Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lahjojansa hakea takaisin?

Vierailija
13.09.2009 |

Esitin tuossa krääsäketjussa erään kysymyksen, mutta kysynpä sitä nyt vielä erikseenkin.

Eli siis lahjoitin tuttuni lapselle muutama vuosi sitten joululahjana erään lelun, joka oli käsityötä ja aika arvokas. Ainakin minun budjetissani. Muiden budjeteista en tiedä enkä välitä.

Lapsi ei ole kummilapseni enkä nykyään ole enää kovin paljoa tekemisissä hänen äitinsä kanssa. Kylässä käydessäni sitten tässä kerran huomasin, että lapsella on huoneellinen leluja täynnä ja tämä oma lahjani oli hyllyllä seinällä, ei siis ilmeisesti ollut kovin kovassa käytössä ollut. No tietenkään siitä ei voi loukkaantua, että lapsi on tykännyt muista leluistaan enemmän, mutta ajttelin, että kehtaisikohan pyytää tämän lelun nyt takaisin? Tuntisin pari muutakin lasta, jotka olisivat nyt sopivassa iässä leikkimään tällä lelulla. Ja lapsen äitikin päivittelee, että "onpas sitä tavaraa kertynyt".

Loukkaantuisitteko, jos teiltä tällaista kysyttäisiin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen viemässä lasten "pieneksi jääneitä" leluja kirppikselle ja pohdin, kehtaisinko palauttaa poikani taaperolelun hänen kummilleen, joka lahjan osti ja jolla nyt on samanikäinen poika, kun poikani oli lahjan saatuaan. Tuntuu tylylle viedä sitä kirpparille, mutta emme vaan voi säilyttää kaikkia lahjaksi saatuja leluja tai vaatteita muistoina lapsuudesta. Jos taas palautan lelun, tuleeko siitä olo, että lelu ei kelvannut (joka siis kelpasi, mutta on vain pienempien lelu)?

Vierailija
2/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen viemässä lasten "pieneksi jääneitä" leluja kirppikselle ja pohdin, kehtaisinko palauttaa poikani taaperolelun hänen kummilleen, joka lahjan osti ja jolla nyt on samanikäinen poika, kun poikani oli lahjan saatuaan. Tuntuu tylylle viedä sitä kirpparille, mutta emme vaan voi säilyttää kaikkia lahjaksi saatuja leluja tai vaatteita muistoina lapsuudesta. Jos taas palautan lelun, tuleeko siitä olo, että lelu ei kelvannut (joka siis kelpasi, mutta on vain pienempien lelu)?

Tuossa tilanteessa mun mielestä voit ihan hyvin kysyä, että haluaako ystäväsi ottaa kierrossa ko. lelun. Sovit sitten vain, että palauttaako hän sen sulle vai antaako itse kiertoon myöhemmin.

Muuten ap:n kysymykseen: ei tietenkään lahjaa voi pyytää takaisin. Jos olet antanut varoihisi nähden liian kalliin lahjan, niin pidä sattunutta itsellesi oppituntina äläkä tee samaa virhettä toista kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin voi tehdä.

Vierailija
4/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuossa toisessa ketjussa ihmiset valittavat, että "voi hirveetä tätä krääsän määrää", niin miksi se olisi sitten niin outoa, jos lahjan antaja kierrättäisi antamansa lahjan eteenpäin? Lapsikin on jo kasvanut, varmaankaan ei enää tällä lelulla koskaan tule leikkimään. Mutta joku muu lapsi voisi ilahtua.

Vierailija
5/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi, mutta pitäisin tosi outona tapauksena. Lahjat on annettu ja niitä ei takaisin pyydellä.

Vierailija
6/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain astioita joita ette enää käytä.

Vierailija
7/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän parempana leluna, ja säästellään muistoksi lapsuudesta. Ja kyllä minusta tuntuisi tosi oudolta, jos sitä takaisin pyydettäisiin.

Vierailija
8/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjan saaja voi sen kierrattaa jos haluaa! jos et halua antaa mitaan niin LAINAA ensi kerralla niin voit pyytaa "lahjan" takaisin.

Vierailija
9/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja tarkoittaa, että se on anettu toisen IKIOMAKSI!

Meillä appi on just tollanen takasinpyytäjä - tai pikemminkin vaatija.

Osti meille esim. joskus lapsiportin kun esikko oli vauva. Ja nyt vuosien jälkeen, kun meillä olisi ollut sille käyttöä kuopuksen kanssa, HAKI sen omatoimisesti meidän varastosta ja vei miehen siskolle. Tietysti meiltä kysymättä. Tosi kätevää...

Ja näitä esimerkkejä riittää. Eli kaikki mitä se on ostanut meille lahjaksi on itse asiassa sen mielestä vaan meillä lainassa siihen asti, kunnes hän/hänen tuttunsa tarvitsee sitä - meidän tarpeista ja mielipiteistä riippumatta.

Vierailija
10/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahjan saaja olisi aikuinen, pyytäisitkö takaisin? Saaja saa tehdä lahjallaan mitä haluaa, pitää seinällä silmän ilona, tai kellarissa, antaa eteenpäin jne.

Miten tällaista voi tulla kenellekään edes mieleen? Onko lahja vain menoerä, eikö siinä ole mitään antamisen iloa?

Vierailija
11/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin juuri kirjoittaa noin, mutta joku ehti ensin;-) Voisit olla ylpeä ja tyytyväinen, että ovat huomanneet käsityön ja lahjan arvon säilyttääkseen sen ihanana muistona.

Vierailija
12/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein voi kuvitella tilannetta omassa ystävä/tuttavapiirissä, mutta toisaalta me ei turhaa "krääsää" toisillemme kannetakaan. Ekologisia ollaan... Anna palaa vaan ap, kun se sinua noin painaa ja jos on "hyvä tuttava" niin luulisi olevan onnellinen kun pääsee siitä eroon.

Vierailija
13/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas k***pää anoppi sulla!

Seuraavan kerran, kun se on tuomassa teille jotain, kieltäydy!!

Mua ainakin ottaisi päähän, jos joutuisin ostamaan uuden vastaavan tilalle, vaan sen takia, että joku hakee pois tavaran kesken käyttökauden!

Mä en suostuisi jonkun mielivallan alle tuolla tavalla!!

Vierailija
14/14 |
13.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa julkisesti tunnustautua täysin sivistymättömäksi moukaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi