Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sikainfluenssa on juuri nuorille aikuisille niin vaarallinen?

Vierailija
02.09.2009 |

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
03.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet sikainfluenssaan kuolleista on nuoria aikuisia. Lapset tai vanhukset eivät ole yhtä alttiita virukselle kuin 20-49-vuotiaat, ilmenee Euroopan tartuntatautikeskuksen tuoreesta tutkimuksesta. Vain 12 prosenttia H1N1-virukseen kuolleista oli yli 60-vuotiaita. Sikainfluenssan piirteet ovat siis hyvin erilaiset verrattuna tavalliseen kausittaiseen flunssaan, jonka kuolonuhrit ovat yleensä hyvin nuoria tai vanhoja. Tutkimuksen mukaan tautiin kuolee kuusi tuhannesta siihen sairastuneesta. Taudin riskiryhmään kuuluvat diabeetikot ja erittäin ylipainoiset ihmiset. Sairastumisvaarassa ovat myös raskaana olevat naiset. Tutkimuksessa tarkasteltiin 574:ää H1N1-viruksen aiheuttamaa kuolemantapausta 28 maassa. Tutkijat huomauttavat, että maasta ja mantereesta riippuen tuloksissa oli suuria eroavaisuuksia. STT-AFP

Vierailija
2/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaarallinen, juuri kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella vaarallinen vai kohuttiinko siitä vain liikaa? Olen vielä nuori aikuinen ja käydään lapsettomuushoidoissa joten tosi hyvään kohtaan iskis :0

Vierailija
4/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillain vanhuksilla on vasta-aineita jostain 60-luvun hongkongilaisen sairastamisesta, että ne auttaisi tässä H1N1:ssä niitä, nuorilla aikuisilla ei tietysti ole sellaisia vasta-aineita, voisiko kyse olla siitä?

En kyllä ole tuohon raskaana olevien riskiin paremmin perehtynyt (en ole perehtynyt mihinkään paremmin...)mutta voisiko raskaana olevilla olla ainakin suurempi riski saada niitä pahoja jälkitauteja esim. sen takia että vatsa painaa keuhkoa eikä ne "tuuletu" kunnolla =>> keuhkokuume, limakalvot ym röörit on turpeät ja herkemmät eikä nekään "tuuletu" kunnolla, menevät rikki jne... En tiiä... arvailen vaan

Vierailija
5/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nuoret aikuiset ovat mielestään kaikkivoipia ja kuolemattomia. "Ai joku possunuha...pyh...heti kun kuume vaan laskee niin ei kun salille/kouluun/bailaamaan/kavereiden kanssa baanalle - mua ei yksi nuhatauti sido sänkyyn päiväkausiksi!". Ja sitten tulee jälkitauteja....joita ei jakseta hoitaa koska "johan mä olin jo terveenpään päin".

Raskaana olevalle tuo on vaarallinen siksi että immuunipuolustus on alentunut ja jälkitaudit iskevät sen takia herkemmin vaikka ottaisikin iisisti. Sikiölle tauti on potentiaalisesti vaarallinen jos siihen liittyy monipäiväinen korkeakuumeinen (yli 39 astetta) kuume jota ei saada laskettua. Silloin kuume voi vaikuttaa sikiön keskushermoston kehitykseen ja aiheuttaa pahimmillaan esim. aivottomuutta tai keskivaikeita/vaikeita kehitysvammoja.

Vierailija
6/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kiitos;)

Vierailija
7/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin vaan bailaan etenkin nyt! Voi herranen aika:D ja eihän mulla voi olla edes aivoja koska olen nuori aikuinen;) hyi mikä häpeä:D

Vierailija
8/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta-aineita! :)

Ensi vuonna tulee varmaan taas. Lintuinfluenssakin tuli uudestaan. Niinkuin muutkin influenssat, ne kiertää maapalloa ympäri ämpäri.

Vierailija
9/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin kyse on siitä, että heillä ei ole vastustuskykyä influenssavirukselle, koska eivät poteneet 1967 tai sitä ennen levinneitä influenssaepidemioita.

Mutta ei se silti vielä selitä sitä, miksi täysin perusterveitä nuoria aikuisia on nyt niin paljon kuolleiden joukossa.

Tosin en tiedä, miten paljon oikeasti heitä on, eikä sitä tiedä varmuudella kukaan - tämä siksi, että sairastuneiden kokonaismäärää ei tiedä kukaan, lieviä tapauksiahan ei tunnisteta H1N1-taudiksi.

Vierailija
10/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvin tyypillinen pandemialle, siis se, että nuoret aikuiset kohderyhmässä saada taudin vakava muoto.

Olisiko luonnon tapa karsia lisääntymisikäistä porukkaa? Ja vielä raskaanaolevat siihen päälle, niin avot. En tiedä, mutta juuri tämä on pandemialle tyypillistä.

Älykäs virus.

Vierailija
11/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvin tyypillinen pandemialle, siis se, että nuoret aikuiset kohderyhmässä saada taudin vakava muoto. Olisiko luonnon tapa karsia lisääntymisikäistä porukkaa? Ja vielä raskaanaolevat siihen päälle, niin avot. En tiedä, mutta juuri tämä on pandemialle tyypillistä. Älykäs virus.

Pandemialle ei ole tyypillistä, että se tappaa hyväkuntoisimmat. Päinvastoin!

Pandemia ei siis tarkoita sanana jotenkin erityisen KAVALAA tautia, vaan pelkästään sitä, että tauti leviää laajalla rintamalla.

Vierailija
12/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan kettuillakseen tappaa nuoria lisääntymiskykysiä! Sitten se menee nurkan taakse nauramaan ilkeästi! Aika fiksu juu:D täällähän on kunnon tiedemiehiä:D

Ehkä kannattaisi jakaa diagnoosejaan joista oikeasti on otettu selvää:D

noh onneksi täällä kun kysyy niin ei kamalan vakavasti yleensä oteta:)

Vierailija
13/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leviää tarpeeksi laajalle. Se on pandemialle elintärkeää, muuten häviää.

Vierailija
14/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria ja nuoria-aikuisia.

Vierailija
15/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leviää tarpeeksi laajalle. Se on pandemialle elintärkeää, muuten häviää.

Sotket nyt iloisesti kaksi asiaa, tarttuvuuden ja tappavuuden.

Pandemialle on tosiaan ominaista, että tauti tarttuu herkästi, myös niihin aktiivisiin nuoriin aikuisiin.

Mutta pandemialle ei ole ominaista, että se tauti TAPPAA erityisesti nuoria ja hyväkuntoisia.

Itse asiassa taudin nopealle ja laajalle leviämiselle ei ole edullista, jos tauti on kovin fataali, koska ihmiset eivät silloin ehtisi tartuttaa sitä.

Vierailija
16/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen lukenut että vanhemmilla ihmisillä nimenomaan saattaa olla vasta-aineita, jollonka ei sairastu.

Se on saattanut aikasemmin olla influenssa, johon ei ole kuollutkun silloin on ollut hyvä kuntonen nelikymppinen ja kärsii sitkeästä nuha-kuumeesta.

Niin ne vasta-aineet on sielä kropassa.

Vierailija
17/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti nämä virukset, joilla potentiaalia saada aikaan pandemia.

Tuskin kuvittelit virusten fiksuudela tarkoitettavan sitä, että "menevät nurkan taakse nauramaan" ja jos näin luulit minun tarkoittavan, niin olen pahoillani.

Vierailija
18/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomuuslääkäriltä että onko nyt vaarallista jos onnistutaankin.. Luulisi niiden sulkevan klinikan jos se on todella vaarallista :/

Mutta soitanpa huomenna..

Vierailija
19/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä suutu. Huumorinkukka;)

Vierailija
20/43 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole, sen kuolettavuusprosenttihan on jossain 0,3-0,6 luokkaa. Niistä suuri osa on kuitenkin ollut nuoria-aikuisia.

Kenellä tässä nyt on luetunymmärtämisessä kohennettavaa?

Ja kyllä, mm espanjantauti, joka aiheutti pandemian, tappoi erityisesti nuoria-aikuisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan