Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äideille kysymys

Vierailija
11.09.2009 |

Mitä mieltä olette? Jos vl-äiti kärsii masennuksesta (nyt siis sen vuoksi kun ei halua joka vuosi synnyttää lapsia), niin pitääkö tällöin vain turvautua lääkkeisiin ja terapiaan? Onko ehkäisyn käyttö tällaisessa tilanteessa väärin? Eli jos masennus johtuu niistä lapsista, niin eikö silloin olisi loogista että masennus poistuisi sillä että niitä lapsia ei enää tule (tai tulee ainakin pitkä tauko siihen seuraavaan lapseen; ehtii toipua kunnolla synnytyksesta tms.).

Vai pitääkö tällaisessa tilanteessa vain joka vuosi synnyttää (niin joillekinhan ei edes joka vuosi tule, mutta nyt kysynkin sellaisesta että tulee helposti raskaaksi) ja samaan aikaan syödä vahvojakin masennuslääkkeitä, jotta selviää edes jotenkuten päivästä toiseen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä 11 on niin, että synnytksenjälkeiset ja raskaudenaikaiset hormonimuutoksetkin altistavat masennuksen puhkeamiselle ja ihan ilman masennustakin on useimmilla naisilla synnytyksen jälkeistä "baby bluesia"- itkuherkkyyttä, halua käpertyä kotiin, huolta tulevaisuudesta, liikuttumista vaikkapa kaikista lapsiin liittyvistä ikävistä lehtiuutisista. Ja todellakin, jos on ollut edellisen synnytyksen jälkeen voimakkaasti masentunut, niin ehkäisyn käyttö voi varmastikin olla yksi uutta masennusta ehkäisevä tekijä.

Itse olen nähnyt lapsivuodeosastolla, kun samassa huoneessa oli mielestäni alle 25-vuotias äiti jo viidennen lapsensa kanssa ja katseli vain ilmeettömänä ikkunasta ulos, oli tosi surullista katsoa sitä. Ei ollut siinä vielä sitä työtaakkaa, joka mielestäsi sen masennuksen aiheuttaa.

Vierailija
2/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siltä tuntuu... HAloo.

Mitä järkeä on jättää seksi väliin sen takia ettei tulisi lapsia? missä ehkäisy??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joutuu synnyttämään ja saamaan lapsia siksi, jos joutuu tilanteeseen ilman omaa haluaan! Hänhän tavallaan synnyttää uskonnolliselle liikkeelleen uhrilahjoja, jotta kelpaisi muille uskovaisille! Jotta häntä ei alettaisi pitää epäuskoisena. Moni vl-nainen kokee näin.

Vierailija
4/17 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kerkesi tulla useampi lapsi aika tiuhaan ja itse olin aina pienen vauvan kanssa rätti-poikki-väsynyt yövalvomisten takia. Mies kärsi kans tilanteesta, koska Itse olin kokoajan hermona.

Itse en osaa nukkua päivällä joten soppa on valmis. sitten pidettiin muutaman vuoden tauko että sa huilata ja tehä vähän muutakin kuin valvoa vuodesta toiseen.

Nyt meillä on reilun vuoden ikäinen vauva ja nautin tästä elämästä taas vauvan kanssa eikä tarvi kokoajan miettiä raskaaksituloa. Seksielämäkin on loistavaa ja parantunut vaan. nyt meillä menee paremmin kuin koskaan.

Eli kyllä se jatkuva vauvojen syntyminen voi uuvuttaa toiset. minä en ole super-ihminen enkä jaksaisi niin isoa perhettä. Toisille se sopii.

Seksistä tuli vielä mieleen että välillä kuulee ihan uskovaistenkin suusta että nainen saattaa sanoa että hän vois kyllä olla vaikka vuodenkin ilman mutta mies ei kestäis sitä. Voiko se enää olla tervettä parisuhdetta. Itse en kestäis tällä hetkellä selibaattia. Juu ja olen vl.

että joutuu synnyttämään ja saamaan lapsia siksi, jos joutuu tilanteeseen ilman omaa haluaan! Hänhän tavallaan synnyttää uskonnolliselle liikkeelleen uhrilahjoja, jotta kelpaisi muille uskovaisille! Jotta häntä ei alettaisi pitää epäuskoisena. Moni vl-nainen kokee näin.

Vierailija
5/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsymyksestä, työmäärästä, synnytyspeloista, raskaudenvaivoista?

Vierailija
6/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johdu juuri raskaudesta, synnytyksestä ja lapsista? Ja kaikki nuo olisivat helposti estettävissä. Mutta olen ymmärtänyt, että masennusta pitää hoitaa lääkkeillä, ei ehkäisyllä??

Vierailija
7/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lääkityksen aikana pitäisi tulla raskaaksi? Eikö lääkkeet ole vaarallisia alkiolle ja sikiölle. Eihän noita uusia ssri-lääkkeitä ole voitu testata vuosikymmeniä.

Vierailija
8/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyy ei vl äiti. Lapset eivät ole masennuksen syy. sen sijaan masennuksen syy voi olla se, että SINÄ et haluaisi lapsia, tai että teidän PERHEEN elämässä lastenhoito jms. asiat ei ole oikealla tavalla järjestty, mutta et saa laittaa lastesi päälle sellaista taakkaa, että syytät heitä masennuksestasi.

Vierailija
9/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt säälin ap:n lapsia, jos niitä on. =(

Vierailija
10/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 ihanaa lasta, enkä ole masentunut. Tiedän vain paljon vl-perheitä, joissa äiti on masentunut siksi, kun joutuu joka vuosi synnyttämään lapsia. Siksi kyselen täällä, että miksi ei voi ehkäistä silloin kun on masentunut? Miksi masennusta pitää ruokkia sillä että joutuu aina vain synnyttämään ja synnyttämään?

Vierailija
11/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä jonkun ammatti-ihmisen puheille. on heidän tehtävänsä päättää, mikä hoitokeino on paras. jos masennus on paha, niin kai siihen tarvitaan lääkkeitä ja terapiaa.

minun mielipide on, että pitäisi hoitaa itsensä kuntoon, ennenkuin tilanne menee niin pahaksi että äiti on sairaalahoidossa. mutta mikä on äidin itsensä mielipide? kai hän kuitenkin loppujen lopuksi kuuntelee sitä omaa omaatuntoaan.

t.vl-äiti

Vierailija
12/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä jonkun ammatti-ihmisen puheille. on heidän tehtävänsä päättää, mikä hoitokeino on paras. jos masennus on paha, niin kai siihen tarvitaan lääkkeitä ja terapiaa. minun mielipide on, että pitäisi hoitaa itsensä kuntoon, ennenkuin tilanne menee niin pahaksi että äiti on sairaalahoidossa. mutta mikä on äidin itsensä mielipide? kai hän kuitenkin loppujen lopuksi kuuntelee sitä omaa omaatuntoaan. t.vl-äiti

joka sitä omaatuntoa kolkuttaa että lapsia tulee lisää ja lisää.

Siksi onkin äärettömän vaarallista ahdistella sairasta ihmistä omantunnon kysymyksillä.

Sairas ei pysty koskaan lopettamaan vääristynyttä ja tuohavaa elämän tyyliään.

Hän ei edes näe tekevänsä mitään väärää. Vääryys onkin hoitaa itseään ja perhettään kokonaisvaltaisesti ehkäisyllä, josta tulee valtava ahdistus. Ehkäistä ei saa PISTE.

Ja jos sen teet löytyy aina syyllistäjiä ja kyselijöitä. Kukaan ei jaksa sellaisen kuorman alla.

Omannantunnon mukaan toimiminen on vääristynyt koska omatunto on kasvatuksen tulos. Kasvatukseen ei kuulu ehkäisy. Lapset kasvatetaan tähän käsitykseen ja omaantuntoon. Tästä vääristyneestä omastatunnosta on vaikea nähdä todellisuutta tai totuutta.

Vierailija
13/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi ollut masentunut sen vuoksi, että et ole ehkä toipunut edellisestä raskaudesta, kun taas huomaat olevasi raskaana? Sellaista, jolle on syntynyt lapsia joka vuosi, ja itse olisit halunnut pitää edes pienen tauon ennenkuin olet jälleen raskaana? Oletko kokenut, että tämä masennus on helpottunut sillä että saat jutella asiasta ammatti-ihmisen kanssa?

Vierailija
14/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei oikeasti yleensä edes tule raskaaksi ennen kuin on fyysisesti toipunut edellisestä raskaudesta.

Henkisesti juttu voi olla toinen. Silloinkaan se ei kuitenkaan OIKEASTI johdu siitä sinänsä, että on raskaana ja synnyttää, vaan siitä, mitä näihinasioihin hänen perhessään liittyy. mutta hän voi, kuten viitonen sanoo, masentua siksi, että hän joutuu tekemään liikaa töitä niiden lasten kanssa liian yksin tai aliarvostettuna tms. Myös vaihtoehdottomuus voi ahdistaa, jos sellaista kokee. Mutta ei se, että fyysisesti synnyttää, aiheuta masennusta.

TÄllöin tosiasia on, on väärin sanoa, että ehkäisemättä jättäminen olisi tuhoavaa toimintaa. Ehkäiseminen voi olla tällaiselle ihmiselle ihan yhtä tuhoavaa, jos hän kerran jotenkin itse kokee sen vääräksi. Sen sijaan tämmöisen ihmisen ympärillä olevien ystävien ja läheisten pitäisi mennä väliin ja sen ehkäisyn sijasta tarjota apua työssä ja arvostusta ja rakkautta. hoitaa siis niitä asioita, joista se masennus oikeasti johtuu. Lestadiolaisten suurperheisiin liittyy vain niin paljon ennakkoluuloja, että ulkopuolisetkuvittelevat kaiken johtuvan ehkäisyn käyttämättä jättämisestä ja kaiken ratkeavan sen käyttöön otolla.

Ehkäisyn käyttöönotto sinänsä tuskin pelastaa ketään masennuselta. Käytönnön tuki ja rakkaus voi pelastaa. Mutta toisaalta, itse vl-äitinä olen sitä mieltä, että on ehdottomasti väärin altistaa syntymättömiä lapsia masennuslääkkeille tai nykyisiä lapsia masentuneen äidin masennuksesta johtuville synneille, välinpitämättömyydelle jms. Siksi masennus pitää hoitaa heti ja nopeasti ja ennen kuin uusien lasten tekoon ryhdytään. (Rakastavien puolisoiden molempien parhaaksi katsomaa seksuaalista pidättäytymistä ei ainakaan ole kielletty.)

Vierailija
15/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä vastaus.

t. toinen vl-äiti

Vierailija
16/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennuksesta? Ei ainakaa siksi, että lastenhoito rassaa liikaa.

Vierailija
17/17 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienen vauvan äiti, vl, ja käytän ssri-lääkettä ahdistukseen. Perhetilanteemme miehen psyyk.sairastumisen myötä on ollut vaikea ja vähällä oli että en itse ollut psyk.osastolla raskausaikana. Eli pahassa tapauksessa voisi olla niin että kumpikin olemme sellaisessa tilanteessa että, lapsista emme pystyisi huolehtimaan. Lapsia on kolme ja tiedämme että meille ei todellakaan ole hyväksi enää enempää lapsia tullakseen terveystilanteemme takia. Itselläni lisäksi endometrioosin vuoksi jodutaan aloittamaan hormonit piakkoin (lääkärin mukaan imeytyksen loputtua)joten ehkäisy tulee siinä sitten.

Olen asiaa miettinyt paljon, mutta minun omatuntoni ei anna myös toimia vastuuttomasti terveyteni ja lasteni suhteen. Sairautta on hoidettava oikeasti oli siten mitä hengellisyyttä tahansa. Tästä ko aiheestahan on viime talvena paljonkin puhuttu ihan mediassa. Äidin ja isän terveydellä on oikeasti merkitystä ja kyllä se koskee myös vl-äitejä ja vl-isiä.

Tiedän että tilanteet voi olla eri perheissä vaikeita ja aina ei ole selkeää miten toimia.

Toivon että tälläisten ongelmien kanssa kamppailevat puhuvat rohkeasti asiasta. Itse en lähde ketään ihmistä tuomitsemaan tekemisien tai tekemättäjättämisien perusteella.

Muistutaisin, vielä mikä on kaikista tärkeintä uskossa? Ainoastaan lopulta se yksi kysymys: ovatko syntini anteeksi.

mammamia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä