Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on ihan eri juttu olla kotiäitinä kuin käydä töissä

Vierailija
14.09.2009 |

niin että lapset on päivähoidossa. Jos lapsi on kaike päivät päivähoidossa, ei heitä opi lainkaan samalla lailla tuntemaan kuin jos on heidän kanssaan kaiket päivät ja yöt. Kyllä se vaan niin on että suuri osa omasta lapsesta jää tuntemattomaksi työssäkäyviltä. On ihan eri juttu hoitaa ja huolehtia kaikki oman lapsen asiat kuin että haet päiväkodista, laitat pikkukakkosen päälle ja ruuat eteen, sitten pari tuntia oleskelua, iltapala ja nukkumaan. Eipä siinä paljoa ehdi olla lapselleen äiti...tai isä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kiitos kuitenkin ablodeista ja bravo-huudoista, ne tuli tarpeeseen!)

Vierailija
22/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko miehelle saman mahdollisuuden vai oletteko molemmat kotona?

Ja kyllä tuossa laiseessa todeistelet olevasi parempi, minusta ainakin.

On ihan eri juttu hoitaa ja huolehtia kaikki oman lapsen asiat kuin että haet päiväkodista, laitat pikkukakkosen päälle ja ruuat eteen, sitten pari tuntia oleskelua, iltapala ja nukkumaan. Eipä siinä paljoa ehdi olla lapselleen äiti...tai isä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta sekä kotona olosta että työssäkäyvän äidin elämästä. Tällä hetkellä olen töissä. Ja äiti. Ja uskallaan väittää, että tunnen silti lapseni.

Minusta kotona olo oli lastenleikkiä tähän elämäntilanteeseen verrattuna. Haastava työ, kireät deadlinet, paineita ja ongelmia riittää, yöunet kärsii. Aina on kiire jonnekin ja kova homma muistaa sekä omaan työhön että lasten hoito-, koulu- ja harrastuskuvioihin liittyvät jutut.

Joku kirjoitti kerran tällä palstalla olevansa hemmetin pettynyt työelämään. Minustakin tuntuu välillä raskaalta. S

ilti ei ole mikään ratkaisu se, että naisia vaaditaan jäämään kotiin. Tarvitaan enemmän joustavia työaikajärjestelyjä ja esimerkiksi etätyön lisäämistä, jotta lasten kanssa ehtisi olla myös työpäivän päätteeksi. Ja naisten keskinäistä solidaarisuutta tarvitaan myös! Ei syyllistämistä eikä ninamikkosasenteita.

Vierailija
24/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä tunnen meidän lapset paremmin kuin hän.

Joo, olkaa sitten... Ajattelin vaan tämmöisiä asioita, jos se teidän mielestä on oman paremmuuden todistelua, työssäkäyvien mollaamista tms, niin... antaa olla, ei minua haittaa, olen oppinut kestämään kiukuttelua ;)

Heihei.

ap

Vierailija
25/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta minun vanhempani kävivät molemmat töissä ja silti äitini on aina tuntenut minut paremmin kuin kukaan muu. En koskaan muista kaivanneeni jotain muuta. Minusta oli ihan hienoa kertoa, mitä vanhempani tekevät töikseen ja joskus päästä mukaan äidin työpaikalle ja nähdä äiti siinä roolissa. Muistan, miten olin ylpeä äidistä, kun se osasi sellaista. Minulla oli myös hoidossa hauskaa, sinne oli kiva mennä ja odotin kovasti sitä, kun kesäloma läheni loppuaan.

Yhden leikkikaverin äiti oli kotona, mutta hän jäi tosi etäiseksi. En edes muista miltä hän näytti, vaikka muiden kavereiden äidit on kyllä jääneet mieleen. En tiedä, olikohan siinä jotain taustalla, niiden lapset nimittäin meni ihan omine nokkineen ja niillä oli myös kodinhoitaja.

Vierailija
26/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla, kuten monella muullakin on kokemusta molemmista. Elämä nyt vaan menee niin, että välillä ollaan kotona lasten kanssa ja välillä sitten taas töissä. Nyt kun nuorimmainen on jo kohta kolme, niin nyt varmaan sitten alkoi se 30 vuotinen työssäkäynti. Teen kolmivuorotyötä ja lapset ovat arkisin hoidossa 6-9 tuntia. Haetaan pois viimeistään klo 16. Tänään, samoin kuin huomenna ja ylihuomenna meillä on vapaapäivä. Viikonloppuna ovat aamut isänsä kanssa kun minä olen töissä. Isä tuntee lapsensa hyvin, samoin kuin lapset isänsä. Ap ei tainnut voida sanoa samaa..;-) Vanhimmat lapset katsoivat pätkän lastenohjelmia, kun nukutin pienintä päikkäreille.Nyt läksivät ulos, josta palaavat välillä syömään ja sitten nukkumaan. Välillä käyn pyörittämässä hyppistä. Nuorimmainen katsoo Taikahuilua telkkarista. KOhta tehdään junarata ja kuudeksi menen koulun vanhempainiltaan. Tätä tämä arki on. Et tunne ap meidän arkea, etkä lapsiani. MInä voin sanoa tuntevani lapseni oikein hyvin vaikka käynkin työssä.

Vierailija
27/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin on kokemusta molemmista. Minulle sopii kotiäitiys ainakin paljon paremmin. Nyt olen hoitovapaalla, kunnes nuorin täyttää 3, sitten on valitettavasti paluu taas työ elämään.

ps. minun äitini ei ainakaan TUNNE minua.

Vierailija
28/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on jonkun ihmisen kanssa (oli se aikuinen tai lapsi) 24h/vrk niin tietysti siinä oppii tuntemaan ihmisen paremmin tai tulee läheisemmäksi sen kanssa kuin jos sitä näkisi pari tuntia päivässä. Niin se vain menee. MUTTA nämäkin kotihoidetut lapset menevät jossain vaiheessa hoitoon ja sitten kouluun, jolloin tilanne ns. tasoittuu eli summa summarum en usko, että lapsen ollessa esim. 17-v. on enää mitään väliä onko lapsi ollut kotihoidossa vai päiväkodissa. Siis ainakin siinä mielessä miten hyvin/läheisesti vanhempi lapsensa tuntee.

Itse olen huomannut, että tunnen kyllä kotiäitinä lapseni paremmin kuin heidän työssä käyvä isänsä. Ja omalla tavallani olen myös läheisempi heidän kanssaan.

Vierailija
29/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa eri aloitus kaksosten äidistä, joka istutti esikoistaan telkkarin ääressä. Tunteeko hän lapsensa?

Vierailija
30/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tässä keskustelussa aivan naurettavaa.

Miten sitä lastensa "tuntemista" mitataan? Muistaako nimet? Tietääkö, tykkääkö tämä teestä vai kaakaosta?

Vierailija
31/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama jos lapsi menee kouluun -eikö lasta enää tunne?

Varsin kummallinen aapeen ajatusmaailma.

Vierailija
32/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äitiydessäki pitää kilpailla, kadehtia ja puhua pahaa. Halleluja tälle sukupuolelle.

Kukin tehköön parhaansa oman perheensä ja elämäntilanteensa kanssa, prkle. Pitäs olla se ja sama muille vaikka naapurin Mirkku tekis 12-tuntista työpäivää ja näkis lapsiaan vain sunnuntaisin kolme tuntia.

Vierailija
33/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat molemmat uraihmisiä ja siis tuli vietettyä paljonkin aikaa hoitajien kanssa. Mutta minulla on aina ollut erittäin läheiset välit vanhempiini enkä itseasiassa muista yhtäkään hoitajaani tarkemmin.

Niin että itse en ole millään tavalla kärsinyt, tärkeintä on yhteinen aika vanhempien kanssa kun he ovat vapaalla. Meillä kun vanhemmat oli vapaalla tehtiin koko ajan jotain perheen kesken. Ne ajat muistan erittäin hyvin, en siis aikaa, jonka vietin hoitajien kanssa.

Siis väärässä sinun hypoteesi :)

Vierailija
34/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ajatellut asiaa, kun lapseni (2v.) aloittaa kertomaan isälleen jotain päivän tapahtumista. Mies ei tajua päätä ei häntää ja nyökkäilee vain ymmärtävästi, kun taas minä tajuan jopuolesta lauseestakin, mistä "kaivokeijusta", "isokenkäisestä sedästä" tai "naapurin ilkeästä tädistä, joka huusi kissalle" on kyse.

Vierailija
35/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, me naiset yleensä ollaan näissä hakoja!

Ja jokanen järkevä pari kertoo mikä on kaivokeiju tms.

Se, että on lapsen kanssa kotona tottakai on ihanteellista että toimii lapsen kanssa ja kuulee puhetta enempi.

Ihmettelen teidän perheen keskustelutapaa jos nyökkäillään vaikkei ymmärretä etkä sinä kerro mistä toinen puhuu. Mutta omapa on suhteesi! :D

32

Vierailija
36/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi sitä halutaan ehdoin tahdoin tuntea itsensä ja oma valintansa kaikkein parhaimmaksi? (vrt. kuka tuntee lapsensa parhaiten, naurettavaa) Ei siis vain itselle parhaaksi, vain kaikkein parhaimmaksi. Miksi edes lähteä toisia mollaten kohottamaan sitä omanarvontuntoa tänne julkisesti? Omassa navassa taitaa silloin olla jotain vikaa.

Vierailija
37/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toisaalta tuntuu kurjalta, kun on töissäkäyvä ja lapset hoidossa.Olen saanut sovittua kuitenkin työt niin, että arkisinkin jää vapaapäiviä.Päiväkodissa ovat yleensä noin 6tuntia.Isänsä kanssa sitten illat jos olen vielä töissä.En tee kokopäivä työtä kuitenkaan.Mites tällainen?Olen myös sitä mieltä, että tunnen lapseni.Hoidon ovat aloittaneet ollessaan 3,5v. ja 5v.

Vierailija
38/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menivät hoitoon vanhemman ollessa 3,5 vuotta ja nuoremman 2 v. Tästä eteenpäin KAIKKI vapaa-aikani, lomani jne. olen viettänyt lasten kanssa. Ehkä en sitten tunnekaan heitä, mistä sen sitten muka huomaa?! Meillä keskustellaan paljon, puhutaan päivän tapahtumista, tunteista jne.

Ehkä sitten olisi pitänyt jäädä kotiäidiksi siksi asti, että molemmat lapset ovat koulussa, sitäkö tässä ajetaan takaa? Itselleni se vain olisi sitten ollut so long osaamisellni työssäni, jota varten istuin vuosikausia yliopistossa :(

Vierailija
39/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti (tässä tapauksessa nyt äiti, kun suurin osa meistä taitaa olla äitejä) näkee lastansa päivässä hereillä vain esim. 5h, siitä ajasta saattaa mennä useita tunteja ruuanlaittoon, siivoamiseen, pyykkäämiseen jne. Eli yhteistä oloaikaa lapsen kansaa saattaa jäädä tosi vähän. Mutta voihan olla, että työpaikka, hoitopaikka ja koti sijaitsevat lähekkäin ja äidin työpäivä onkin vaikka 6h. Tällöin äiti ehtii olla lapsen kanssa jo huomattavasti enemmän. Eli työssäkäyvät äidit eivät ole mikään kasvoton massa, erilaisia variaatioita löytyy.

Vierailija
40/42 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin siis niin, että vietän vapaa-aikani ollen "läsnä" lapsille kuin että ikkunat kiiltävät ja pöydässä on aina pullaa ja itse alusta asti tehtyä ruokaa. Näin hieman kärjistäen siis..

39