmukaisempaa sanoa, että tulee valtioille ja kunnille kalliiksi?

Vierailija
2/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jäin aikoinaan äitiyslomalle. Rekrytointikulutkin olivat ihan valtavat kun osa-aikaisia töitä tehnyt vakinaistettiin ja hän on muuten edelleenkin töissä vaikka minäkin olen jo palannut töihin ajat sitten. Löytyi erinomainen työntekijä ihan vahingossa.

Kukaan ei myönnä että mikä siinä 1,5v poissaolossa oli niin kamalaa. Mitään ei jäänyt tekemättä sillä aikana, kukaan kun ei ole korvaamaton.

Silti tuo poissaoloni vituttaa esimiestä edelleen niin paljon, että emme ole montaa sanaa vaihtanut paluuni jälkeen (2v).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta taas sellaiset parikymppiset perheettömät mimmit tekee niskalimassa ylitöitä ja ylimääräisiä vuoroja kun taas perheellisiltä on turha edes kysyä. 35 vuotiaalla on usein pieniä lapsia jolloin taas tulee sairaslomat kuvioon. 35 vuotiailla voi olla myös uusjako menossa eli edellisestä on erottu ja uuden siipan kanssa aletaan pökäämään jälkikasvua.

Eli ratkaisuna työnantajan kannattaisi kehittää resurssit naispuolisten työntekijäiden RAKASTUMISEN ehkäisyyn. Ei minkään maailman sutinaa, töitä vaan. Pitää ne pimatsut hikilinjalla töissä pari vuoroa putkeensa niin eivät jaksa muuta kuin kaatua yksin sänkyyn. Työnantaja rajoittama vapaa-aika on erinomainen ehkäisykeino.

Vierailija
4/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa ihmeessä mun mies. Se on 35, meillä on kolme lasta. Mä olen tähän asti hoitanut lapsia kotona, tosin samaan aikaan opiskellut ja tehnyt töitä n 3pv/vko, joten varsinaisella äitiyslomalla en ole ollut kuin 4kk näiden kolmen lapsen aikana.

Mutta nyt kun pmeidän lapsiluku on täysi, mä alan tehdä uraani tosissaan, ja mies tulee hoitamaan kaikki lasten sairauspoissaolot jne. Eli syrji ihmeessä mua, 31-v naista, joka ei enää lisäänny, ja jolla on mieletön työmotivaatio ja toisaalta koko ajan ylläpidetty ammattitaito, mutta joka ei ole polttanut itseään töissä loppuun. Ota mun mies, joka todellakin tulee olemana poissa töistä varmasti eräänkin kerran ; )

Voittajan ratkaisu.

Vierailija
5/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva maksaa työnantajalle KYMMENIÄ tuhansia euroja...Ja oikeasti se maksaa tuhansia, muttei sentään kymmeniä tuhansia. Ja musta on outoa, että lomarahat lasketaan tässä mukaan, täytyishän sen työnantajan ne lomarahat muutenkin maksaa, jos se henkilö oliskin töissä eikä äippälomalla...

Vierailija
6/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39 vuotias, minulla on 10 ja 8 vuotiaat lapset, olen käynyt sterilisaatiossa ja mieheni tekee lyhennettyä työpäivää ollakseen lasten kanssa ip:t kotona :) Eikö niin, että mulla on asiat hyvin? Ja työkokemusta semmoset 20 vuotta kahta vajaan vuoden pätkää lukuunottamatta..

Vierailija
7/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan yrittäjä olet?

Vierailija
8/55 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pienipalkkaisena ihmisenä ihmetyttää tuo 10 000 euroa, mutta ehkä yrittäjällä ja yrittäjien alaisilla on niin isot liksat, että niistä niistä sitten kertyykin.

Itse saan kuntatyönantajalta 3 kk:n palkallisen äityisloma , mutta Kela maksaa työnantajalleni tuolta ajalta korotettua äitiysrahaa. Työnantajan kulut näiltä kolmelta palkalliselta kuukaudelta ovat lähes nolla euroa.

Että mä en todellakaan ymmärrä, miten siihen kymppitonniin päästään. Toki tappiota hiukan tulee, jos laskee sitten sen, että äitiys- ja vanhempainvapaa kerryttää vuosilomaa.

Vierailija
9/55 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla lisääntymättä ollenkaan ja tehdä vaan töitä? Kuka sitten maksaa tulevaisuudessa sinun eläkkeesi ja vanhainkotikulusi...

Vai pitäisikö naiset jakaa niihin jotka synnyttää ja niihin jotka steriloidaan nuorena ja heitä vaan palkataan? Millä nämä synnyttäjät sitten elää ja kasvattaa lapsiaan?

Totta, minäkin olen tuntenut tuon nahoissani, ei nyt kymppitonnia, mutta tuhansia kuitenkin, ihan hukkaan heitettyä rahaa. Ja kun näitä neitejä mun töissä kaksi, toinen tuli tammikuussa ja toinen toukokuussa takasin töihin. Tammikuussa tullut jo taas pyörityy, muttei ole mitään vielä ääneen sanonut.

Jotenkin tämä on niin sitä, että yrittäjää kusetetaan. Sama vaikka noita pörssimiljonäärejä ruoskittaisiinkin, mutta tavalliselle pienyrittäjälle, joka tienaa vähemmän kuin vastaavasta palkkatyöstä, tuollainen tuottamaton kuluerä muiden palkkakulujen päälle on VÄÄRIN, VÄÄRIN VÄÄRIN.

Vierailija
10/55 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisit vielä uudestaan töihin firmaan jossa ei tehdä edes kirjallista työsopimusta?? Lain mukaan sinulla ei ole siis edes ollut työsuhdetta, ei kerry eläkettä eikä työnantaja tietenkään sinulle mitään maksa, ethän ole ikinä edes ollut siellä virallisesti töissä. Et varmaan saanut sitten työtodistustakaan, josta olisi hyötyä uutta paikkaa hakiessa. Lomarahatkin on varmaan saamatta?

Oletko saanut jotkut palkkakuitit kuitenkin kun Kela kerran maksaa enemmän kuin minimin? Eikö ne vaatineet työsopimusta nähtäväksi?

Työnantaja rikkoo lakia, kirjallinen työsopimus on tehtävä aina, ei siitä voi kieltäytyä. Ilman sitä mitään todisteita ei työsuhteesta ole eikä sinulla näin ollen mitään oikeuksiakaan. Palkkasi voidaan vaikka puolittaa tosta noin vaan.

Tsekaapa linkki:

http://ilmiannapomosi.net/index.php?option=com_content&view=article&id=…

Odotan toista lastani. Esikoista odottaessani olin kokopäiväisessä työsuhteessa ilman kirjallista sopimusta (sitä ei suostuttu tekemään pyynnöistä huolimatta). Olin raskausaikana 2 päivää pois töistä flunssan takia. Äitiyslomalle jäädessäni työnantaja kieltäytyi yllätys yllätys maksamasta senttiäkään.

Hyvät äitiyspäivärahat sain silti kelasta, ja teen toisen lapsen heti ensimmäisen jälkeen koska saan taas saman rahan.

Mitään en ole velkaa tälle työnantajalle, enkä tunne pätkääkään solidaarisuutta sitä kohtaan. Menen sinne ehkä joskus takaisin jos pääsen, jos en se ei harmita. Haen sitten vaikka kilpailijalle. Minulle täysin yhdentekevä paikka jonne tein töitä vain rahan takia.

Vierailija
11/55 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23 vuotias ja tiedän jo nyt etten tule koskaan saamaan omia lapsia. Tieto oli järkyttävä ja siitä toivuttuani päätin sitten tehdä pidemmän uran edes. Ja tuollaiset kuin sinä, pilaavat sen?

Eli minun pitäisi heti työhakemukseen kirjoittaa että olen nainen, MUTTA kohtuni ja munasarjani on revitty sisältäni pois joten onneksi olkoon minusta tulee loistava työntekijä, eikö olekkin mahtavaa, olen niin loistava mahon kroppani kanssa! Minusta oli ratkiriemukasta!

Ja myös, koska olen nainen, saan kärsiä hmm "sovinistisitä" naisista??? mitä ihmettä?

Että viha taas kasvaa...

Vierailija
12/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasken minusta tulleet kulut, niin

palkka on 3000 euroa, mutta toksi tämän päälle työnantaja maksaa tellit ja lellit eli olisko jotain reilu 4000 euron luokkaa se, mitä työnantaja maksaa.

Sain kolmen kuun palkna, tosin en ole varma, että maksaako siitä osan Kela ja soan työnantaja?

Mutta jos ei, niin silloin 4000 x 3 on 12 000.

Raskauden aikana en ollut päivääkään sairaslomalla. Mutta minun tilalleni palkattiin sijainen, joka tosin sai jäädä kun palasin lomilta.

Tuon lisäksi minulle maksetaan lomarahat eli 1500 euroa (tuleekohan siihen lellit ja tellit?) ja lisäksi lomat kertyivät normaalisti eli n. 4 viikkoa, jotka maksoivat työnantajalle vielä 4000 euroa (siinä tellit ja lellit)

eli minun kustannus oli 12000 + 1500 + 4000 eli yhteensä 17500 euroa ja jotainhan sen sijaisen koulutuskin maksoi.

Nyt olen juuri 35 v. ja lisää lapsia ei enää tule, kun nämä 3 kpl riittää. Kaksi aikaisempaa sain opiskelujen lomassa.

Eli 3 kk äitiyspäivärahat.

Vierailija
13/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmälle missä kohtaa se vauva maksaa työnantajalle? Minä en ainakaan ole saanut penniäkään ylimääräistä yhdeltäkään työnantajalta sen takia, että olen tullut raskaaksi tai saanut lapsia. Okei sijaisen rekrytointiin menee aikaa, mutta mistä nuo kymmenet tuhannet eurot tulevat?

Äitiysloman ajan palkka, sijaisen kouluttaminen ja palkkaaminen. Kyllähän niitä kuluja kertyy.

vielä, missä työpaikassa maksetaan äitiyslomalaiselle palkkaa? Ei ole tullut sellaista vielä vastaan. Ja sijaisen palkkahan voi olla jopa pienempi, kuin sen äitiyslomalaisen eikä se äitiyslomalainen siis käsittääkseni saa palkkaa. Olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin, kun olen luullut, että äitiyspäivärahani on maksanut aina ainoastaan kela?

että näin ainakin kunnalla

Vierailija
14/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työnantaja maksaa 3 kk:n palkan. Ei taida olla ap oikeasti työnantaja...Etenkin kun luulee ettei yli 35-vuotiaat tule raskaaksi. Nykyään etenkin pk-seudulla on paljon ihan ensisynnyttäjiäkin jotka on yli 35.

Vierailija
15/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vali vali ihmeen ahneet natisijat.

Vierailija
16/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitääkö kaikilta alle 35-vuotiailta naisilta kieltää lisääntyminen?

Vierailija
17/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset jo hankkinut nainen ei pääse töihin niin tarkoittaako tämä sitä, että vain miehet voivat tehdä töitä???!!!

Vierailija
18/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset jo hankkinut nainen ei pääse töihin niin tarkoittaako tämä sitä, että vain miehet voivat tehdä töitä???!!!

ne monet työnantajat varmaan ajattelee. Ei miehet tule ikinä suostumaan siihen, että lapsen saanti vaikeuttaisi heidänkin asemiaan työelämässä (kustannusten jako ym.).

Vierailija
19/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut kaikkia vastauksia, joten pahoitteluni jos tulee toistoa.

Itse olin kyllä 10kk juuri töistä pois, mutta pientä se on meidän työpaikallamme verrattuna keski-ikäisiin naisiin jotka ovat jatkuvasti sairaslomilla! On nivelrikkoa, reumaa, selkäkipuja.. Ja eivät voi myöskään tehdä kaikkia työtehtäviä rajoitteidensa takia ja työaikoja joudutaan lyhentämään ym..

Vierailija
20/55 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palkkaisi minäkään. Perustelisin sen sitten vaan muilla syillä.

Reilua? Ei tietenkään. Ei elämä olekaan.

Ja sairaslomien keräilijöistä pääsee kyllä eroon vaikka ammattiliton ammatti-itkijät sanoisivat mitä.