Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun 10 kk vauva EI SYÖ?

13.09.2009 |

Hei kaikille!

Olen aikas epätoivoisessa tilanteessa... 10 kuinen pieni poika on päättänyt, ettei mikään, mitä lusikalla (tai haarukalla) laitettaisiin suuhun, kelpaa. Totaalikieltäytyminen. Sen sijaan kaikki pureskeltava kelpaa, kuten leivät, hedelmät jne... mutta vaikka tarjoaisin omalta lautaselta samaa ruokaa kuin itse syön, menee suu kiinni, kädet eteen ja pää pyörähtää, ei kelpaa edes näin tarjoiltuna. Ollaan oltu kärsivällisiä, yritetty hyvällä ja pienellä pahallakin... mikään ei auta. Aina syöminen on ollut ongelma, mutta sentään vähän aina kelpas. Nyt ollut tämä tilanne jo n. 1,5 kk... Hän rakastaa sitten maitoa yli kaiken... vellikään ei oikein uppoa. Käsin syötävät on hyviä, mutta niitä menee niin pieni määrä kerralla, että ei se oikein kunnon ruokailua ole. Ja vinkit, mitä syöttää olisi ihania, kun on iän puolesta niin rajallista, mitä saisi syödä. Osaisiko joku antaa hyviä vinkkejä? Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille :)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika päättii päivän päälle 10 kk:n ikäisenä (olen siis merkannut päivämäärän ylös kun oli niin uskomatonta) että häntä ei enää syötetä ja hän ei muuten soseita syö. Ei siinä muukaan auttanut kuin antaa syödä sormiruokana sen mitä söi. Hedelmäsoseet upposi tietty edelleen ja onneksi useimmiten myös aamu- ja iltapuuro kelpasi syötettynä. Poika halusi myös oman haarukan ja aloitti sen kanssa harjoittelun samantien. Nyt 15 kk:n ikäisenä syö jo melko hyvin haarukalla. Tietty eniten menee edelleen sormiruokana.

Mä annoin pojalle siitä lähtien makaronia, spagettia, lihapullia, kokolihasuikaleita, kirsikkatomaattia, herneitä, maissia ja nyt myöhemmin kelpaa myös perunalohkot. Hedelmät myös paloina: mandariinia, banaania sekä marjoja: vadelmia, mansikkaa yms.

Edelleenkään meidän poika ei syö mitään sötkötyksiä. Eli kaikki ruoka-aineet pitää olla erillisinä lautasella. Esim. makaronilaatikko ei kelpaa, mutta makaroni ja jauheliha erikseen käy. Hassua! Mutta niiiiiiiiin tarkkaa!

Älä ainakaan hermostu ruokapöydässä. Lapsi kyllä syö kun sillä on nälkä. Meillä auttoi myös ruoka-aineiden mainostaminen tyyliin "katso, tässä on possua, possu sanoo röhröh, laita röhröh suuhun" ja sitä rataa. Myös se auttoi joskus, että minä näytin ensin että syön herneen ja sitten mainostin, että katso, sullakin on herne, laita suuhun.

Ruoka-annosten koko kannattaa myös pitää pienenä. Meidän poika ei syö mitään jos lautanen on liian täynnä. Laitan siis lautaselle vain kymmenisen makaroni ja yhden lihapullan. Jos maistuu, laitan lisää vähän.

Vierailija
2/2 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle vastauksestasi :) Ihanan helpottavaa kuulla, että jollakin on samanlaisia kokemuksia... olen ollut aikas onneton tilanteesta. Meidän pieni ei syö edes puuroa eikä hedelmäsoseitakaan... mutta antamasi vinkit syötettävistä otettiin heti käyttöön :) Hyvää syksyn jatkoa teidän perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme