Haluaisin vielä kolmannen lapsen, mutta tuntuu tämä arjenhallinta olevan ihan hukassa.
Lapsia kyllä kovasti rakastetaan, jaksan kokkailla terveellistä kotiruokaa, puhtaat vaatteet aina päällä jne. Mutta mutta...ainainen kaaos meillä päällä, en osaa oikein pitää yllä mitään rytmiä, meillä nukutaan ja kukutaan miten sattuu, ruokakaupassa juoksen miltei päivittäin kun en osaa suunnitella edes paria päivää pidemmälle.
Olen aloittamassa esim. siivousta, niin huomaankin kohta jo tekeväni aivan jotain muuta enkä edes sitä itse oikein tajuakaan. Kahvit jää aina juomatta, avaimet/puhelimet jatkuvasti hukassa ja niitä sitten etsitään pää höyryssä.
Mikä oikein on mussa vialla? Mies kyllä osallistuu kotitöihin ja lasten hoitoon, mutta on vähän samanlainen tohelo kuin minäkin. Lisäksi paljon töissä kun on eräänlainen yrittäjä...
Onko muita kohtalotovereita? Niin ja lapset 7v ja 2v.
Kommentit (10)
Olen samanlainen kuin sinä. Mieheni tosin osaa ajatella jopa puolestani ja osallistuu kotitöihin ja lasten kanssa olemiseen.
Summa sumarum. Elämästä on tullut entistäkin mielenkiintoisempaa nyt kun on kolme lasta. Olen tutustunut suurperheiden äiteihinkin, kun ovat tulleet juttelemaan kanssani. Tätä ennen en ole tiennyt, että heillä on niinkin monta lasta(6-7), mutta nyt he ovat alkaneet "avautumaan" minulle, kun ovat nähneet minun liikkuvan kolmen lapsen kanssa.
Voin suositella sinullekin suurempaa perhettä. Meillä ainakin on lystiä. Neljäs lapsi? Enpä tiedä, kun ikääkin jo on...
Eihän tuo nyt niin kaoottista ole, ettei kestäisi yhtä lasta lisää :)
Samanlaista meilläkin, enkä näkisi sen estävän lapsen hankintaa.
jos viet vanhimman lapsista virikehoitoon heti aamusta ja haet kotiin puolilta päivin. Suosittelen tätäkin. Loppupäivä ja ilta sujuvat sitten.
3.
Eikös ap:n vanhin ole jo koulussa? Jos meinaan on 7-vuotias.
vauva taas pakottaisi minut edes jonkilaiseen päivärytmiin...
se kaaos alkoi vasta kolmannen lapsen myötä... mutta en tietenkään kadu...
ei kolmas kyllä ainakaan lisännyt kaaosta :)
Lapset kuitenkin kasvaa koko ajan ja nyt kun meillä on 2 koululaista olen oppinut paljon järjestelmällisemmäksi kun on ollut pakko. Kyllä meilläkin juostaan kaupassa ihan liian usein, koska edelleen huomaan illalla ettei ole mitään järkevää välipalaa koululaisille.
Jopa nukkuminen on meillä asettunut paremmin uomiinsa tämän myötä. Jos ennen meni jostain syystä illalla nukahtaminen liian myöhäiseksi, niin lapset sitten nukkuivat päiväkodin lepohetkessä ja illalla oli taas liian pirteää porukkaa. Nyt koululaisten kanssa iltaisin väsyttää oikeaan aikaan.
Hassua mutta totta. Olen jopa oppinut tekemään viikko-ohjelman, jossa on molempien koululaisten lukujärjestys, kolmen lapsen harrastukset ja muut menot sekä vanhempien työmatkat.
Ja muista että lapset kasvavat koko ajan ja elämä muuttuu. Jossain määrin helpommaksi (omatoimisuus lisääntyy ja sotku vähenee) ja jossain määrin hankalammaksi (enemmän menoja koulun ja harrastusten vuoksi).
Itselläni kolmannen lapsen vauva-aika oli se kaikein antoisin äitiysloma!
Useamman lapsen kanssa tarvitaan juurikin luovuutta, suurpiirteisyyttä ja sitä että pystyy joustamaan ja muuttamaan toimintaansa hetkessä tilanteen mukaan. Eli varmaan olisi loistavat kolmen äiti!
Jos ahdistaa, suunnittele teille rytmi ihan paperilla ja ala toteuttaa sitä. Herätkää aina samaan aikaan koululaisen kanssa, aina samaan aikaan päikkärit ja ruoka-ajat. Katso koulun ruokalistaa ja tee eri ruokaa kuin siellä.
Kun käyt kaupassa, hommaa kolmea erilaista liha-ainesta, perunaa ja pastaa sekä riisiä, niistä saa aina aikaan jotakin. Lisäksi leipää, omenia ja porkkanaa, tomaattia, kurkkua ja salaattia. Maitoa.
Jos tuntuu että kolmas lapsi puuttuu, se pitää tehdä. Muuten katuu. Kaoottisuus ei ole vaarallista, ellei se ahdista.
Jätä haluamatta se kolmas.