Miestäni ei päästetty HYKS ensiapupäivystykseen hoitoon
Hän sai influenssan jälkitautina kovan kurkkukivun, korkean kuumeen, yleiskunto laski niin, ettei pystynyt nousemaan portaita hengästymättä. Joku mieshoitaja oli sanonut hänelle, ettei ota miestäni edes jonoon! Oli vaan käskenyt kotiin. Nyt mies makaa tuolla henkihieverissä eikä suostu enää lähtemään päivystykseen, kun oli kuulemma käsketty painua kotiin.
Kommentit (76)
on asuinpaikasta riippuen joko marian tai malmin sairaalan yhteydessä. Sinne pääsee aivan varmasti lääkäriin ja sieltä lähettävät tarvittaessa sairaalaspuolelle. Kyse on vaan väärästä hoitopaikan valinnasta. Noilla oireilla täytyisi kyllä käydä lääkärissä, saattaa olla keuhkokuume, sydänlihastulehdus tai muu akuuttia hoitoa vaativa tila.
, että missä ihmeen "HYKSin ensipäivystyksessä" ovat käyneet. Ja täällä on moneen kertaan selitety Helsingin eri päivystyspaikat eri tilanteissa ja eri potilaille.
Onko Töölön tapaturmapäivystys nykyisin traumapäivystys?
Onko Töölön tapaturmapäivystys nykyisin traumapäivystys?
miksi ap tarvitsee mieheltään luvan yhteen puhelinsoittoon. Taitaa olla perheessä pielessä jotain muutakin kuin miehen terveys.
Heh! Kyllä ne lääketieteessä tarkoittavat ihan samaa asiaa :-D
t. 68, joka on työskennellyt siellä Töölössä monta vuotta, vaikka nykyisin muualla
Heheh...
Olet kyllä oikeassa, mutta tapaturmapäivystys on jo vuoskymmenten ajan vakiintunut nimike, että taksille traumapäivystyksestä puhuttaessa saattaisi kysästä, että
"Onx tää joku piilokamera-juttu? Saax lähettää tutuille terveisiä?"
Esim psyykkiset traumapotilaat eivät todellakaan kuulu Töölön päivystykseen.
Itse olen Töölössä 10 vuotta työskennellyt ja kyllä me ollaan TAPATURMApäivystys, johon trauma (se fyysinen varsinkin .)) toki oleellisesti liittyy.
Nyt lääkäriin hakemaan antibiootit. Menet miehesi mukaan.
jo paranemassa, uttatoissapäivänä hänen kuntonsaalkoi nopeasti romahtaa.
Kävin äsken herättämässä ja kysymässä vointia, kun hengitti jotenkin huonon oloisesti. Puhui aika sekavasti :/ Vaikea sanoa, johtuiko sekavuus siitä kun herätin vai taudista. Kovassa kuumeessa on, Panadol ja Burana eivät enää tänään ole auttaneet.Ap
Ap, soita tk-päivystykseen ja kysy neuvoa. Miehesi täytyy päästä lääkäriin. Lainatkaa vaikka jostain rahaa ja käykää yksityisellä lääkärillä.
Miksi te ihmiset yleensä mollaatte, jos joku ei osaa hakea apua heti oikeaan vaivaan ja oikeasta paikasta? Sairas ihminen tulisi ystävällisesti ohjata oikeaan paikkaan, jos hän hakeutuu väärään paikaan. Ei ihmiset tahallaan tule väärään paikkaan henkilökuntaa kiusatakseen. Kun ihminen on todella kipeä/sairas hän ei välttämättä ajattele kovin selkeästi.
Nimimerkille "lääkäri": Lääkärin ei ole ammatillista haukkua potilaita "ääliöiksi", vaikka he tekevätkin virheitä. Pysy ammattiroolissasi! Jos haluat haukkua potilaita, älä esiinny lääkärinä!
Terveydenhuollossa tulee paljon virheitä, kun käännytetään potilas pois tutkimatta. Jopa puhelimessa sanotaan, ettei oteta vastaan. Esim. Lähipiiristäni löytyy tapaus, joka käännytettiin kahdesti pois -ja vietiin hetkenpäästä ambulanssilla leikkauspöydälle (kohdunulkoinen raskaus).
SUOSTU enää hakemaan apua tai ottamaan sitä vastaan. Ja ap tarvitsee luvan(?!) puhelinsoittoihin.
lääkärin tutkimuksen nyt, mikä teidän alueeella se oikea paikka sitten lienee. Jälkitaudista tuntuisi olevan kyse. Terveydenhuollossa toimii tietty porrastus, yleisesti erikoissaanhoidon pkl:t ovat lähete-tai ampparipaikkoja. Hävettää terveydenhuollossa toimivana lukea"lääkärin"?? kommentteja.
sinne laaksoon ja kysy neuvoa. sinä et tarvitse siihen kenenkään lupaa et miehesi etkä muidenkaan. Kuulostaa muuten kohta sille että tulee seuraavaksi " mononen" kylään ja saat mennä valitsemaan arkkua ja kukkia.
ensin on ihan flunssan kaltaisia oireita, kovaa yskää, kuumetta ja pistelyä. Sitten n 4 pv sairastelun jälkeen kuume laskee ja vointi kohenee. Tästä alkaa sitten semmoinen helvetti, ettei tosikaan. Kuumetta ei saa enää laskemaan kotikonstein ja pöpö leviää koko ajan pahemmaksi ja pahemmaksi.
Itse olin teininä lähes kuukauden keuhkokuumeessa, koska tk- lääkärit lähettivät 2 krt kotiin sairastamaan flunssaa. Lopulta olin yli 40 asteen kuumeessa, jota ei saatu laskemaan. Päivystyksestä sanottiin että näin kuumeista lasta ei saa tuoda heille vaan kuume lasketaan ensin kotona. Isä hermostui ja huusi että nyt prkl tämä lapsi tutkitaan, kuume ei laske! Lääkäri nikotellen kirjoitti lopulta lähetteen sairaalaan, koska heillä ei ollut jostain syystä röntgeniä käytössä päivystysaikana.
Isä pyysi ambulanssia kuskaamaan naapurikunnan sairaalaan, mutta lanssi oli ajossa, joten lähti itse kuskiksi. Koko matkan ajoi reipasta ylinopeutta hätävalot päällä. Minä makasin takapenkillä välillä tajuissani, välillä ilmeisesti en. Näin harhoja ja puhuin sekavia isän kertoman mukaan.
Sairaalaan tullessa lääkäri sanoi että pääsin hoitoon viime tipassa ja minut laitettiin suoraan tiputukseen. Sain kuumetta alentavaa ja ihan sitä keittosuolatippaa ja jotain yleisantibioottia, kun ei vielä tiedetty mistä kyse. Kun kuume hiukan laski minut tutkittiin ja aluksi epäiltiin aivokalvontulehdusta, joka labroissa vahvistui kuitenkin keuhkokuumeeksi.
Tätä ennen olin sairastanut kotona vajaan viikon ja sairaalassa jouduin olemaan reilun viikon lisää. Sen jälkeen pääsin kotihoitoon, mutta kotona sairastin vielä reilun viikon verran ennen kuin oireet alkoivat helpottaa. Lääkäri määräsi vielä pari päivää toipumisaikaa senkin jälkeen kun kuumeen rippeet ja yskä olivat vihdoin helpottaneet. Koulusta olin poissa päivää tai kahta vajaan kuukauden.
Mulla oli muinoin keuhkokuume. Kotona olin ensin monta päivää ja kun vihdoin menin lääkäriin,lääkäri oli ,tutkimatta kunnolla, sitä mieltä että ei mulla ole sen kummempaa tautia kuin hänelläkään! Sanoin ettei koskaan, edes synnyttäessä, ole sattunut näin paljon. Kuume oli myös tod.korkea.Kotiin vaan käskettiin takaisin. Eräiden mutkien kautta päädyin kuitenkin seuraavana päivänä uudelleen tk.hon jossa selvisi että mulla olikin keuhkokuume. Siitä passitettiin sairaalaan ja sairaalassa halusivat laittaa minut tiputukseen jotta antibiootti olisi alkanut vaikuttaa mahd.nopeasti. Eli eivät ne lääkärit/hoitajat aina ole oikeassa kun käskevät kotiin ja sanovat ettei ole mitään vikaa.
Hän kielsi jyrkästi, ei halua enää toista nöyryytystä. Vaikea on aikuista ihmistä pakottaakaan enää, kun HYKSissäkään ei ollut asiasta piitattu.
t.Ap
soitetaan apua ja äkkiä, sanoipa itse potilas mitä tahansa - itsehän sanoit ap että mies vaikutti sekavalta. Jos jätät hänet kotiin kuolemaan, turha sitten syytellä julkista sairaanhoitojärjestelmää.
Hermostuuko miehesi samalla tavalla jos hänelle ei myydä vaatekaupassa banaaneja tai jos pankista ei löydy Buranaa?
Jos miehesi kerran yritti "HYKSn ensiapupäivystykseen", mutta se ei ollut Meilahti, niin sen on täytynyt olla joko Lastenklinikka, Nastenklinikka, Silmä-Korvasairaala tai Töölön traumapäivystys. Minkä niistä sinun mielestäsi kuuluisi hoitaa aikuisen miehen sikainfluenssaa?
Eihän noissa paikoissa edes ole sisätautilääkäreitä tai infektiolääkäreitä, jotka sikainfluenssaa hoitavat paitsi lastenklinikalla (jonne miehesi tuskin kuuluu). Ei noiden sairaaloiden henkilökunta ole millään tavalla perehtynyt tuollaisten potilaiden hoitoon, eikä sairaaloissa ole minkäänlaista välineistöä asiaan liittyen.
Oletteko tosiaan sitä mieltä, että vaatekauppiaan kuuluu teille banaaneja järjestää ja pankkineiti juoksee Buranaa hakemaan, jos keksitte niitä pyytää? Asiakas on aina oikeassa siis? Ihanko oikeasti haluat maksaa veroja sellaisen systeemin ylläpitoon, jossa ihminen saa hakeutua milloin tahansa minne tahansa ja hänet pitää "hoitaa", vaikka hän olisi totaalisen väärässä paikassa ja vaikka sen takia pitäisi myllertää koko yliopistosairaalalaitos ympäri?