Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Onko täällä joku aikuisopiskelija?
14.09.2009 |
Kuinka paljon saat kuukaudessa tukea? Tuo on niin monimutkaista tuo aikuisopintoraha ja ammattikoulutusraha jne. Mun ansiot vakityöstä tällä hetkellä on noin 1900 euroa ja pohdin, että voinko edes haaveilla opinnoista.
Kommentit (3)
Saako sitä tukea vain noin lyhyen aikaa? Haaveilen toimintaterapeutin opinnoista ja kesto on 3,5 vuotta. Millä sitten loppuajan tulisi toimeen?
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ja sain max. tukikuukaudet 18kk. Ne riittävät minulle. Minun tukeni on samaa luokkaa, mutta veroja maksan enemmän (olen osan vuodesta töissä omassa virassani), joten saan käteen reilun 700€. Loppuaikana sinun pitäänee hakea normaalia Kelan opintotukea.
Alue: Aihe vapaa
Saan aikuiskoulutustukea noin 950 euroa/kk, verojen jälkeen jää käteen 850 euroa.
Lisäksi saan Kelan yleistä asumistukea asuntolainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen.
Mun palkkatulot, joiden perusteella tuo yllä mainittu aikuiskoulutustuki määräytyi, oli samaa luokkaa kuin ap:n palkka (tein lyhennettyä työaikaa ennen opintovapaata). Veikkaisin siis, että ap saisit kutakuinkin saman verran tukea opintoihisi kuin minä.
Ennen opintoja mulla oli kymmenkunta vuotta työkokemusta, ja tukea oli mahdollista saada max 15 kuukaudeksi. Tukikuukausien määränhän voi lasketuttaa ennakkoon ja tuen määrän voi suht helposti laskea itse laskurin avulla.
Aikuiskoulutustukea saa siis jos on työ- tai virkasuhteessa ja pitää työnantajan myöntämää opintovapaata. Muista tukimuodoista mulla ei ole hajua.