sektiosta
Kertokaa hyvät ja huonot puolet,itse kärsin mahdottomasta synnytyspelosta (johtuen edellisestä synnytyksestä).
Miten nopeasti sektiosta toipuu,tuleeko vauvalle jotain komplikaatioita,entä kumpi tapa on turvallisempi?
Kommentit (6)
Minä olen synnyttänyt alakautta ja minulle on myös tehty sektio. Nyt kolmatta odottaessa toivon voivani synnyttää alakautta.
Sektiossa loppui puudutus kesken ja oli helvetillinen kokemus. Sektion jälkeen 2-3 päivää haava oli kovin kipeä ja sängystä nouseminen oli tuskaan. Pyörryin pari kertaa kun minut nostettiin vessaan.
Nopeasti siitäkin alkoi toipumaan, parin viikon kuluttua leikkaus oli "muisto vain". Toki haavanpaikka ilmoittaa itsestään pitkään. Tietyissä asennoissa huomasi vielä 6kk sektion jälkeen, että "ai niin, minut on leikattu".
Minään helppona tienä en sektiota lähtisi mainostamaan. Itse olin 25 vuotta sektion hetkellä, hyvässä fyysisessä kunnossa. Silti koin kokemuksen suht rankkana. Synnytys oli minulle pala kakkua siihen verrattuna, vaikka repesin ja häntäluu vääntyi. Onnenkyyneleet valui synnytyksen jälkeen suihkussa kun tajusin, että olin kävellyt sinne itse ja pysyin pystyssäkin.
Ymmärrän kuitenkin hyvin, että synnytys saattaa olla toiselle niin kammottava asia, että sektioon päädytään. Silloin se on ehdottomasti oikea ratkaisu. Silti haluan muistuttaa, että sektio ei ole kivuton vaihtoehto edes puudutuksen onnistuessa täydellisesti.
Kipu alkaa leikkauksen jälkeen, kun vauvaa pitäisi alkaa hoitamaan. Vatsassa on silloin puolimetriä leikkaushaavaa yhteensä eri kerroksissa ja olo on tietenkin sen mukainen.
hyvät puolet:
- aikaa kuluu melko vähän
- toimenpiteenä kivuton
- yleensä etenee hallitusti
- tietää lapsn syntymäpäivän etukäteen
huonot puolet:
- suuri vatsan alueen leikkaus, valtava määrä tikkejä, suuressa haavassa infektioriski
- vatsalihakset poikki, esim. kantaminen ja nostaminen (jopa vauvan) voi olla mahdotonta, sängystä nouseminen ekoina päivinä työn takana, kävely hankalaa
- sairaalassaoloaika pidempi kuin normisynnytyksessä
- sektiossa tehdään enemmän lääketieteellisiä toimenpiteitä kuin tav. synnytyksessä (mm. katetrointi)
-heräämössä monella ikäviä jälkioireita puudutuksesta (mm. horkka)
- toipuminen kokonaisuudessaan yleensä hitaampaa kuin tav. synnytyksessä
Tässä siis sektiolla tarkoitetaan suunniteltua sektiota ja tav. synnytyksellä alatiesynnytystä
Tällaisia tulee mieleen yhden sektion (ei suunniteltu), kahden alatiesynnytyksen ja kahden hätäsektion kokeneelta.
Haavakipu + katkaistut vatsalihakset kipeät mahd. viikkoja
on leikkaus, mutta normaalisti siinä tehdään pieni poikkiviilto alavatsalle. Mut on sektioitu 2 kertaa ja molemmat tuli yllätyksenä ei siis suunnitellusti.(pitkittynyt synnytys)
Mulle ei ole jäänyt traumoja, vaikka tietty olisin halunnut kokea alatiesynnytyksenkin.Toivuin tosi nopeasti ja mitään komplikaatioita ei tullut.
Pääasiahan on, että vauva saadaan turvallisesti ja elävänä maailmaan tuli se sitten kummalla tavalla tahansa.
Älä turhaan pelkää ja murehdi. Kyllä ne kätilöt ja hoitajat tietää miten menetellään. Ei sektioita huvikseen tehdä. Kyllä se tehdään vauvan ja äidin parhaaksi.
Kärsin voimakkaasta synnytyspelosta ja sain sektion. Se oli MINULLE hyvä kokemus koska tiesin että uudesta alatiesynnytyksestä olisi tullut katastrofi johtuen omasta päänupistani. En pystynyt olemaan edes kahdestaan kätilön kanssa samassa huoneessa kun pelkäsin heitä jne jne. Minulle sektio oli helpotus ja kaikki sujui hienosti. Toki sektion jälkeen on kipeä mutta toisaalta pystyy istumaan normaalisti ja jälkivuodon määrä on paljon pienempi. Sektioista toivuin niin että pystyin kunnolla liikkumaan noin 3 viikon päästä. Vauvan hoito (yli 4 kg syntyessään) sujui ihan hyvin. Jos on motivoitunut sektioon se on varmaan iso helpotus ja tustkaa jos tulee yllätyksenä tai henkilö pettyy kun ei pystynyt synnyttämään normisti. Vaikeassa synnytyspelossa (=lue siis aimepi vaikea synnytys taustalla eikä mikään ensi synnyttäjän IIIK-plekään repeäväni pelko) sektio on hyvä vaihtoehto.
ja jokaisella sektio kokemus on erilainen, mutta kamalaa se on. Onhan kyseessä iso leikkaus ja leikkauksessa aina riskit. Ei se mikään vaihtoehto ole synnytyksellle, vaan aian syyn takai tehdään.
Kipeä ja kamala kokemus ennen ja jälkeen, niin minulla kuin monella muullakin. Tuskin kukaan siitä kivuitta pääsee. Minulla oli eritt. vaikea ja pitkä kokemus.Onhan siinä tavallaan halkaistu alapääsi auki.